Hiába hívjuk majd a pécsi mentőket, tűzoltókat, rendőröket, nem ők fogják felvenni a telefont jövőre. Szombathelyi, miskolci központba futnak majd be a hívások, onnan irányítják a helyieket. Állítják, jobb és gyorsabb lesz a rendszer.
Várhatóan jövőre már működni fog az úgynevezett Egységes Segélyhívó Rendszer – 112, amelyet a segélyhívó számokon lehet elérni. Az új rendszertől azt várják, hogy a mentők, tűzoltók, rendőrök csak érdemi, beavatkozást igénylő eseteken dolgozzanak, így gyorsabb, hatékonyabb segítséget nyújthassanak. A rendszer egyes részeit már tesztelik.
A Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. kommunikációs osztályának vezetője, Sidló Noémi közölte, a lakosság számára az új rendszer a bonyolultabb, több szervet érintő esetekben lesz előnyös, hiszen a bejelentésről mindhárom szervezet egy időben fog értesülni.
Azaz egy súlyos balesetről, rablásról nemcsak a mentők, hanem a rendőrök is azonnal tudni fognak, és fordítva. A hívások miskolci, szombathelyi központokba futnak majd be. Az egyik pécsi mentős diszpécser szerint azonban kérdés, hogy a helyismerettel nem rendelkező operátorok egy Pécsett megtámadott nő hívására pontosan, gyorsan, szakszerűen tudnak majd reagálni, hiszen krízisszituációkban aligha tudják sokan megmondani melyik utcában vannak, viszont azt igen, hogy melyik áruház van mellettük, melyik bolt…
A 112-es rendszert működtetők szerint azonban nem lesz probléma.
– Az informatikai rendszer digitális térképeken automatikusan megjeleníti a hívó helyének adatait, melyet az operátoroknak már csak pontosítani szükséges. Ehhez olyan digitális szolgáltatások állnak majd a rendelkezésükre, amelyek lehetővé teszik azt, hogy például egy áruház, bolt helyét is megtalálják, így határolják be az esemény helyszínét – mondta Sildó Noémi.
A bajba jutottakat egy meghatározott protokoll alapján kérdezik ki, így gyűjtve össze az eseményhez kapcsolódó információkat, döntenek arról, mely készenléti szerv megyei tevékenységirányítóját vonják be a munkába. Állítják, az épp szabad diszpécserhez kerülnek ezek a hívások, aki az adott helyszínhez közel tartózkodó mentőt, tűzoltót, rendőrt értesíti.
A rendszer elsődleges célja a gyorsaság; ma 2-7 perc is eltelhet a segélyhívástól addig, amíg az illetékes szervet riasztják. A tervek szerint ezt az értékeket legalább 30%-kal javítani akarják az új rendszer bevezetésével.