Jelentősen rövidítheti a zebrák előtt lassító autók fékútját egy új eljárás, amelynek során csúszásgátló felülettel vonják be az úttestet. A tesztüzem több városban már tart, s a rendőrség szerint Pécsett is nagy szükség lenne a pályázati pénzekből is megvalósítható fejlesztésre.
„Vajon sikerül megállnom az adott pontig?” – ezt a kérdést már minden bizonnyal több autóstársam is feltette magának, egy-egy vészfékezés pillanatai alatt. A manőver alatt megtett fékút hosszán szélsőséges esetben akár emberélet, s gyalogosok testi épsége is múlhat – mutatja ezt az az adat, miszerint tavaly több mint húsz járókelőt gázoltak el zebrán Pécsett.
Az országban már több helyütt ezért pályázati pénzből egy vadonatúj technológiával végeztek el fejlesztéseket a gyalogátkelők környékén. Az úgynevezett „Living Road” csúszásgátló útburkolati rendszer lényege, hogy a zebráknál az úttest menetirány szerinti jobb oldali sávjaiban 25 méteres szakaszon sebességcsillapító csúszásgátló burkolatot telepítenek. Az érdes felületű sávszakaszok mintegy felére csökkentik a fékutat a tapasztalatok szerint. A sebességcsillapítók várható élettartama forgalomtól függően öt-tíz év; jegesedés esetén sem fagy le, s eső hatására sem veszíti el érdességét.
Mint azt a rendőrség illetékesétől lapunk megtudta, jelenleg már a pécsi utak kezelőivel zajlanak az egyeztetések arról, hogy Pécs esetében hol lenne érdemes ilyen beruházást indítani. A forgalomtechnikai beavatkozásra mindenesetre ott lehet szükség, ahol viszonylag nagy a balesetek bekövetkeztének kockázata, így a legforgalmasabb belvárosi és kertvárosi átkelők jöhetnek számításba.
Vörös Tamás, a pécsi belterületi utakat kezelő Biokom Kft. közúti és forgalomtechnikai osztályvezetője elmondta: tudnak az új technológiáról, ám még kivárják a tapasztalatokat az első fejlesztésekkel kapcsolatban. Amennyiben élesben is kiderül, hogy az átkelők biztonságát növeli, s tartós az eljárás, az önkormányzati kezelésben lévő veszélyesebb szakaszokat is elláthatják az új bevonattal.
Borbás László, a megyei közútkezelő illetékese azt mondta, konkrét építkezésről még nem tud beszámolni, de hallott az elképzelésekről, s tud arról is, hogy a rendőrségnél már felkarolták az ügyet. Amíg a pécsi közutak kezelői nem találnak pályázati pénzt a beruházásra, addig más módon, sárga villogókkal és útburkolati jelekkel igyekeznek javítani a baleseti statisztikákon.
Tavaly nyár óta Debrecenben egy nehezen belátható, ráadásul egy forgalmas gyalogos-átkelővel ellátott kereszteződésben hoztak létre csúszásgátló felületet. Az eddigi tapasztalatok jók, hiszen korábban sok gázolással járó baleset történt itt, ám június óta egyetlen eset sem került a rendőrség jegyzőkönyvébe.