Manapság már minden bankszámlacsomaghoz igényelhetünk bankkártyát. A kártya segítségével készpénz vehető fel a bankfiókban, az ATM-eknél, fizethetünk vele vásárlásnál, de már anélkül is, az okostelefon alkalmazásának segítségével is fizethetünk, a kártya regisztrációját követően. A szolgáltatók egyre több kényelmi szolgáltatást tesznek elérhetővé, hogy a fogyasztóknak minél kevesebb energiájába, idejébe kerüljön a vásárlás. Az elkényelmesedés pedig ahhoz vezet, hogy kevésbé leszünk körültekintőek, így nem biztos, hogy vásárlásainknál akkora figyelmet szentelünk a bankkártyaadataink védelmére.
A Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodákhoz forduló ügyfelek elmondásai alapján, egyre trükkösebb módszereket alkalmaznak az online adathalászok. Ezen csalók számos esetben népszerű szolgáltatók, nagynevű cégek nevében küldenek e-mailt vagy tesznek fel online hirdetéseket, ahol egy általuk kreált webes felületre irányítják a gyanútlan fogyasztót. Ezek az oldalak szinte megtévesztően hasonlítanak közműszolgáltatók, közismert bankok és híres cégek online felületére, ezzel is csapdába csalva a laikus látogatót. Mindezek ellenére, ha egy kicsit figyelmesek vagyunk, lehetnek gyanús jelek. Például sokszor külföldi adathalászok valamilyen fordítóprogram segítségével fordítják le szövegeiket magyarra, aminek az az eredménye, hogy egy teljesen magyartalan szöveggel találjuk szembe magunkat. Már a böngészőprogramoknak is lehetnek olyan funkciói, amik jelzik, ha egy adott weboldal nem biztonságos. Ha ilyen oldalra tévednénk, mellőzük az online fizetést, illetve a bizalmas adataink kiadását, de a legjobb, ha ki is lépünk az oldalról. Egy biztos: a bankok vagy más szolgáltatók sohasem kérik, hogy bankkártyaadatainkat vagy például felhasználónevünket és jelszavunkat e-mailben, SMS-ben vagy levélben küldjük el számukra! Amennyiben online vásárlásnál bankkártyás fizetést választunk, úgy mindig győződjünk meg arról, hogy biztonságos fizetést garantáló oldalon vagyunk-e.
Ha gyakran használjuk bankkártyánkat, akkor hasznos szolgáltatás lehet ilyen esetben a mobilbank, hiszen így azonnali értesítés kapunk a bankunktól az adott kártyatranzakcióktól. Így egy gyanús tranzakció esetén, azonnal jelezéssel tudunk élni a kártyakibocsátó bank felé, ezáltal a bank azonnali intézkedést tud eszközölni (pl. kártyaletiltás, tranzakció visszavonása stb.). Fontos megelőző intézkedés még, hogy sose mentsük el a neten a kártyaadatokat, csak megbízható szolgáltatóoldaláról vásároljunk és használjunk többszintű azonosítást, így például a PIN-kódon kívül SMS-t is kérhetünk belépőjelszóval a telefonra.
További hasznos tanácsok a bankkártya használatához:
A PIN-kódot tartsuk titokban! A PIN-kódot próbáljuk fejből megjegyezni, ne írjuk rá a kártyára, máshová felírva pedig ne tartsuk a kártya közelében, és lehetőleg ne válasszunk túl egyszerű vagy a személyünkhöz kapcsolódó azonosítószámokat (pl. a születési év, irányítószám).
Fizetéskor ne engedjük, hogy a kártya kikerüljön a látókörünkből. Fizetés előtt mindig ellenőrizzük a terminálon szereplő pontos összeget. Fokozottabban ügyeljünk a kártyára például fesztiválokon, éjszakai szórakozóhelyeken, ahol a fizetések alkalmával nagyobb a visszaélés lehetősége.
ATM-ből történő készpénzfelvételnél lehetőleg ügyeljünk az automata közvetlen környezetére is! Ha a pénzkiadás során probléma merül fel, úgy az ATM-et üzemeltető pénzügyi intézménnyel vegyük fel minél előbb a kapcsolatot!
Internetes vásárlás esetén ügyeljünk arra, hogy valamilyen módon titkosított oldal legyen a fizetőoldal. Kártyaszámunkat ne adjuk meg e-mailben, vagy faxon, ha mégis így kérnék, akkor óvakodjunk a szolgáltatótól! PIN-kódunkat internetes vásárlás során nem kérhetik, ezért soha ne adjuk meg!
Kártyánkat kezeljük úgy, mint ha készpénz lenne: ne hagyjuk őrizetlenül nyilvános helyeken. Vásárláskor és pénzkivétel alkalmával mindig őrizzük meg a bizonylatot és vessük össze a havi bankszámlakivonattal, különösen külföldi utazás után.
A jelenlegi szabályozás szerint, ha a kártyánkat ellopják vagy a bankkártyaadataink illetéktelenek kezébe kerül és kárunk keletkezik, úgy a tiltást megelőzően tizenötezer forintnak megfelelő összeg mértékéig nekünk, tehát a kártyabirtokosnak kell viselnie a kárt. Ez alól is mentesülhetünk, ha a lopást a használat előtt nem észlelhettük, vagy ha a kár a bank hibájából történt, illetve ha a bank nem biztosította a megfelelő ügyfél-hitelesítést vagy a kártyaletiltás lehetőségét. Legvégül pedig fontos tudnunk, hogy kártyaletiltás esetén a bankok legfeljebb a pótlással összefüggésben ténylegesen és közvetlenül felmerülő költséget számíthatják fel.
A Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat pécsi irodájában a pénzügyi szolgáltatások teljes spektrumát érintő kérdés vagy panasz esetén ingyenes segítséget kérhet.
Elérhetőségek:
Cím: 7621 Pécs, Király u. 42.
Telefon: +36 70 243 3356 (ügyfélfogadási időben)
E-mail: [email protected]
Web: www.penzugyifogyaszto.hu, facebook.com/penzugyifogyaszto
Ügyfélfogadás:
HÉTFŐ: 8.00–14.00 // SZERDA: 8.00–14.00 // CSÜTÖRTÖK: 11.00–17.00
(x)