Halálos balesetet is elkerülhetnek a motorosok, ha felkészítik járművüket és saját magukat is a tavaszi motorozásra – ezt mondják a szakemberek. Tél után ugyanis lassabbak a reflexek, az utak porosak, hidegek, és a kerekek is nehezebben tapadnak. A szakemberek ezért azt tanácsolják, mielőtt bárki is motorra ül, egy-két órát gyakorolja a vezetést.
Egy motor tavaszi ellenőrzése során nagyon fontos a futómű állapotának vizsgálata, nem folyik-e az olaj, nincs-e szivárgás – mondja Cserni Zsolt. A kellemes idő beköszöntével a fiatalember már alig várja a hétvégét, szeretne egy jót motorozni. – A munkám miatt csak szombaton és vasárnap tudok hosszabb távokat megtenni – Balaton, Horvátország – hétköznap csak rövidebb etapokat iktatok be – teszi hozzá Cserni Zsolt.
Vészhelyzet bármikor előfordulhat az utakon – véli Harkai Zoltán motorosoktató. Szerinte ezekre fel kell készülni, mert hosszabb a motoros reakcióideje, és a mozdulatai is lassabbak, mint máskor.
– Senki sem úgy születik, hogy úgy tud motorozni, ahogyan elvárhatja saját magától vagy a többiektől. Ez a készség fejleszthető, gyakorolni kell. Sok helyen vannak nagyon jó, tematikusan felépített tréningek – magyarázza.
Az első tavaszi napokon még az aszfalt is hideg, ráadásul porosak az utak a télen kiszórt homok miatt, ezért a kerekek is könnyebben megcsúszhatnak. Már az egy-két órás gyakorlás is sokat segít.
Bertáné Wingert Erzsébet, a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság balesetvédelmi kiemelt főelőadója szerint először vagy tanpályán vagy nem túl forgalmas helyen gyakoroljanak a motorosok, vagyis ahol nem zavarják a többi közlekedőt. A főelőadó azt tanácsolja, érdemes próbaköröket tenni, bójákat lerakni és szlalomozni, hogy a mozdulatok beléjük ivódjanak.
Tavaly Pécsett a közlekedési belesetek négy-öt százalékát motorosok okozták. Ezek többnyire súlyos vagy halálos sérülésekkel végződtek.