Több alkalommal írtunk az elmúlt hetekben a Tüke Busznál zajló bértárgyalásokról, ahogy a két érintett szakszervezet, az FDSZ és a SZAKSZ között feszülő ellentétről is. A SZAKSZ álláspontja többször is megjelent lapunkban, egy közleményüket például teljes terjedelmében közöltük. Most kérdéseinkkel megkerestük Hofekker Ferencet, hogy tisztázzuk, mi az FDSZ stratégiája, és mi a szakszervezeti vezető véleménye a kialakult helyzetről.
Előzmények:
- A kisebbik tükebuszos szakszervezet, a SZAKSZ vezetője már januárban sztrájkot helyezett kilátásba arra az esetre, ha január végéig nincs megállapodás egy 25 százalék körüli bérfejlesztésről.
- Péterffy Attila többször is egyértelművé tette, hogy január 31-éig biztosan nem lesz bérmegállapodás, ahogy azt is, hogy hároméves bérmegállapodásra törekednek a cégnél.
- Február elején bejelentették, hogy első körben nyolcszázalékos, januártól érvényes bérfejlesztés lesz a Tüke Busznál.
- A Tüke Busz és az önkormányzat eddig az FDSZ-t tekintette konstruktív tárgyalópartnernek, a SZAKSZ tárgyalási módszereit viszont közleményben bírálták.
– Az elmúlt fél évtizedben évenként milyen mértékű bérfejlesztések történtek a Tüke Busznál?
– 2015-ben nem történt béremelés, 2016-ban 3, 2017-ben 10.7, 2018-ban 6.5 (a cikk eredeti változatában 2.5 százalék szerepelt, ezt javítottuk, a szerk), tavaly 8, idén eddig szintén 8 százalékkal emelkedett az óradíj.
– Ezeket milyen bértárgyalások előzték meg? Melyik szakszervezet tárgyalt a cég- vagy a városvezetéssel korábban?
– Ezeken a tárgyalásokon az FDSZ vett részt. A béremelések szükségessége miatt már a tárgyévet megelőzően megkezdődtek az informális egyeztetések, illetve az év végén a tárgyalások is. 2017–19 között volt egy hároméves megállapodás, amit minden én végén felülvizsgáltunk és benyújtottuk a következő évi kéréseinket. Többfordulós megbeszélések, tárgyalások voltak. Megjegyzem, emlékeim szerint soha nem volt január hónapban aláírt bérmegállapodás, különösen az önkormányzati törvény megszületése óta. Tavaly például június hónapban született a végleges megállapodás, január első napjáig visszamenőleges hatállyal. Az FDSZ az előző városvezetés alatt sem fenyegetőzött sztrájkkal.
– Mi a véleménye a SZAKSZ vezetőjének tárgyalási stratégiájáról?
– A SZAKSZ vezetőjének tárgyalási stílusa nem idegen számomra, hiszen sok éven keresztül tárgyaltunk együtt a KKVSZ keretein belül a Volán-bérekkel kapcsolatban. Viszont nagyon feltűnő jelen pillanatban az a kettős mérce, amit alkalmaz. Pécsett már az év első napjaiban sztrájkot helyezett kilátásba, ha nem lesz megállapodás január 31-ig, a fideszes vezetésű Veszprémben viszont csak január 28-án kezdődtek meg a bértárgyalások, melyekkel kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy „A SZAKSZ abban érdekelt, hogy a keresetek növekedése kétszámjegyű legyen és ezt a munkáltatóval kisebb konfliktusokkal, a tárgyalóasztalnál érje el.” Elfogadhatatlannak tartom azt, hogy kettős mércével mérjen és megkülönböztessen városokat, bármilyen formában.
– Lesz sztrájk Ön szerint?
– Szerintem ez blöff, a sztrájkkal való fenyegetés semmire nem jó, csak arra, hogy összeugrassza az embereket a cégen belül és a városban is. A cél szerintem az, hogy a sztrájk idejét kitolják március közepe, vége felé annak tudatában, hogy addigra meglesz a megállapodás. Nem a cég játszik időhúzásra, hanem ők, hiszen már az elején megsértik a sztrájktörvényt azzal, hogy valójában nem akarnak együttműködni a céggel. Szerintem nem ismertették a dolgozókkal, hogy egy esetleges érvénytelen sztrájkban való részvételért akár az állásukkal is fizethetnek, illetve az esetleges károkozást is meg kell téríteniük.
– Eltúlzott a SZAKSZ által kért 25 százalékos emelés?
– Úgy gondolom, hogy akár több béremelésre is szükség van mint 25 százalék, hiszen nehéz gépkocsivezetőket találni erre a munkára. Éjjel-nappal, hétvégén, ünnepnapon, változó és kiszámíthatatlan munkaidő beosztással dolgoznak, ami nem könnyű feladat. Egész Európában kevés a sofőr, sőt, információim szerint már Kanadából járnak át elsősorban Angliába sofőröket toborozni, mert ott is alacsony a létszám. Ahhoz, hogy a Tükéhez jöjjenek dolgozni a sofőrök, magasabb jövedelem szükséges, de ahhoz is, hogy itt maradjanak. Az viszont már más kérdés, hogy mennyi az önkormányzat teherbíró képessége. Senki nem járna jól azzal, ha csődbe menne a város, mert abban az esetben már a bérek is veszélybe kerülhetnek.
– Első körben nyolcszázalékos béremelés következhet a pécsi sofőröknél. Hogyan tovább?
– Szerdán folytatjuk a tárgyalásokat a Tüke Busszal, hiszen ez nem lehet a végső állapot, ezt tovább kell vizsgálni, tovább kell matekozni a forrásokat illetően. Rendezni kell a szerelők, irodisták bérét is, hiszen ott is van mit pótolni.
– A SZAKSZ honlapján Dobi István szakszervezeti vezető vasárnap megjelentetett egy közleményt, amiben elfogadhatatlannak tartja a nyolcszázalékos emelést. Azt írja: „A SZAKSZ 2020. évre továbbra is 25%-os keresetfejlesztést követel a Tüke Busz Zrt.-nél és visszautasítja a »titkos« háttéregyeztetéseket, amit az önkormányzat az FDSZ-el – ez a másik szakszervezet, aki annyira megértő és »kompromisszumkész« – folytat! Mivel a Tüke Busz Zrt. vezetése megsértette a Sztrájk törvényt és nem volt hajlandó a sztrájk előtti kötelező egyeztető eljárás lefolytatására, ezért a SZAKSZ 2020. február 10-én keresettel fordul a Pécsi Közigazgatási és Munkaügyi Bírósághoz, hogy állapítsa meg a sztrájkunk jogszerűségét és a sztrájk idején biztosított elégséges szolgáltatás mértékét.”
– A SZAKSZ elnöke csúsztat, hiszen nincs semmilyen titkos háttéregyeztetés, kéréseinket a bértárgyalásokon ismertettük a társaságnak, amelynek vezetése azokat továbbította a tulajdonos felé. Az egyik tárgyalásról Dobi sértődötten kirohant, a következő tárgyaláson meg sem jelent, de érdekes módon a képviselői egyetértettek az FDSZ kéréseivel.