Nincs hangja, de akár 90-el is tud menni, az ára pedig nem két fillér. A pécsi Varjas István találmányát szerte a világban ismerik, sőt. Lance Armstrong kerékpárbajnok orvosa profi kerékpárosoknak is „felírja” az edzésekhez.
Olaszország, Svájc és Monaco. Csak pár hely a világban, ahol a pécsi Varjas István-féle kerékpárok készülnek. A technológia annyira spéci, hogy még tömegtermelésben sem tudják gyártani. Minden kétkerekű egyedi, kézzel és megrendelésre készített.
– Ez a tandem elég speciális. Hollywoodba rendelték meg egy színésznőnek, és azért ilyen magas a váza, hogy a testőre elférjen előtte – meséli mosolyogva Varjas István, a bringa tervezője.
A tandem 18 kilogrammot nyom, három motor van benne és akár 60 kilométer per órával is képes száguldozni. És igen, ha még nem tűnt volna fel, akkor az egyik nagy szenzáció, hogy a motorja nem látszik.
Az elektromos motor és a súly a titok
Ezeknek a bringáknak az az előnyük, hogy olyan könnyűek, hogy a használójukon kívül senki más nem látja, hogy motorral is hajthatóak.
– Ez a fajta kerékpár az, amivel nem biztos, hogy büszkélkednek a használói, pedig nem sok ilyen cirkál a világban – mondja Varjas István.
István szerint, aki ilyet vesz, még a feleségének sem biztos, hogy be meri vallani, min ül.
Húsz éve készült az első pécsi bicó, azóta hercegek is tekerik
A pécsi Varjas István húsz éve készítette az első ilyen kerékpárját, de aztán tíz évig pihentette a prototípust. Komolyabban 2010-ben kezdett újra foglalkozni az egyedi kétkerekűekkel. Megrendelői között nem éppen a Csepel szerelmesei vannak.
– Forma–1-es pilóták, sejkek és maga Albert herceg is rendelt már. De profi versenyzők is hajtják, akiknek a felkészülésben segít – mondja Varjas.
7000 eurótól indul
A legalapabb kétkerekű 7000 euróba kerül, de készült már 50.000 eurós canga is. Ez több mint 16 millió magyar forint.
– Az ár attól függ, hogy ki-mit kér bele, és azt hogyan helyezzük el. Létezik olyan bicikli, amihez áramforrás sem szükséges, hogy tölteni lehessen – magyarázza Varjas István.
Egyedülálló technológia
Varjas szerint ez a technológia olyan speciális, hogy a mai napig nem tudták iparosítani és úgy lemásolni, hogy tömegtermelés legyen belőle. Az ilyen rejtett motoros bringák között a top kategóriában 14 kilogrammos a legkönnyebb. A pécsi Varjas által készített canga 10 kilogrammot nyom. Ezáltal sokkal gyorsabb is tud lenni.
– Ha valaki tud 65-tel sprintelni, ezzel eléri a 70 kilométer per órás sebességet. Ha pedig lemerülne az akksi, akkor olyan könnyű, hogy nem nehezíti a tekerést – magyarázza István.
Bringasport és a csalás
Ezek után sok emberben felmerülhet a kérdés, hogy akkor a nagy bringás versenyeken egyáltalán sportolókat vagy olyan kerékpárosokat látunk, akik alatt ilyen hajtja a pedált. A válasz Istvántól elég egyértelmű.
– Franciaországban már létezik olyan szoftver, amelyik figyeli a pedál fordulatszámának egyenletességét. Ez kimutatja, ha egyenletesebben forog a pedál, de ez csak egy olyan szoftver, ami utólag tudja kielemezni a felvételeket – mosolyog Varjas.
Varjas is nagy kerékpáros volt
A pécsi Varjas István még a 90-es években került ki Olaszországba kerékpározni. Akkor még Lance Armstronggal is versenyzett egy moszkvai ifi világbajnokságon. István a nagy hegyeknek volt specialistája. De aztán rájött, hogy ebben a sportban más is mozgathatja a pedálokat, mint a láb…
Könyv is íródott Varjas találmányáról
Egy francia oknyomozó újságíró írta meg Varjas István történetét és dokumentumregény formájában még Franciaországban is megjelent a kerékpárokba rejthető elektromos motor története.