Hiába agyaltál hetekig a tökéletes ajándékon, mégsem volt felhőtlen az öröm? Nem lett jó a pulcsi, megvan már az a lego, hibás a tévé? Semmi baj, még megmentheted a helyzetet. Összegyűjtöttük az ajándékok visszavitelével kapcsolatos tudnivalókat.
Mikor veszik vissza az árut?
Ha nem hibás a termék, akkor a kereskedőnek nincs visszavásárlási kötelezettsége. Az, hogy ad-e bármilyen lehetőséget (csere, vételár visszafizetés, levásárlás) és meddig, az adott üzlet saját döntése, erre nézve nincs jogszabályi előírás. Ezért még vásárlás során célszerű a kereskedőnél megérdeklődni, hogy vissza lehet-e hozni az ünnepek után a terméket és meddig, ha az valamilyen oknál fogva nem felel meg a megajándékozottnak – hívta fel a figyelmet a Baranya Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőség.
Persze visszavihetjük a nem hibás terméket is, csak ez esetben a kereskedőnek nincs jogszabályi kötelezettsége intézkedni. A hibás termékekkel kapcsolatban viszont jogszabályi kötelezettségük van annak intézésére.
Karácsony környékén a legtöbb üzlet egyébként a szokásosnál hosszabb határidővel nyújt lehetőséget árucserére vagy levásárlásra.
A blokk
Nagyon fontos, hogy a kellemetlenségek elkerülése érdekében őrizzük meg a vásárláskor kapott blokkot, hiszen ennek hiányában nincs lehetőségünk később semmiféle reklamációra. Továbbá az is lényeges, hogy a nem megfelelő termékeket használatlanul kell visszavinni az üzletbe. Persze a csomagolás nem számít, de a ruhák címkéjét nem ajánlott levágni.
Jótállás és szavatosság
A jótállás egy többlet felelősség vállalás a szavatossághoz képest – magyarázták a fogyasztóvédelemnél. Szavatossági igényt gyártási eredetű, rejtett meghibásodás esetén lehet csak érvényesíteni. A jótállásnál ezen túl a használatból eredő meghibásodás esetén is felelősséggel tartozik a kereskedő. Mind a szavatosság, mind a jótállás esetén kizáró ok a rendeltetésellenes használatból, külső behatásból eredő meghibásodás.
A fogyasztóvédelem is segít, ha kell
A karácsonyi ünnepek után sokan keresik meg a Felügyelőséget az ajándékba kapott (adott) termék kicserélésére vonatkozó igénnyel, illetve azzal kapcsolatban, hogy a vásárló ilyen irányú igényét elutasították. Sok olyan jellegű észrevétel is érkezik, miszerint interneten rendeltek meg egy terméket ajándékba, ami nem érkezett meg, így már maga az ajándékozás is meghiúsul – mondták az illetékesek.
Ha valaki úgy gondolja, az adott üzlet nem tett eleget a kötelezettségeinek, akkor bátran fordulhat a hatósághoz, ahol panasszal élhet.