Ötmillió magyar felhasználó a buszon, a rendelőben, az ágyban, a WC-n naponta átlagosan csaknem kétszáz percet tölt el a Facebookon. Döbbenet. Ám ezek a statisztikailag igazolt számadatok is azt támasztják alá, hogy a közösségi oldalak üzleti szempontból is kikerülhetetlenek.
Hogy a közösségi oldalaknak egy-egy cég esetében milyen szerepük lehet, igen változó. Sok minden más mellett nagyban függ ez a vállalkozás profiljától: van, ahol a siker szinte kizárólag a személyes kapcsolatokon múlik, és vannak olyan szolgáltatások is, ahová célirányos keresés útján jutnak el az internetezők. Rengeteg olyan termék létezik ugyanakkor, amelyekre az emberek csak úgy „rábukkannak” és megvásárolják. Kicsit konkrétabban, ilyenek lehetnek például a helyi termelők termékei, a kézművesek alkotásai, egy szép nyaklánc, vagy kerámia tárgy, stb. Az ő esetükben egy közösségi profil szinte elengedhetetlen a hatékony kommunikációhoz, illetve márkaépítéshez – magyarázza Lévai Richárd, az RG Stúdió közösségi marketing specialistája.
Milyen legyen az oldal?
Ha valaki saját termékét szeretné népszerűsíteni a Facebookon, akkor két lehetősége van. Megnyithatja saját profilját erre a célra, így a követés funkcióval megoldható, hogy olyanok is lássák bizonyos posztjait, akik csak követik őt, de nem ismerősei. Vagy személyes oldalán belül létrehozhat egy önálló oldalt, ami aztán teljesen külön működik majd, például a márkaneve alatt. Mindkettőnek megvan az előnye és a hátránya, a teljesen külön oldalt plusz energia kezelni, ám több a marketing lehetőség is, statisztikákat tudunk vizsgálni, elérhetőek különféle alkalmazások, beállíthatunk például nyitva tartást, megadhatunk eseményeket és a követők véleményezhetik is a szolgáltatást vagy a terméket.
– Hogy ha én helyi termelő volnék, biztosan létrehoznék egy közösséget is, mondjuk „Bioélelmiszerek a környékről” címmel, ahová összegyűjteném a téma iránt érdeklődőket. Egy csoport ugyanis alkalmas a kapcsolattartásra, és a saját piac szélesítésére is – így a szakember.
Minél több a felület, annál jobb
Az ideális az volna, ha a Facebook-profil mellett minden vállalkozónak lenne tisztességes honlapja, a közösségi oldal pedig egyfajta kedvcsináló funkciót látna el, ahonnan átirányíthatók az érdeklődők a weboldalra, esetleg ahol akciókat, játékokat jópofa rövid híreket oszthatunk meg.
A weboldal mellett pedig érdemes lehet egy blogot is működtetni – teszi hozzá Lévai Richárd -, ahol műhelytitkokat, személyes élményeket írhatunk le, esetleg megoszthatunk műhelyfotókat, videókat. Mindezzel kialakítható az érzelmi kapocs, személyesebbé tehető a márka, ami egyre fontosabb manapság.
Sok múlik a fotókon
Talán nem kell elmagyarázni, hogy egy közösségi oldal elsősorban vizuális élmény, épp ezért a fényképek rendkívül nagy jelentőséggel bírnak. Természetesen jó, ha profi szakemberre bízzuk a fotózást, de világos, hogy ez anyagi okokból nem mindig kivitelezhető. A legszerencsésebb ezért az, ha mi magunk vagy egyik munkatársunk „tanulja ki”, hogy miként lehet jó fényképet készíteni az adott termékről. Hiszen ez lesz az, ami a hírfolyamban először feltűnik, és ha nem akad meg rajta az emberek szeme, akkor veszett fejsze nyele az egész.
A fotók mellett pedig egyre inkább felértékelődik a videó szerepe. Nem kell hosszú, de egy tizenöt-harminc másodperces rövid mozgókép bizonyos esetekben sokkal többet tud mondani egy fotónál, hangulatot közvetít.
Ne csak a Facebook legyen!
Ahogy már fentebb is hangsúlyoztuk, a közösségi oldalak mellett jó, ha működik saját weboldal, esetleg blog. Egyfelől azért, mert minél több felületen tudunk szólni a potenciális vásárlókhoz, annál jobb, másrészt „biztonsági” okokból. A Facebook ugyanis nem a mi tulajdonunk, így bármikor történhet olyan szabályváltozás, ami ellehetetleníti a márkaépítést, ezért aki csak erre apellál, az kockázatot vállal. Hiszen a befektetett munka egy csapásra „elveszhet”. Biztosítsuk a kommunikációt más felületeken is – tanácsolja a közösségi marketing specialista.