A címben lévő állítás azok számára igaz, akik a lehető legkevesebbet szeretnék szánni autóvásárláskor az átírási költségekre. A januártól hatályos változások értelmében a legtöbb esetben jelentősen többe kerül, hogy a nevünkre kerül egy autó.
Január elsejétől gyökeresen átalakította az állam a gépjárművek átírásának szabályozását, ami azt jelenti, hogy a legtöbb esetben az eddigieknél nagyobb költséget kell vállalnunk legtöbbünknek, ha autóvásárlásra adjuk a fejünket.
Mint ismert, az eddigi szabályozás szerint az autóvásárlás után, annak átírásakor 1890 köbcentis hengerűrtartalmú erőforrás alatt köbcentinként 18, e felett pedig köbcentinként 24 forintot kellett fizetnünk vagyonszerzési illeték címén. Ezt a metódust váltotta fel januártól a gépjármű korához és teljesítményéhez igazodó új elszámolási rendszer.
Januártól a legtöbb típusú, korú autó esetében többet kell fizetnünk ilyen címen, ám van olyan is, aki jobban járt azzal, hogy megvárta a törvénymódosítást. Ez évtől életkor szerint három, teljesítmény szerint négy kategóriát határoztak meg, az illeték mértékét pedig a motor teljesítményéhez mérik, így kilowattonként kell számolnunk.
Az új szabályozás szerint az idős, gyenge autók vásárlói még jobban is járnak, mint tavaly. Például egy tizenöt éves, 33 kW teljesítményű 1,2-es Opel Corsa átírása 2011-ben 22 ezer forintba került, idén azonban már csak 10 ezer forintot kell fizetni e címen. Egy régi típusú, tizenhárom éves, 50 kW-os (68 lóerős), 1,3-as Suzuki Swift költségei már kisebb mértékben, de szintén csökkentek. Ugyanígy az idősebb, kisköbcentis dízeles autók átírásáért is kevesebbet kell fizetnünk.
Az autóvásárlók legnagyobb rétegét ugyanakkor hátrányosan érintik az új szabályok, hiszen például míg egy 4-8 éves, 1,4-es, átlagos teljesítményű benzines autó után tavaly körülbelül 25 ezer forintot kellett befizetnünk, idén már 40 ezret kell leperkálnunk.
A legrosszabbul a három év alatti, erősebb autók vásárlói jártak. Ebben a kategóriában 81 kW-os teljesítmény felett 750, 120 kW (163 lóerő) felett 850 forintot kell ugyanis fizetni kilowattonként. Ez egy 1,4-es, turbós Fiat Bravo esetében például azt jelenti, hogy az eddigi 24 ezer forint helyett ez évtől 66 ezer forintot kell az államkasszába fizetni. Egy újabb 2,2-es dízel Ford Mondeo után pedig 53 ezer forint helyett ennek több mint dupláját kell leróni.
Egy lapunk által megkérdezett vásártéri autókereskedő szerint a szabályozás erőteljesen visszaveti az amúgy is padlón lévő használtautó-piacot. Mint mondta, ugyan látszik a döntéshozók szándéka, hogy a kisebb értéket képviselő autók után kevesebb terhet kelljen fizetni, a nagy átlagot jelentő 4-8 éves autók vásárlói több tízezer forintot buknak a változással.
Mint mondta, reményt adhat ugyanakkor, hogy a külföldről behozott és az új autókat terhelő regisztrációs adó a környezetbarát, tehát fiatal járműveknek kedvez. Ezt a díjat nem is teljesítmény, hanem köbcenti alapján vetik ki. Elmondta ugyanakkor, hogy a fiatal autók külföldről való tömeges behozatalát jelenleg a gyenge forint, azaz a nekünk drága euró akadályozza.