3 C
Pécs
kedd, november 5, 2024
KezdőlapCsemegeTanár helyett robot tanít rajzolni és zongorázni

Tanár helyett robot tanít rajzolni és zongorázni

Ha felcsatolja kezére, gyönyörűen rajzolni vagy zongorázni is megtanítja egy dán fejlesztésű robot – írja az Origo.hu

Egy koppenhágai végzős tervezőmérnök találmánya megfordítja az idáig megszokott szerepeket, melyben az ember tanítja meg a gépeket bizonyos feladatok elvégzésére. A Teacher nevű, kézre kapcsolható gép használójának ujjait irányítva taníthatja meg az embert rajzolni vagy zongorázni.

Saurabh Datta, a gép készítője általános iskolai emlékeiből merített ihletet a szerkezet tervezésekor. Tanára az ábécé tanítása során az izommemóriát hívta segítségül: a betűkön vezette diákjai kezét, így segítette elő a megfelelő mozdulatok rögzülését az agyban és a kéz izmaiban. Datta ezt ültette át a technológia nyelvére, és egy olyan szerkezetet alkotott, ami a gyengéden, mégis határozottan irányító tanári kezet hivatott utánozni egyes finom mozdulatok megtanulása során, legyen az rajzolás vagy zongorázás – írja a Wired.

A Teacher az úgynevezett érintési és mozgási visszajelentés elvét használja, melynek lényege, hogy a gép bizonyos mozdulatok elvégzése közben vagy után valamilyen módon jelzést küld a felhasználónak. Ez leginkább a mobiltelefonok haptic feedback funkciójára hasonlít: ez biztosítja, hogy ha megnyomunk egy virtuális gombot az érintőképernyőn, egy pillanatra az egész készülék megremeg. Emellett a videjátékos irányítókban alkalmazott force feedback technológiát is alkalmazza az eszköz: ez az a megoldás, ami például játékkormányokban tart ellen, amikor egy gyors kanyart próbálunk bevenni egy virtuális autóval.

A kísérletek során nem minden zajlott zökkenőmentesen. A Teacher különböző geometriai ábrák rajzolásának tanítása közben vibrálással és erőkifejtéssel tereli a megfelelő irányba a mozdulatokat. A készítő elmondása szerint a feszültebb pillanatokban a gépet kipróbáló emberek hajlamosak voltak erővel átvenni az irányítást a gép felett – ez némileg aláásta az eredeti célt, vagyis a gép segítségével történő, érintésen és mozdulatokon alapuló tanulást.

A fiatal mérnök szerint a többszintű irányítás megosztás jelenthet erre megoldást, hogy a felhasználó ne érezze úgy, hogy a gép dominálja őt – hiszen a végső cél egy olyan robot megalkotása, ami segíti az embert meglévő képességeinek kiaknázásában és fejlesztésében.

Kiemelt kép forrása: dattasaurabh.com

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő