Hétfőn, az autómentes napon zebrafoglalásra készülnek pécsi civilek a Nagy Lajos király útján. Arra hívnák fel a figyelmet, hogy a zöld jelzés ideje alatt szinte képtelenség átérni az út túloldalára. Utánajártunk, hogy a KRESZ miként szabályozza az átkelést, s mi az érintettek véleménye.
„Mi, gyalogosok egyre inkább érezzük azt, hogy másodrendű szereplők vagyunk a mindennapi közlekedésben. A forgalmas belvárosi átkelőknél hosszasan várakozunk a szmogban, a zebrák balesetveszélyesek, a gyalogos forgalmi lámpák átkelési ideje irreálisan rövid” – áll abban a felhívásban, amelyet a Pécsi Zöld Kör tett közzé a minap.
A szervezet szeptember 19-én, hétfőn délután négy órakor – valószínűleg támogatóik népes táborával együtt – az utcára is vonul, hogy a Bajcsy-Zsilinszky és a Nagy Lajos király útja kereszteződésében demonstrálja, mire is elegendő a gyalogosátkelő zöld jelzésének rövid időtartama. Azt szeretnék elérni, hogy e jelzés az eddigieknél hosszabban engedje a járókelőket az útra.
A rendőrségnél a KRESZ idevágó rendelkezéseit ismertették, amelyek egyértelműen leírják a gyalogosokra és a járművek utasaira vonatkozó szabályokat. Az egyenruhások a rendezvénnyel kapcsolatban egyúttal hozzátették: a megjelölt szervezetek egyelőre nem kereste fel a Pécsi Rendőrkapitányságot.
S, hogy a KRESZ miként szabályozza a zöld jelzést, illetve milyen jogot ad a gyalogosoknak, milyen kötelezettségeket ró rájuk? A szabály arról ugyan nem rendelkezik, hogy pontosan legalább mennyi időn át kell szabad utat adni a gyalogosoknak, azt azonban leírják a rendeletben, mi a teendő, ha a lámpa pirosra vált.
A jogszabály úgy szól, hogy „a folyamatos zöld fény szabad utat jelez (…), a villogó zöld fény az áthaladásra engedélyezett időtartam végét jelzi”. Ekkor azonban a gyalogos az úttestre már nem léphet, az úttesten levő gyalogos pedig köteles az áthaladást mielőbb befejezni. A kurtán megfogalmazott szabály szerint tehát nem követ el kihágást, így nem is büntethető az a gyalogos, aki nem ér át időben, azaz a piros jelzésig. A kereszteződésben álló autó ugyanakkor a gyalogosok piros jelzése után röviddel zöldet kap, így nincs kizárva, hogy létrejön a járókelő és gépkocsi találkozása.
Harkai Zoltán, az egyik népszerű pécsi autósiskola vezetője a rendelet „a közlekedésben résztvevőkre vonatkozó általános rendelkezéseit” idézve elmondta: a jogszabály úgy rendelkezik, hogy „aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse”.
Szerinte egyértelműen ez a helyzet áll fenn, ha az autós – bár zöldet kap – az ő útját keresztező, bár piros jelzésen áthaladó gyalogost észlel a jármű előtt. „Arról lehet vitatkozni, hogy ilyen helyzetben kinek van elsőbbsége, arról azonban nem, hogy az autósnak mindent el kell követnie a balesetveszély elhárítása érdekében” – így Harkai. Szerinte például a testi adottságaik, vagy más miatt a zöld jelzésen át nem érő gyalogosokat semmiképpen sem lehet felelőssé tenni az autók lassítása miatt, ha feltételezzük, hogy jóhiszeműen jártak el, azaz minden tőlük telhetőt megtettek az átjutás érdekében.
Megkerestük a közútkezelőt is, s azt kérdeztük, milyen elv alapján állapítják meg a zöld jelzés időtartamát, s terveznek-e változtatást e tekintetben.
A Pécsen keresztülhaladó főutakat kezelő Magyar Közút Zrt.-nél Bánki László megyei igazgató azt mondta: „az érvényes műszaki előírás szerint a szabad jelzés elején induló gyalogosnak 1,2 méter per másodperc sebességgel legalább az átkelőhely felén túl kell jutnia a szabad jelzés végéig”. Ebből adódóan, tette hozzá, elsősorban a hosszabb átkelőhelyek esetében, a gyalogosok a tilos jelzés mellett fejezhetik csak be az átkelést, ami nem jelenti a szabályok megszegését. A balesetveszély szerinte nem áll fenn, hiszen „a gyalogosok szabad fényjelzésének a vége és a keresztező járműforgalom szabad jelzésének a kezdete közötti idő biztosítja a szabad jelzés mellett elindult gyalogosok biztonságos áthaladását”.
Elmondta: a gyalogosok zöld jelzésének meghosszabbítása kizárólag a hatos úton közlekedő gépjárműforgalom szabad jelzésének csökkentésével lenne biztosítható, amely a gépjárműforgalom lassulásával, ezáltal a város levegőszennyezésének fokozásával járna. A jövőt illetően azt mondta: éppen ez utóbbi miatt „a gyalogos forgalom részére biztosított zöld jelzések idejének meghosszabbítása nem áll módjukban”.