Vasárnaptól jön a tarifaár-emelés, amiből a taxisok állítása szerint nekik nem sok jut. Eddig is sokakat csalásra kényszerített a rendszer, várhatóan ezután sem lesz másként – írja az Origo.
Július 1-től ismét drágul a budapesti taxizás: 700 forintra emelkedik (450-ről) az alapdíj, 300 forintra (280-ról) a kilométerdíj, 80 forintra (75-ről) a percenkénti várakozási díj
– emlékeztetett a Vezess, amely egy budapesti taxissal beszélgetett el az alkalmazott trükkökről.
Beül az utas A ponton a kocsiba, majd kiszáll B ponton, a taxióra mondjuk 5780 forintot mutat. Erre ő átnyújt 6000-et a taxisnak, majd kiszáll a kocsiból. Vagy 3500 forintos óraállás mellett ad 4000-et, és visszakér 3800-ból, így történik 100 esetből 99-szer – vezeti fel a taxis a történetet.
Csakhogy kevesen tudják, a taxis elméletileg addig nem vehetné át a pénzt az utastól, amíg a taxiórából ki nem jön a papír, valamint a NAV-hoz bekötött online pénztárgépből ki nem jön egy másik papír, és ezeket át nem adja az utasnak. Ezeket azonban az utasok nem várják meg, a taxis állítása szerint, amikor ő maga kérni szokta az utasait ennek kivárására, leoltják. Amikor megáll a taxi, az utas fizet, és nem akar másfél percet várni számlákra, már ugrik is ki a kocsiból, mondja ő.
A taxis ezután nem üti be az utat az online pénztárgépbe, arrébb gurul, és jön az úgynevezett radír.
Ez a NAV által leplombált taxiórán egy gombkombinációval működik, amivel törli az előző utat a taxiórájából. Így nincs az útról bizonyíték, a taxisnak pedig megmarad tisztán a példákban szereplő 6000 vagy 3800 forint. Azt a NAV sem tudja ellenőrizni, hogy az online pénztárgépben lévő bevétel után miért nem adózott, hiszen abba a gépbe már be sem került az út.
Egy kezdő taxis állítólag könnyen kap elérhetőséget ahhoz, aki ezt pár tízezer forintért megoldja neki. Ezen felül vannak még állítólag trükkök, de ezekről ő csak hallomásból tud.
Állítólag létezik olyan jeladó, ami picit jobban „tekeri” a taxióra számlálóját, és állítólag az autó kerékméretével is lehet kismértékben befolyásolni azt. No meg a hiénák ősrégi módszere, a kerülőút, de szerinte a leggyakrabban használt módszer a radír.
Az 5600 taxisból biztos vannak olyanok, akik nem tartják be a jogszabályokat, a hatóságok joga és hatásköre, hogy rendet tegyenek közöttük” – reagált Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke.