Vasárnap jelentett fizetésképtelenséget a Green Holidays Kft., több magyar család Törökországban ragadt pár napra, és pécsi érintettjei is vannak a csődnek. Többeknek úszott a nyaralása, nem tudják, hogy valaha viszontlátják-e az utazásra kifizetett összegeket, a felelősséget pedig senki sem vállalja fel.
A társaság szervezésében vasárnap délelőtt még elindult egy magyar csoport Budapestről charterjárattal a törökországi Antalyába, de lefoglalt szálláshelyükre már nem jutottak el. A Green Holidays honlapján aznap este azt közölte, hogy a társaság vagyoni biztosítékát 500 millió forintig az Uniqa Biztosító Zrt. szolgáltatja, de jelenleg még nem tudható, hogy ez elegendő lesz-e a teljes kártalanításra.
Másokra mutogatnak
A társaság közleményében kiemelte, hogy nem felelős a törökországi események kialakulásáért. Török partnere, az Akdem Turizm a hétvégén érkező utasokat visszaigazolta, ennek ellenére a megrendelt szolgáltatásokat nem biztosította, holott előre ki lett fizetve azoknak az irodára eső része – állítja a magyar cég.
[su_note note_color=”#dedfa7″]
Azért ez kész röhej: a Green Holidays elődje a Green Travel volt, amelynek utazásszervezői engedélyét a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) 2016 novemberében visszavonta. A Green Travelnak 1 milliárd 650 millió forint vagyoni biztosítékot kellett volna igazolnia, amit nem tudtak prezentálni, ezért úgy döntöttek, hogy a Green Travel helyett a kiutaztatást a 2011 óta létező Green Holidays Kft. viszi tovább.[/su_note]
Kamu, hogy olcsó utak lettek volna
Bakó Balázs, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének Marketing és Kommunikációs Bizottságának tagja hétfőn – részben a mundér becsületét is védve – kiemelte, hogy az irreálisan olcsó utazásokra gyanakodniuk kellene a magyaroknak, és alaposabban utána kellene járniuk, hogy ki az utazás tényleges szervezője, és milyen általános szerződési feltételek alapján nyújtják a szolgáltatást.
A pécsi érintettek beszámolói alapján a lefoglalt utak azonban egyáltalán nem voltak irreálisan olcsók, és minden stimmelt a foglalás során.
Egyik olvasónk abszolút nem találta gyanúsnak az utat, mivel mindössze húszezer forintnyi különbség volt az utazási irodák ajánlatai között, ezért fel sem merült bennük a kétség. Elmondása szerint a biztosítónál rendkívül segítőkészek voltak, nagyon úgy fest, hogy vissza fogják kapni a pénzüket. Azt is hozzátette, hogy azonnal cselekedtek, konzultáltak egy brókerrel és egy ügyvéddel is, hogy a biztosító még véletlenül se tudjon kifogni rajtuk. Olvasónk még szerencsésnek tartja magát, ugyanis az út második felét csak jövő héten kellett volna befizetniük.
– Teljesen ki voltunk bukva, nemcsak azért, mert sokkolt a gondolat, hogy elestünk a pénzünktől, hanem azért is, mert egyszerűen nem hisszük el, hogy az utazási irodák nem látták előre, hogy csődbe fog menni az utazásszervező cég.
Másik olvasónk felháborodva mesélte, hogy ők sem az olcsóbbik utat foglalták le, a család közel kilencszázezer forintot fizetett be két felnőtt és egy gyermek törökországi nyaralására.
A biztosítók az ő esetükben is rendkívül segítőkészek voltak, illetve az utazási iroda munkatársai is, de többször hangsúlyozták a pécsi családnak, hogy nem tudnak segíteni.
– Fogalmunk sincs, hogy visszakapjuk-e a pénzt, a biztosító inkább konfliktuskerülő magatartást tanúsított, mintsem ígért volna bármit – tette hozzá olvasónk.
Nem mellékes információ, hogy tavaly jelentősen visszaesett az európai, köztük a magyar turisták érdeklődése is a törökországi utazások iránt az év eleji terrortámadások miatt.
Van, ahol inkább letették a telefont
A Green Holidays becsődölése sem fog jót tenni az utazási irodák népszerűségének – a tisztességes cégek kerülnek ilyenkor bajba –, ezért az ügyben több irodát is megkerestünk, hogy feltegyük kérdéseinket, de szinte mindenhol akadályokba ütköztünk. Valahol „hirtelen” megszakadt a vonal, máshol az ügyvezető nem volt elérhető, és azt se tudták megmondani a diszpécserek, hogy mikor telefonáljunk vissza.
Az R-Tours pécsi utazási iroda ügyvezetője, Schuckmann Zoltán lapunk megkeresésére elárulta, hogy az ilyen eseteket sajnos nem lehet kivédeni. Ahogy egy értékesítő sem felel a gyártó hibájából elromlott termékért, úgy az utazási irodák sem vállalnak felelősséget az utazásközvetítő cégek – lásd a Green Holidays – hibáiért.
– Mi közel hetven utazásszervező céggel dolgozunk együtt, és sajnos nem tudjuk megjósolni, ha ennek a sokszereplős folyamatnak a során valamelyik partner helytelenül jár el – állítja az ügyvezető.