4,7 milliárdba kerül egyetlen kilométere. Még a Szekszárd és Pécs közötti, alagutakkal „teleszórt” méregdrága szakasz – mai árra átszámítva – is olcsóbb volt.
Győztest hirdettek a Bóly–Ivándárda közötti autópálya-szakasz építésére, a beruházás révén teljessé válik a magyar–horvát határig vezető M6-os autópálya építése – adta hírül a hazai sajtó nemrég.
A g7.hu gazdasági lap szerint a közbeszerzési portálon elérhető beérkezett ajánlatok összegzéséből az látható, hogy mindenképpen nagyon drágán fog megépülni az M6-os utolsó szakasza. A befutó helyen a Strabag és a NER egyik kedvenc cége, a Duna Aszfalt konzorciuma áll, 90,5 milliárdért építenék meg ezt a szakaszt.
A projekt elképesztően drága lesz: a csupán 20 kilométeres szakasz minimum 90 milliárdos kivitelezési költsége mellett legalább 3 milliárd forint lesz az egyéb, előkészítő tevékenység. Így összességében 4,7 milliárd forintba kerül majd egyetlen kilométernyi sztráda – írja a g7.
A lap felidézi, hogy az M6 Szekszárd és Pécs közötti, négy alagutat tartalmazó, 80 kilométeres szakaszát szintén a Strabag építette 207,9 milliárdért, azaz kilométerenként 2,6 milliárdért 2007-ben. A KSH építőipari árindexét figyelembe véve 2020-as árakon ez 4,5 milliárd forint lenne, de ebben benne volt négy alagút és több viadukt, ami megdobta a költségeket – írja a lap. Az elmúlt években inkább 3 milliárd forintos kilométerenkénti árak voltak jellemzőek.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) oldala szerint a szóban forgó szakaszon két völgyhíd, valamint egy-egy komplex pihenő, mérnökségi telep és komplex ellenőrző hely lesz, de a g7 szerint még így is nehéz belátni, mi emelte meg ennyire az árat.
A lap szerint ráadásul értelmetlen is a projekt. Az M6-os mohácsi végpontját és a horvát határt jelenleg összekötő 56-os út forgalma ugyanis nagyon alacsony, számos első- és másodrendű út is nagyságrendekkel nagyobb forgalmat bonyolít le.
Ha annyira fontos horvát sztrádához való kapcsolódás, akkor egy 2×1 sávos új főút vagy egy félautópálya a következő jó néhány évtizedre elegendő lenne a forgalom kiszolgálására – áll az elemző cikkben.