Új, környezetbarát és az üzemanyag-fogyasztást is csökkentő fejlesztéseket tesztelnek egy évig a pécsi buszokon: különleges eszköz figyeli a guminyomást és a hőmérsékletet, valamint a városi forgalomra tervezett gumikat használnak könnyűfém felniken.
Az elkövetkező hónapokban három csuklós Volvo busz sokat spórolhat az üzemanyagon, ha minden jól alakul – jelentették be kedden a Tüke Busz Zrt.-nél.
Decsi István, Pécs alpolgármestere emlékeztetett rá, amikor öt éve létrehozták az új közlekedési céget, az is elvárás volt, hogy a társaság élen járjon a fejlesztésekben. Ezt mutatja, hogy már üzemel az új utastájékoztatási rendszer, az internet segítségével nyomon követhetőek a járatok, hamarosan forgalomba állhatnak az elektromos buszok. Most pedig egy új teszt indul Pécsett.
A költségtakarékos üzemmód érdekében három csuklós buszon egy többhónapos teszt indul, ezeket a járműveket Bohnenkamp, Continental és a Forma-1-nek is szállító Pirelli gumikkal, valamint az Arconic-Köfém által gyártott könnyűfém alumínium felnivel szerelték fel a pécsi HC-Linear együttműködésében.
Tavi Tamás, a Tüke Busz üzemeltetési és fejlesztési igazgatója elmondta azt is, hogy a buszokat ellátták egy olyan berendezéssel is, ami folyamatosan méri a guminyomást, a gumi hőmérsékletét és a futásteljesítményt. Ezt a sofőr is látja, s ha nem megfelelő a nyomás, azonnal le tudja állítani a buszt, megelőzve a nagyobb kárt.
A könnyűfém keréktárcsákkal akár 400 kilóval is könnyebbek lehetnek a buszok, jobban bírják a terhelést, a padkákat, sőt – mivel kifejezetten városi célra tervezték azokat – a gumik futófelületete is kevésbé kopik, s növekszik a fékek élettartama is.
Várhatóan a rendszerek összehangolásával csökkenhet az üzemanyag-fogyasztás és a gumiabroncs-költség is. Mint kiderült, a három Volvo mindegyike kapott egy „párt”, amelyen a hagyományos gumik és tárcsák vannak, így jól összevethetőek a különbségek. A tapasztalatok fényében dönt majd a társaság arról, alkalmazza-e a fejlesztéseket a teljes buszflottán.