Több juthat utak és járdák karbantartására egy kényelmesebb, gyorsabb szolgáltatással, amelyben a pécsiek számára kedvezményeket is kínálhatnak. Hamarosan több változás is életbe lép a pécsi parkolási rendszerben, és a díjemelés sem halogatható tovább.
Közlekedési szakemberek, a városüzemeltetési társaság és a városvezetés ezekben a napokban is a hosszú évek óta – mind díjakban, mind zónákban – szinte teljesen változatlan pécsi parkolási rendszer átalakításának tervein dolgozik – tudta meg lapunk.
Az egyik cél, hogy egyszerűbb, kényelmesebb legyen a parkolás, egyben több bevételt is generáljon. Az indokok között első helyen szerepel, hogy a városháza által megrendelt reprezentatív májusi közvéleménykutatás eredményei szerint a pécsiek az utak és járdák karbantartását, fejlesztését szeretnék leginkább erősíteni. E területre várnak több forrást.
Mint ismert, a városüzemeltetési feladatokat – javarészt ezek alatt érthetjük a kátyúzásokat, útfejlesztéseket, bicikliutakkal kapcsolatos munkákat és a járdák javítását – azokból a forintokból fedezik, amelyek a parkolóautomatákban landolnak. Éves szinten százmilliókról beszélhetünk.
A másik indok, hogy a jelenleg szolgáló, lassan 13-14 esztendős parkolóautomaták felett eljárt az idő. Azok sokszor be sem veszik a százasokat, kétszázasokat, megbízhatatlanul működnek. Így korszerű, kártyát is elfogadó gépekre cserélnék őket.
Úgy tudjuk, a tervek egy olyan új rendszerről szólnak, melynek segítségével úgy érhető el nagyobb bevétel, hogy a parkolási díjakban az ne okozzon drasztikus változást, az emelés sávos legyen az egyébként átrajzolandó zónáktól is függően. Azaz, aki a szűken vett belvárost terheli, többet fog fizetni, aki nem, az alig érezhet változást.
Jelenleg is mérlegelik, hogy milyen módon lehet kedvezményeket nyújtani a Tüke-kártyával rendelkező pécsieknek a jövőben.
Az kijelenthető, hogy az új – már idén életbe lépő és januártól további finomhangoláson átmenő – rendszerből a jelenleginél több bevétele keletkezhet a városüzemeltetési társaságnak, amely így jóval többet költhet utakra, járdákra a jövőben. Az új rendszer információink szerint az eddig a pécsiek által ingyenesen használt parkolási lehetőségeket nem érinti.
Mennyi másutt?
A parkolásért fizetni sokak számára bosszúságot okoz, de sajnos már világszerte a városok egyik alapvető bevételi forrása a parkolásból fakad. Ahogy külföldön, úgy hazánkban sehol sem ússzuk meg a fizetést. Ma Pécsett a központban 300 forintba kerül egy óra parkolás. Debrecen esetében 440, Győrött 400, Sopronban 420, Miskolcon 400 forintot kell kipengetni a városmagban. A többi zónában a díjak átlagosan 50 százalékkal magasabbak az említett városokban, mint Pécsen.