2019-ben indult Pécsett a HungAIRy LIFE integrált projekt, amelynek sikeres működéséhez elengedhetetlen, hogy az abban kiemelt szerepet vállaló ökomenedzserek elvégezzenek különböző szakmai továbbképzéseket. A nemrégiben megtartott közlekedésből származó légszennyezésről és az úgynevezett ökovezetésről szóló szemléletformáló képzésről számolt be lapunknak Szénásy Luca, az önkormányzat ökomenedzsere.
Két éve, 2019. január 1-jén indult el Pécsett is a levegőminőség javítását célzó 8 éves környezetvédelmi LIFE integrált projekt, a HungAIRy. A projektben részt vevő 10 településen 2020 első felében kezdték meg működésüket az ökomenedzser-irodák, többek között Pécsett is. Az ökomenedzserek szakmai munkáját és annak hátterét az Ökomenedzser Tudásközpont biztosítja, amelyet a HungAIRy projektet koordináló Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. hozott létre és működtet.
Az ökomenedzserek egyik legfontosabb feladata, hogy segítsék a projektben részt vevő települések levegőminőségi terveinek felülvizsgálatát, emellett pedig részt vesznek helyi figyelemfelhívó, környezetvédelmi-szemléletformáló akciókban is. Feladatuk továbbá, hogy támogassák az önkormányzat sikeres uniós és hazai finanszírozású pályázatait és koordinálják a levegőminőség javításával kapcsolatos helyi intézkedéseket is. Ahhoz pedig, hogy munkájukat a lehető leghatékonyabban tudják végezni, az ökomenedzserek folyamatosan részt vesznek a levegőminőség védelméről, a szemléletformálásról és a projektmenedzsmentről szóló továbbképzéseken is.
Szénásy Luca, a város önkormányzatának ökomenedzsere lapunknak elmondta, hogy ezek a képzések biztosítják a szakemberek számára, hogy átfogó tudással rendelkezzenek az adott területeken, valamint szükségesek ahhoz, hogy az említett területekhez kapcsolódó projektfeladatokat sikeresen megvalósíthassák.
– A HungAIRy LIFE integrált projekt keretében már négy szemléletformáló képzésen vehettünk részt, amelyek mind a lakossági károsanyag-kibocsátás témakörére épültek. Ezek a zöldhulladék kezelésére, az energiahatékonyságra és a környezetbarát szilárd tüzelésre, valamint a kerékpáros -közlekedésre fókuszáló képzések voltak – idézte fel az ökomenedzser, hozzátéve, hogy az ötödik képzésre a napokban került sor. Ez a képzés a közlekedésből származó légszennyezésről és az ökovezetésről szólt.
Az ökomenedzser kiemelte, hogy a járművek légszennyezőanyag-kibocsátása sok tényeztől függ: ilyen lehet például a motortípus, az üzemanyag és az égés utáni emissziós szabályozás is.
– Az előadóktól érdekes információkat tudhattunk meg, többek között azt is, hogy lakosságarányosan nézve, Magyarország a harmadik legszennyezettebb levegőjű tagállam az Európai Unióban, előttünk csak Bulgária és Lengyelország szerepel. A magyarországi gépjárművek átlagéletkora 14,5 év míg az Európai Uniós átlag 10,8 év. Emellett a LEZ, azaz az alacsony emissziós zóna is szóba került, melyből az unióban 260 darab van, de sajnos Magyarországon még nincs megfelelő jogszabályi környezet ezek kialakítására – mondta Szénásy Luca.
A képzésből az Országos Levegőterhelés-csökkentési Program sem maradhatott ki. Azon belül is a közlekedési eredetű akciók kerültek előtérbe: szemléletformálás a környezettudatos közlekedés érdekében, az alacsony vagy nulla kibocsátású járművek vásárlásának és használatának elősegítése adókedvezménnyel, támogatással.
– Itt kiemelném a Zöld busz programot, melynek keretében 2022-től csak elektromos buszok helyezhetők forgalomba a nagyvárosokban – mondta.
– Az Eötvös Loránd Tudományegyetem meteorológus szakértőjének előadásában a tavaly tavaszi kijárási korlátozás volt a téma, amelyre, mint egyfajta nemkívánatos tesztre is lehet tekinteni, mivel így megtudhattuk, hogy a közlekedést úgymond kiiktatva milyen mértékben javulhat a levegőminőség. Azonban fontos hozzátenni, hogy az időjárási körülményeket is figyelembe kell venni a hatások elemzése során – mondta.
A Magyar Autóklub előadásában – folytatta az ökomenedzser – az ökovezetés, azaz a környezetkímélő, alacsony üzemanyag fogyasztással járó közlekedés gyakorlatáról tartottak szakmai előadást.
– Az ökovezetés tanulható vezetéstechnika, de műszaki, gyakorlati támogatásra, és leginkább tudatos hozzáállásra van szükség. Felmerültek kérdések arról is, hogy milyen autót érdemes vásárolni, ha városi használatra, hosszútávú használatra vagy épp elővárosi–vidéki használatra szeretnénk azt használni. A válasz egyszerű. A megfelelő technológiát kell választani, a megfelelő és szükséges mobilitáshoz – mondta Szénásy Luca.
A LIFE IP HUNGAIRY (LIFE17 IPE/HU/000017) projekt az Európai Unió LIFE programjának támogatásával valósul meg.