Milyen súlyos egészségkárosító hatása van a közlekedésből származó gázoknak és mit lehet tenni a mérséklésükért? Milyen célokat szeretne elérni ennek érdekében a város? Ezekre a kérdésekre kerestük a válaszokat a HungAIRy LIFE integrált projektet bemutató új tájékoztató filmünkben.
Mi is a HungAIRy LIFE projekt?
Pécsett egyre nagyobb gondot okoz a légszennyezettség, a kisméretű szálló por magas koncentrációja. A probléma megoldása érdekében az önkormányzat két szolgáltató cégével együtt részt vesz a HungAIRy LIFE integrált projektben, melynek keretében különleges módszerek bevetésével fogják javítani a város levegőminőségét. A 2026-ig tartó – 10 magyar város és további szervezetek partnerségével megvalósuló – projektet a Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. koordinálja. A program költségeinek 60 százalékát az Európai Unió, 40 százalékát a magyar kormány biztosítja.
Pécs összesen mintegy 1,6 millió eurót, azaz több mint félmilliárd forintot költhet olyan programokra, amelyek hozzájárulnak a levegőminőség javulásához, ezáltal a pécsi lakosok életminőségének és egészségi állapotának javulásához.
Egy pécsi honlap a levegő tisztaságáért
Stílszerűen a Föld napján, április 22-én indult el az országos HungAIRy LIFE integrált program részeként a pécsi szemléletformáló kampány weboldala, a hungairypecs.hu, melyen minden fontos és érdekes információt megtalálhatunk a város levegőminőségének alakulásával kapcsolatban.
A honlap – megannyi hasznos és fontos írott és szemléletes információ mellett – egy informatív bevezető videóval indult, melyet korábbi cikkünkben részletesen bemutattunk. Sorozatunk ezután egy légszennyezéssel kapcsolatos probléma körbejárásával folytatódott: a lakossági tüzelésről újfent egy igencsak részletes videó került ki a honlapra, melyet szintén alaposan kiveséztünk.
A sort most – július 5-én, a Környezetvédelem Világnapján – folytatjuk egy újabb jelentős probléma bemutatásával. A közlekedésről lesz szó, mely – a lakossági szilárd tüzelés és az ipari kibocsátások mellett – élen járó tényező a levegő szennyezésében.
A közlekedés és a halálos légszennyezés
Többször leírtuk, de nem lehet elégszer: fontos ezekről a problémákról beszélni, hiszen az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint 8 halálesetből egyet a légszennyezés okoz. A levegőminőség javítása, a szennyezőanyagok kibocsátásának csökkentése ezért mindannyiunk közös érdeke. Ahogy azt bizonyára már sokan tudják, a légszennyező anyagok közül az egészségre a legnagyobb veszélyt a kisméretű szálló por jelenti (a 10 mikrométeres „PM10” elnevezésű vagy az ennél is kisebb átmérőjű, 2,5 mikrométer átmérőjű „PM2,5” nevű részecskék), mely többek között a nem megfelelő lakossági tüzeléssel, ipari kibocsátással és persze a közlekedés során a gépjárművek kipufogójából kerül a levegőbe. Ahogy sorozatunk első cikkében bemutattuk, a nitrogén-oxidok kibocsátásáért legnagyobb mértékben utóbbi, tehát a közlekedés felel.
Az új videóból kiderül, hogy a nitrogén-oxidok negatív hatásai közé tartozik a légutak gyulladása, asztmatikus gyermekek hörghurut-megbetegedése és a csökkent tüdőfunkciók. A dízelüzemű járművek a benzines autókhoz képest jelentősebb részecskeszennyezést, valamint nitrogén-dioxid szennyezést bocsátanak ki, ezektől pedig nem csak az asztmával küzdők állapota súlyosbodhat, hanem a szívroham és a trombózis esélye is megnőhet. Évente 75 000 európai hal meg idő előtt a belélegzett nitrogén-oxidok okozta szövődményekbe. Ezen kívül a nitrogén-oxidok hozzájárulnak a savas eső és a felszínközeli ózon kialakulásához is. A közlekedés során kibocsátott szén-dioxid is fontos tényező, ami üvegházhatású gáz lévén jelentős szerepet játszik a klímaváltozásban.
A Fenntartható Városi Mobilitási Terv
A videó helyi adatokkal – például a Szabadság úti állomás mérési adataival – világít rá arra, hogy a szén-monoxid és nitrogén-oxidok döntő hányada Pécs területén is a közlekedésből ered, ami érthető is, hiszen jelentős a város területén átmenő forgalom, amelynek mintegy 90 százalékát a személygépkocsik teszik ki. Jó hír azonban, hogy Pécsett a közlekedés okozta légszennyezés bizonyos forgalomszervezési intézkedésekkel, illetve a városi közúthálózat fejlesztésével mérsékelhető, amire nagy szükség is van.
Minden pécsi lakos jogos igénye ugyanis – hívja fel a figyelmet a videó – olyan városban élni, ahol a közlekedés a gyalogosok és a kerékpárosok számára is biztonságos, ahol nyugodtan lehet sportolni, babakocsit tolni, vagy egyszerűen csak időt tölteni a szabadban anélkül, hogy kockára tennénk az egészségünket. A videó egyik legfontosabb üzenete, hogy az egészséges városi környezethez magas színvonalú kerékpáros és gyalogos infrastruktúrára, a parkok és egyéb zöldterületek mennyiségének és minőségének fejlesztésére, valamint gyors, kényelmes és kiszámítható közösségi közlekedésre van szükség.
A város a fent említett egészséges környezet elérése érdekében hozta létre a Fenntartható Városi Mobilitási Tervet, melynek céljai a következők:
• Minden lakosnak legyen lehetősége választani a közlekedési alternatívák közül ahhoz, hogy eljuthasson a számára legfontosabb célpontokra.
• Javuljon a közlekedésbiztonság és a lakosok biztonságérzete.
• Javuljon a személy- és áruszállítás hatékonysága, a szolgáltatás legyen költséghatékonyabb.
• Csökkenjen a levegőszennyezettség, illetve a zajszennyezés, valamint az energiafelhasználás.
• A tervben megfogalmazott intézkedések járuljanak hozzá a városi környezet vonzerejének növeléséhez és minőségének javulásához.
Pécsett tettek is már a fent megfogalmazott célok elérése érdekében. Az utóbbi években a témába vágó megvalósult fejlesztések közül a legfontosabbak:
- Magyarország második legnagyobb napelemparkja épült ki 10 MWp csúcsteljesítménnyel Tüskésréten.
- Elektromos autókat kiszolgáló töltőket telepítettek szerte a városban.
- Elindult a Pécsike elektromos közbringa rendszer 7 dokkoló állomással.
- Kiépült a Blinkee elektromos robogóbérlő-rendszer.
- A város kelet-nyugati tengelyét átszelő kerékpárút épült a PTE Klinikai Központtól a Budai vámig.
A videóból kiderül, hogy bár a koronavírus-járvány okozta válsághelyzetben hozott társadalmi és gazdaságvédelmi intézkedések hatására szerte Magyarországon javult némileg a levegő minősége, ez nagyrészt azonban a visszaesett gazdasági aktivitásnak, és annak tudható be, hogy az emberek kevesebbet használták járműveiket. A cél épp az, hogy ezt az állapotot hosszútávon is megőrizzünk, és hogy a káros környezeti hatások tovább mérséklődjenek, így a jövő generációi is élvezhetik majd a tiszta levegőt.
Kérdőív a közlekedési légszennyezésről
Ahogy a korábbiakban is, most is megosztunk egy témába vágó kérdőívet, melyet mindössze pár perc alatt ki lehet tölteni, ezzel is segítve a város és az ország légszennyezettség elleni küzdelmét.
Köszönjük, hogy válaszaival hozzájárul a város levegőminőségének javításához!
A LIFE IP HUNGAIRY (LIFE17 IPE/HU/000017) projekt az Európai Unió LIFE programjának támogatásával valósul meg.
(x)