Évről évre egyre több fogyasztó dönt úgy, hogy interneten keresztül vásárolja meg a kiszemelt terméket. Tapasztalataink szerint a járványhelyzet miatt ez a tendencia egyre inkább nő. A november egyet jelent a karácsonyi vásárlások megkezdésével és az év végi akciók (például Fekete Péntek) időszakának megindulásával is, így különösen fontos, hogy fogyasztóként jogaink és kötelezettségeink tudatában kezdjünk bele az online vásárlásba.
A vásárlást megelőzően mindenképpen győződjünk meg arról, hogy a honlapon szerepel-e a webáruházat üzemeltető vállalkozás teljes vagy rövidített cégneve, vagy az egyéni vállalkozó neve, székhelye, adószáma, valamint az elektronikus levelezési címe, illetve biztosított-e legalább egy további elérhetősége (például telefonszám vagy elektronikus bejelentőlap).
Ezek az adatok ugyanis a későbbiekben elengedhetetlenek a kapcsolatfelvételhez, esetleges panaszügyintézéshez.
Számunkra eddig ismeretlen vállalkozások esetén, célszerű meggyőződnünk arról az
e-cegjegyzek.hu honlap felkeresésével, hogy a honlapon szereplő cég szerepel-e a cégnyilvántartásban, továbbá, hogy nincs felszámolás és/vagy végrehajtás alatt.
Sajnos ez a lehetőség azonban csak azon vállalkozások esetében biztosított, amelyek székhelye Magyarországon található.
Külföldi vállalkozás esetében érdemes rákeresni a vásárlói véleményekre és azok figyelembevételével dönteni a vásárlás mellett vagy ellen.
A magyar nyelvű honlap, a „.hu” végződés, valamint a magyar nyelvű reklámok nem garantálják, hogy a rendelés hazai webáruházból történik. Az utólagos igényérvényesítés külföldi kereskedőkkel szemben nehezebb lehet.
Az internetes vásárlás előtti tájékozódást segítheti a súlyos jogsértést elkövető webáruházakat összegyűjtő adatbázis, amely a jogsertowebaruhazak.kormany.hu címen érhető el.
A külföldi vállalkozások sok esetben a vételárat átutalással előre kérik, így a termék valamilyen okból történő kiszállításának elmaradása esetén esetlegesen problémák merülhetnek fel az átutalt összeg visszafizetése kapcsán, melynek intézése, a kapcsolatfelvétel sok esetben nehézségekbe ütközhet, akár nyelvi szempontból is.
Ennek tudatában is mérlegeljük a vásárlást!
A szolgáltatók a bankkártyás fizetést részesítik előnyben, ezért az utánvétes fizetés esetén a legtöbbször többlet költséget számítanak fel a fogyasztók számára, ennek ellenére elvitathatatlanul ez a fizetési mód a legbiztonságosabb a vásárlók számára, hisz lehetőségük van arra, hogy ha nem a megrendelt termék és/vagy nem a megrendelt minőségben kerül kiszállításra/átadásra a megjelölt átvételi ponton, az ellenértékének kifizetését megtagadhatják, az elállási nyilatkozat egyidejű közlésével. Ezt célszerű írásban is megtenni a bizonyíthatóság érdekében!
Érdemes tehát az utánvétes fizetési mód választásával járó minimális többletköltséget megfizetni, hogy kevésbé legyen kockázatos az internetes vásárlás.
Mindenki számára javasoljuk, hogy a megrendelést megelőzően szánjon az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) tartalmának megismerésére néhány percet, hisz az lényeges és fontos információkat tartalmaz a megrendelésünk folyamatára, annak teljesítésének feltételeire, határidejére, kiszállítására/személyes átvételére és az esetlegesen felmerülő hibás teljesítés esetén a fogyasztó jogaira, továbbá a szerződéstől való elállás feltételeire és módjára vonatkozóan.
Miről köteles tájékoztatni a webáruház?
– kell-e regisztrálni,
– a szerződéskötés lépéseiről (hogyan kerül a kosárba egy termék, és hogyan lehet a terméket ténylegesen megvenni – ehhez milyen adatokat kell megadni, hogy zajlik a fizetés, stb.),
– hogyan lehet törölni és javítani a megadott adatokat – például, ha egy terméket mégis inkább törölnénk a kosárból, vagy más szállítási címet adnánk meg,
– a szerződés nyelvéről
– milyen szavatossági jogok és jótállás illetik meg a vevőt, mennyi időn belül küldheti vissza a terméket,
– mi a visszaküldés módja, és milyen költségekkel jár ez a fogyasztó számára,
– ügyfélszolgálatról, valamint
– arról, hogy milyen panaszkezelési és vitarendezési lehetőségei vannak a fogyasztónak,
– továbbá a vállalkozásnak a legfontosabb adatait (név, székhely, cégjegyzékszám, telefon, email) is meg kell jelölnie.
Ezen adatok ismeretében néhány kattintással ellenőrizhetjük, hogy az adott cég létezik-e, működik-e, van-e esetleg ellene valamilyen eljárás folyamatban.
Amennyiben alapvető információk hiányoznak a webáruház honlapjáról, alaposan mérlegelje vásárlási szándékát!
A webáruházak a termékek bruttó, azaz a fogyasztók által ténylegesen fizetendő árát kötelesek feltüntetni. Emellett pedig meg kell jelölni minden egyéb költséget is, ami a vásárlással jár, így a szállítási és postaköltség, az esetleges visszaküldés költségét, stb.
Ha egy költséget az eladó nem tüntetett fel, azt nem is kell megfizetnünk!
Hasznos lehet a megrendelés elküldése előtt a honlapon közzétett vásárlási feltételeket lementeni vagy kinyomtatni, így később, egy esetleges jogvita esetén is bizonyíthatjuk, hogy a vásárlás időpontjában milyen tartalommal volt hozzáférhető a tájékoztatás a webáruház honlapján.
Fontos, hogy a webáruháznak jól látható felhívással kell megjelölnie azt, ha valamely gombra vagy ikonra kattintással a megrendelést aktiváljuk, és ez fizetési kötelezettséggel jár.
Ha a megjelölés nem egyértelmű, akkor a szerződés semmis.
A megrendelés elküldését követő 48 órán belül a kereskedőnek elektronikus levélben vissza kell igazolnia annak megérkezését, ez általában egy automatikus válaszlevél, amely a megrendelés tényét és annak feltételeit tartalmazza, ennek elmaradása esetén célszerű a web áruház üzemeltetőjét telefonon és/vagy e-mailben meg keresni.
Ha a megrendelésünket követően, arról nem kapunk visszaigazolást, akkor nem jön létre a szerződés.
Amennyiben ennek ellenére később mégis kiszállítják a terméket, azt nem vagyunk kötelesek átvenni. Természetesen ahhoz, hogy a visszaigazolás megérkezzen, az kell, hogy biztosan helyesen adjuk meg az adatainkat.
Mivel internetes vásárlásnál nem tudunk élőben meggyőződni a termék tulajdonságairól, valamint arról, hogy valóban megfelel-e az igényeinknek (jó-e a minőség, a szín, a méret stb.), ezért a fogyasztókat az termék kézhezvételétől számított 14 napon belül megilleti az indoklás nélküli elállás joga.
Hogyan gyakorolhatjuk a 14 napos, indokolás nélküli elállási jogunkat?
Ha bármely oknál fogva mégsem szeretnénk megtartani a megvásárolt terméket, úgy annak kézhezvételétől számítva 14 napunk van arra, hogy az elállási szándékunkat írásban közöljük a webáruházzal. A 14 nap alatt nem kell megérkeznie az árunak az eladóhoz, elég, ha feladtuk.
Ezt követően a webáruháznak az elállási nyilatkozatról való tudomásszerzését követően szintén 14 napja van arra, hogy a vételárat és az esetleges szállítási költséget visszafizesse.
Jó, ha tudjuk, hogy amennyiben a 14 napos elállási jogunkkal élünk, a visszaküldéssel kapcsolatos költségek minket terhelnek, hacsak azokat a vállalkozás kifejezetten magára nem vállalja.
Vannak olyan szolgáltatók, akik a termék szállítási költségét nem térítik vissza elállás esetén, azonban a visszaküldés ingyenes, ami egy jogszerű eljárásnak minősül.
Kipróbálhatjuk a terméket a 14 napos elállási idő alatt?
A csomagolás felbontása és a termék kipróbálása nem vezet az elállási jogunk elvesztéséhez, néhány jogszabályi kivételtől eltekintve (pl.: higiéniai termékek, mint egy borotva esetében).
Amint azonban eldöntöttük, hogy nincs szükségünk a termékre, már ne használjuk, hogy azt sérülésmentesen, az eredeti állapotában tudjuk visszaküldeni a webáruháznak.
Vannak olyan termékek, amelyek esetében nem élhetünk a 14 napos, indokolás nélküli elállási jogunkkal, ezért ezt mindenképpen vegyük figyelembe a vásárlást megelőzően.
Néhány példa arra, hogy mely termékek esetében nem illet meg minket a 14 napos elállási jog:
– olyan termék esetében, mely nem előre legyártott, hanem személyre szabottan a fogyasztó megrendelésére készült,
– romlandó termékek esetében,
– olyan zárt csomagolású termék esetén, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza (az ilyen termék esetében azonban jogunk van elállni, ha a csomagolást nem bontjuk meg!),
– koncertjegy, repülőjegy, hotelszoba foglalás esetén szintén nincs elállás.
Abban az esetben, ha a kereskedő nem fogadja el, hogy elállási jogunkkal kívánunk élni, és nem fizeti vissza az általunk kifizetett ellenértéket a lakóhelyünk szerint illetékes Békéltető Testülethez fordulhatunk, ingyenesen kezdeményezhető alternatív vitarendezési eljárás megindítása érdekében. Természetesen, mint minden szerződéses jogviszony esetében, így az online vásárlás esetében is, végső soron bírósághoz fordulhatunk.
Gyakori probléma, hogy az interneten rendelt, de az üzletben személyesen átvett termékekre nem biztosít a kereskedő elállást, azonban tudni kell, hogy a 14 napos, indokolás nélküli elállásra a fogyasztónak ebben az esetben is lehetősége van.
Abban az esetben, ha már a rendelést követően meggondolta magát, valamilyen oknál fogva még sincs szüksége az adott termékre, akkor elállási jogát akár a termék kézhezvétele előtt is gyakorolhatja.
Az internetes vásárlások legnagyobb kockázata, ha a termék nem érkezik meg annak ellenére, hogy előre kifizettük, vagy visszaküldés esetén az eladó nem téríti vissza a kifizetett ellenértéket. Ilyen esetben több szervhez is fordulhatunk: a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz, Békéltető Testülethez, kezdeményezhetünk közjegyző előtti fizetési meghagyásos eljárást is.
Ezekhez természetesen ismernünk kell a vállalkozás minimum adatait, tehát a nevét és székhelyét.
A külföldi, de uniós vállalkozásokkal szemben felmerülő jogviták esetén a fogyasztók – jogaik érvényesítéséhez (tanácsadás, idegen nyelvű levelezés stb.) – a bírósági eljárás előtt a Békéltető Testületek mellett, az Európai Fogyasztói Központ segítségét is igénybe vehetik, amelynek tevékenységéről és elérhetőségéről a magyarefk.hu honlapon érhető el információ.
Ebben az évben november 27. napjára esik a sokak által várt Black Friday, azaz a giga leárazások napja.
Ha úgy dönt, hogy vásárol ebben az időszakban, az alábbiak tekintetében legyen nagyon figyelmes:
– ne vásároljon impulzusból, írja össze mire van szüksége,
– internetes rendelés előtt használja az ár-összehasonlító oldalakat, hogy meggyőződhessen arról,
valóban olyan kedvező-e a meghirdetett akciós ár, mint ahogyan azt hirdetik,
– ha olyan webshopból kíván vásárolni, amit nem ismer, ellenőrizze, hogy ki üzemelteti az oldalt,
megtalálhatóak-e rajta a vállalkozás adatai, elérhetőségei.
Ingyenes fogyasztóvédelmi és versenyjogi tanácsadás Pécsen
A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda (GVTI) csapata díjmentesen segít a pécsieknek fogyasztóvédelmi és versenyjogi problémáik megoldásában. A GVTI fogyasztóvédők célja az, hogy segítsék a tudatos döntéshozást, és a panaszok rendezését. Sikeresebb a panaszkezelés, ha a fogyasztók és vállalkozók tisztában vannak problémájuk jogszabályi hátterével. Ezeknek a jogoknak a megismerésében és panaszlevél megírásában segít teljesen díjmentesen – a Gazdasági Versenyhivatal megbízásából, vele együttműködésben dolgozó – a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda.
Szakterületeik: megtévesztő reklámok, szavatosság és jótállás, üdülési jog, termékbemutatók, közüzemi szolgáltatások, internetes vásárlások, jelentős piaci erővel való visszaélés, utazási szerződések, légi utasok jogai, üzletfelek megtévesztése.
Elérhetőségek:
7621 Pécs, Rákóczi út 17. II. em. 213.
Tel: +36 30 748 9147
E-mail: [email protected]
Nyitvatartás:
Hétfő: 12.00–16.00
Kedd: 9.00–13.00
Szerda: 12.00-16.00
Csütörtök: 9.00–13.00
Péntek: zárva
(x)