Egy ideje zajlanak már Pécs forgalomirányító lámpáinak összehangolási- és felújítási munkálatai, épp ezért időszerűnek tűnt, hogy rákérdezzünk a korszerűsítés jelenlegi állapotára.
Pécsett a jelzőlámpás rekonstrukciós munkák a 6-os főúton lévő valamennyi csomópontot érintik. Ezek a korszerűsítések pedig összetett munkálatokat jelentenek. Kicserélik a lámpák elektronikai berendezéseit, LED-es lámpákat telepítenek a régiek helyére, valamint a lámpákat vezérlő programot is frissítik.
Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője elmondta, hogy a felújítások eddig a Komlói út és az Egyetem utca közötti szakaszon fejeződtek be.
Ezen a héten a Bajcsy-Zsilinszky utcai és a Jókai utcai csomópontban folynak munkálatok, amelyek várhatóan a jövő hétre is áthúzódnak, mondta a szóvivő. Ezeken a helyeken tehát a közlekedők reggel 8 és délután 15 óra közötti időszakban sárgán villogó forgalmi lámpákkal, vagy akár sötét jelzőkkel is találkozhatnak.
A legfontosabb újítás, hogy a korszerűsítések során valamennyi csomópontban detektoros forgalomfüggő irányítás lesz. Ezzel a városban már néhány helyen régóta megtalálható módszerrel lehetővé válik, hogy a kisebb forgalmú utakon rövidebb idejű zöld jelzések működjenek, így ezzel a nagyobb forgalmú útirányok számára biztosítják a hosszabb „zöldidőt”. Pécsett eddig két helyszínen váltottak ilyen megoldásra a projekt keretén belül, ennek köszönhetően a Major utcai és a Tudásközpontnál lévő csomópontokban a fő irányban haladó kocsik már folyamatos szabad jelzést kapnak, amennyiben persze sem gyalogos, sem alárendelt forgalom nincs.
Pécsi hozzátette, hogy a beépített detektorok – a híresztelésekkel ellentétben – a motorokat és a bicikliket is teljes biztonsággal érzékelik. A detektorok érzékenysége azonban szabályozható, de csak annyira, hogy annak hatókörzete a szomszédos sávokra ne terjedjen ki, mivel az erősen balesetveszélyes lenne.
A forgalmi lámpák összehangolása azonban még nem teljesen zökkenőmentes. Pécsi elmondta, hogy a korszerűsített csomópontokban az új rendszerre történő átállás miatt a közlekedők tapasztalhattak kisebb eltéréseket a jelenlegi összehangoltságban, azonban ezeket a hibákat néhány napon belül kijavították, és jövőben felmerülő hasonló hibákkal is így tesznek.
A munkálatok egyébként 2015 májusában érnek véget, az új rendszer hatékonysága teljességében majd ezt követően lesz értékelhető, hiszen addig a teljes projektnek csak egyes elemei lesznek készen, vagyis végleges lámpa-beállításokról még nem beszélhetünk.