1 C
Pécs
vasárnap, november 17, 2024
KezdőlapKorzóÉletmódHogy nekünk ne legyen sötét a Black Friday!

Hogy nekünk ne legyen sötét a Black Friday!

Idén is eljött az akcióvadászok nagy napja, a Black Friday. Az Amerikából származó több éves hagyomány lényege a minél több és minél nagyobb leárazás a különféle üzletekben. Van, ahol szigorúan tartják az „ünnepnapot”, van, ahol előre hozták egy héttel, van, ahol egy egész héten át tartanak az akciók. Az üzletek felkészültek, de észnél kell lenniük a lelkes vásárlóknak is.

Még mielőtt teljesen megvadulnának a shoppingolás szerelmesei, jobb, ha tisztában vagyunk azzal, hogy sok üzlet pofátlanul kihasználja a napot az átverésre. Hamis akciókkal, apróbetűs kitételekkel, garancia nélkül kínálják az olcsó termékeket – amelyek ára sok esetben megegyezik az eredetivel, pusztán a Black Friday előtt tolták fel őket mesterségesen.

Egy tavalyi felmérés szerint a magyarok körülbelül 27 ezer forintot költenek a nagy napon.

Black Friday Amerikában: ilyen szintű őrület azért még szerencsére nem tapasztalható:

Észnél kell lenni

Egyes üzletek – nyilván nem mindegyik – sokféle módon trükközhetnek Fekete Pénteken. A legismertebb talán az, ha irreálisan magasra tolják fel az árakat, majd az eredeti áron kínálják a terméket. Vagy akár soha nem is kínálták a megjelölt és hivalkodóan áthúzott áron. Sokszor nincs garancia az akciós termékekhez, vagy a webshop hibára hivatkozva visszavonja a rendelést.

A Fogyasztóvédelem és a Gazdasági Versenyhivatal (GHV) minden évben kiemelten figyeli a Black Friday idején akciózó üzleteket. Előbbi a kisebb ügyekkel foglalkozik, utóbbihoz a nagyobb átverések kerülnek és már büntetést is kiszabhat. A GVH-nak felhatalmazása van rá, hogy visszakövesse az akciós termékek „ártörténetét” – így már sok turpisságra fény derült különböző áruházakban és webshopoknál.

Ezen a linken rákereshetünk a kérdéses webáruházakra, az adatbázisból pedig kiderül, történt-e törvénysértés náluk, ha igen, pontosan micsoda.

A GVH kiadott egy közleményt, amiben felhívják a figyelmet a főbb veszélyekre, tanácsokat adnak a tudatos vásárláshoz. Tanácsaik szerint mielőtt ész nélkül a kosárba pakolnánk mindent, érdemes összehasonlítani az árat a többi áruházban látottakkal. Webes vásárlás esetén erre szolgálnak a különféle ár-összehasonlító oldalak.

Érdemes leellenőrizni a webshop oldalának üzemeltetőjét, elérhetőségeit, névjegyét –sokszor csupán kérészéletű vállalkozásról van szó, ami rögtön megszűnik, miután postázta a rendeléseket, így nem lehetséges a reklamáció.

Véleményük szerint a Black Friday, azon kívül, hogy valóban vannak jó akciók, csupán egy marketingfogás.

Van, aki felkészült 

Hunyady László, az Euronics marketing- és értékesítési igazgatója lapunknak elmondta, a Black Friday az évek alatt már beépült a vásárlók tudatába, várják az eseményt, egyre nagyobb a vásárlási kedv.

– Az online kereskedelem fejlődésével egyre többen választják ezt az utat, bár még mindig a hagyományos üzletekben több a vásárlások száma az akciók alatt is – mondta.

Az előző években – és idén is – náluk többnapos a Black Friday akció: ebben az időszakban a legnagyobb termékkörök esetében másfélszer akkora forgalmat bonyolít le az üzlet.

Őrület az áruházakban: mindenkinek kell az akciós termék

– Gyakorlatilag minden témakörben megtalálhatóak azok a kedvezményes ajánlatok, amikért érdemes böngészni a kínálatot, talán a televíziók, szórakoztató eszközök, okostelefonok és nagy háztartási gépek forgalma kiugró. Persze nem elhanyagolható módon több fogy a szépségápolási termékekből, a játékkonzolokból is – így Hunyady.

A vezető szerint a normál időszakban is igyekeznek minél nagyobb létszámmal jelen lenni az üzletekben, ilyenkor azonban ahol szükséges, még több dolgozót állítanak csatasorba.

A Media Marktnál úgy nyilatkoztak, a Black Friday akció alatt a webáruház forgalma egy átlagos hónaphoz képest nyolcszorosára emelkedhet, és ez minden évben tovább nő. Már az éjjeli órákban rengetegen böngészik online az ajánlatokat. Tulajdonképpen az emberek már ilyenkor elkezdik a készülődést a karácsonyra.

Magyar Norbert, a cég beszerzési igazgatója szerint a slágertermékek közül idén is a nagyképernyős okostelevíziókat keresik sokan, de a játékkonzolok és a mobiltelefonok is tarolnak.

– A szaktanácsadók számát és a raktárkapacitást mindenképpen növeljük ezen a napon, várakozásaink szerint az idei Black Friday forgalma a tavalyinak a másfélszeresét is hozhatja – mondta lapunknak.

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő