Május elsejétől új vezető áll a Tüke Busz Zrt. igazgatótanácsának élén. Gelencsér Gyulát egyebek mellett arról kérdeztük, mi minden változott eddig és változik még a cégnél, mire számíthatnak a pécsi utasok a jövőben.
Mint arról korábban beszámoltunk, távozott a Tüke Busz Zrt. éléről az ideiglenesen kinevezett Pétáv-ügyvezető, Vida János, helyét Gelencsér Gyula, a cég igazgatóságának tagja vette át. A váltást az indokolja, hogy Vida Jánosnak több feladata lesz idén és a jövőben a Pétávnál, emellett a Tüke Busz is további fejlesztések előtt áll, ami önálló vezetőt igényel. Gelencsér Gyulával beszéltünk a pécsi buszközlekedés múltjáról, jelenéről és jövőjéről.
– Hogyan került kapcsolatba a társasággal?
– Nemcsak lokálpatriótaként követtem végig testközelből a pécsi közösségi közlekedés elmúlt időszakát. A társaság igazgatóságának megalakulása óta tagja vagyok. Jómagam ajánlottam – még a DDRF Zrt. első számú vezetőjeként – azt a hitelkonstrukciót, amellyel elindult a pécsi buszcsereprogram. Tettem ezt azért, mert magaménak éreztem a problémákat. A bajokon én is szerettem volna segíteni, mert a pécsiek jóval többet érdemeltek, érdemelnek, mint az a horror, amit buszközlekedés címén műveltek Pécsen 2009-ig.
– Mi változott meg a buszközlekedésben azóta?
– Röviden: minden! Kicsit bővebben: én még emlékszem arra, amikor esőben, sárban hiába várták a buszt a pécsiek és elkéstek a munkahelyükről amiatt, mert havi szinten ezer és ezer járat maradt ki. Emlékszem arra, hogy koszos, lestrapált járgányok érkeztek a megállókba tele graffitivel. Olyan buszok voltak ezek ráadásul, amelyeket egy kézzel írt számlával kiszerveztek az előző városvezetés idején és amelyek NAV-végrehajtás alatt álltak. Emlékszem arra is, hogy egy külső városrészből két busszal kellett beutazni a központba, s volt, hogy a csatlakozást is lekésték az emberek a késve érkező busz miatt. Akkor sem értettem, miért képtelenek megváltoztatni a menetrendet évtizedeken keresztül. De emlékszem arra is, hogy a kerekesszékkel buszozók szemét egyetlen midibusszal szúrták ki. Ma alacsonypadlós, nem bérelt, hanem saját tulajdonú buszok járnak Pécsen, nulláról 56-ra emelkedett a légkondicionált járművek száma, a kamerarendszereknek köszönhetően elenyésző számú a graffiti, tisztábbak a buszok, bárhonnan egy busszal be lehet jutni a belvárosba, XXI. századi az utastájékoztatás, megszűntek a járatkimaradások, kedvezményeket kapnak kisgyerekesek, közfoglalkoztatottak, polgárőrök, új javítóbázis épült, ezzel sokat spórolt a cég. Ha idejönne Pécsre egy időutazó és utazna egy napot a pécsi járatokon 2009-ben és 2016-ban, úgy érezné, mintha Trabantból egy Audiba ülne át és egy fejlődő országból egy fejlettbe kerülne. Szerencsére a buszozók is elégedettebbek, mint korábban, s különösen az új járműveknek és a fonódó hálózatnak örülnek. Persze van még hova fejlődni, de rövid idő alatt kategóriákat ugrott a rendszer minősége.
– Milyen céljai vannak a továbblépést illetően?
– Csakúgy, mint az igazgatóság többi tagja, azt szeretném, hogy még magasabb szintű szolgáltatást tudjunk nyújtani napról napra. Mindezt úgy, hogy egy biztonságos háttér kialakításával munkavállalóink számára is hosszú távú perspektívát biztosítsunk. Elsődleges feladatunk tehát a buszpark és annak működtetéséhez, üzemeltetéséhez kapcsolódó infrastruktúra folyamatos fejlesztése, a munkavállalók képzése, munkakörülményeinek javítása, a biztonságos működés hátterének biztosítása.
– Konkrétumok?
– Több is van. Itt vannak mindjárt az elektromos meghajtású buszok, amelyek hozzájárulnak majd Pécs tisztább levegőjéhez. A beszerzést lezárta a város, így több ütemben két tucat járművet szeretnénk Pécsre hozni. Folytatjuk a dinamikus utastájékoztató táblák telepítését a kertvárosi és uránvárosi városrészeken is. Terveink között szerepel az autóbuszokon történő vizuális utastájékoztatás fejlesztése, monitorok felszerelése is. A beszerzett csuklós Volvo 7700 autóbuszok kényelmesebb használata érdekében a csukló utáni részen állóhelyeket alakítunk ki az ősz végéig. Fejlesztéseket indítunk és próbálunk ki különböző technikákat az olcsóbb üzemeltetés érdekében. Az utasaink biztonsága érdekében az autóbuszainkban meglévő utastéri kamerák további bővítésére is sor kerül. A jövőbeli lehetőségek függvényében komplex telephelyfejlesztésben gondolkodunk, amelynek keretén belül a megfelelő tárolótéri kapacitás kialakítása, saját autóbuszmosó telepítése, valamint a javító infrastruktúra további fejlesztése is cél.