Lerobbant, koszos buszok helyett immár új járművek szelik az utcákat Pécsen. A városvezetés pontosan három éve, 2011-ben döntött úgy, hogy visszaveszi az off-shore hátterű magáncégtől a buszokat és magát a közösségi közlekedést is. Megduplázódhat az új buszok száma is. Emlékezett a városvezetés.
Pécs három évvel ezelőtt, március 31-én vette vissza a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK) irányítását az off-shore hátterű Mecsekbusz Kft.-től. A PK-t még 2008 őszén privatizálta a szocialista városvezetés, majd egy évvel később egy kézzel írt, 2,4 milliárd forintról szóló számlával eladták Pécs összes buszát. A mutyi-gyanús ügylet miatt máig tart a büntetőügy (még Páva Zsolt tett feljelentést 2009-ben), és emiatt egy közel egymilliárdos NAV-büntetés is a város nyakába szakadt.
Az önkormányzat azért döntött úgy három éve, hogy visszaszerzi a céget és a buszokat, mert komolyan fenyegetett az a veszély, hogy teljesen leáll a tömegközlekedés Pécsett.
– A városvezetés ezzel a lépéssel visszaszerezte a közösségnek Pécs buszait, biztonságba helyezte a tömegközlekedést, amelyet komoly veszély fenyegetett, csak egy hajszálon múlott, hogy nem áll le a buszközlekedés – mondta Csizi Péter, Pécs alpolgármestere a három évvel ezelőtti történesekről.
Mint mondta, a PK ekkorra már 100 milliós tartozást halmozott fel az üzemanyag-szállítója felé, így ha nem lépnek, akkor akár menet közben is leállhattak volna buszok, hiszen a beszállító 2011. március 31. után nem adott volna több gázolajat. Emellett a buszkiszervezés miatt 1,7 milliárdos NAV bírságot halmozott fel a társaság. Ezért döntöttek úgy, hogy visszaveszik a céget.
Pécs alpolgármestere azt is mondta, hogy Magyarország legmodernebb, legkényelmesebb közösségi közlekedését akarják kialakítani a városban. A város létrehozta a Tüke Buszt, amely teljes egészében pécsi cég, a tulajdonosa maga az önkormányzat. Csizi Péter szerint szinte mínuszból kellett építkezniük, hiszen az irodát, jogilag a buszokat, mindent hátra kellett hagyniuk, teljesen új eszközöket kellett vásárolniuk.
Tetemes háttérmunka után végül tavaly sikerült beindítani a Buszcsere Programot, amely során már 42 új, környezetkímélő, gazdaságos és alacsonypadlós busz szállítja az utasokat Pécsett. A város célja az volt, hogy Pécsett újra pontos és kiszámítható legyen a tömegközlekedés, kényelmes, tiszta és műszakilag rendben lévő buszok járjanak.
Csizi Péter hozzátette: nemcsak ünnepelni, hanem üzenni is szeretnének a mindenkori városvezetésnek, hogy a pécsi közösségi közlekedést nem szabad kockáztatni, a városnál kell hagyni. Hozzátette azt is, hétfőn várhatóan utoljára tárgyalnak a Magyar Fejlesztési Bank képviselőjével arról a 4 milliárdos kedvezményes hitelről, amelyből vélhetően több mint 40 új járművet vásárolhat Pécs.
Kiemelte, az új buszok beszerzése „kitermeli” magát, hiszen akkora megtakarítást jelentenek akár a szervizelés, akár az üzemanyagköltségek tekintetében, hogy nem kell pluszforrásokat biztosítani a Tüke Busznak.
A közösségi közlekedés fejlesztése során „nyugdíjazták” a csaknem 40 évvel ezelőtt megalkotott menetrendet is, és teljesen újat vezettek be. Ez a menetrend mára maximálisan igazodik a mai kor igényeihez és a város mai szerkezetéhez is, emellett pedig lényegesen kevesebb átszállással, vagyis sokkal gyorsabban lehet átszelni a várost, mint korábban.
Komoly utazási kedvezményeket is élvezhetnek a pécsiek, ilyen például, hogy a nők ingyen utazhatnak hétvégente Tüke-kártyával, de idéntől él a kismama bérlet is, amely miatt féláron juthatnak bérlethez a gyermekes családok.