Az elmúlt évtizedekben nem készült olyan átfogó, a pécsi és baranyai vonatkozásokat előtérbe helyező zenetörténeti kiadvány, amelyet Ivasivka Mátyás karnagy és Kovács Attila, a Magyar Rádió Pécsi Stúdiójának zenei szerkesztője készített. Az Alexandra Kiadó gondozásában megjelent könyvben Sosztakovics, Stravinsky, Britten, Kodály és Carl Orff (illusztrációnkon) pécsi kapcsolatáról is olvashatnak.
Nádor Tamás zenetörténete a rendszerváltás után, szenttamási Horváth Mihály e témában írt műve pedig 1959-ben jelent meg. A pécsi szerzőpáros munkája ezeknél terjedelmesebb, s egyúttal speciálisabb is, hiszen a Balassa Sándor által a pécsi szimfonikusoknak komponált zenemű címét, a Pécsi Concertót kölcsönző, közel 600 oldalas műben a pécsi-baranyai kapcsolatokra helyezték a hangsúlyt a szerzők.
Ivasivka Mátyás karnagy, a könyv egyik szerzője elmondta: az általuk bemutatott zeneszerzők között a Haydn-tanítvány Lickl György is szerepel, az ő nevéhez fűződik a pécsi szimfonikus muzsikálás megteremtése, a 20. századi művészek közül, mások mellett, külön tanulmányban foglalkoznak Dohnányi Ernővel, Bartók Bélával, Bárdos Lajossal, Takács Jenővel, Farkas Ferenccel, Ligeti Györggyel, Tillai Auréllal, Vidovszky Lászlóval és kiemelten Kodály Zoltánnal.
A világhírű komponista kapcsán hozzátette: Kodály meghatározó szerepet játszott Pécs zenei életében, kevesen tudják, hogy 1945-ben Esztergár Lajos akkori polgármester meghívására töltött el hónapokat a városban, és akkor mutatta be a Kodály-szisztémát a megyeszékhelyen – így az innen indult el világhódító útjára.
– Nem szerette a módszer megnevezést, hiszen nem egy szigorú módszertanról volt szó: úgy kell elképzelni a koncepcióját, mint mikor egy hadvezér a terepasztal mellett altisztjeivel megbeszéli a taktikát, de a részletekbe maga nem bocsátkozik bele – mondta a karnagy.
Ivasivka Mátyás szerint kevés hazai nagyváros zenei élete mondhatja el magáról, hogy olyan művészekkel állt kapcsolatban, mint Dmitrij Sosztakovics, Igor Sztravinszkij, Benjamin Britten, Aram Hacsaturján – s az általuk írt műveket pécsi kórusok, zenekarok sokszor elsőként szólaltattak meg Magyarországon.
Carl Orff személye pedig azért is különleges, mert a saját maga által konstruált hangszereket 1965-ben elküldte Pécsre, s így alakult meg a Nagy Lajos Gimnáziumban hazánk első Orff zenekara, amely jelenleg is működik.
A kiadvány 1000 példányban készült. A kötetben a szerzőpáros 88 zeneszerzőt felvonultató tanulmánya szerepel, köztük ma is aktív muzsikusok munkásságát is bemutatva. Mindehhez 26 órányi zenei anyag is társul, különleges pécsi archív anyagokkal idézvén fel a legendás koncerteket. A CD-melléklettel ellátott, 800 oldalas kiadványt június 2-án 17.30-kor mutatják be a Kodály Központban, a Pannon Filharmonikusok évadzáró hangversenye előtt.
Felcsendül néhány részlet a könyvhöz megjelent két mp3-as lemezről is, élő kórusmuzsikával pedig három pécsi együttes: a Bartók Férfikar, a Kodály Leánykar és a Pécsi Kamarakórus szolgál Lakner Tamás, Kertész Attila és Tillai Aurél vezényletével.
K. A.