Home staging, vagyis az ingatlan „színpadra állítása” – Magyarországon még kevésbé elterjedt eljárásról van szó, melynek alapja a következő kérdés: hogyan lehet ingatlant értékesíteni a lehető leggyorsabban és a legmagasabb áron? Az eljárásról Vátyi Veronika beszélt nekünk, aki Pécsen és a környéken elsőként és egyelőre egyedüliként kezdett el ezzel a módszerrel dolgozni.
Külcsín és belbecs összjátéka
– A home staging – a tévhittel ellentétben – nem szimpla rendrakás és takarítás. Ezek elengedhetetlenek, de ezen felül jön a lényeg: el kell érni, hogy az ingatlan minél jobb fényben tűnjön fel, amihez a jó tulajdonságait, kihasználhatóságát kell hangsúlyozni. Ugyanakkor azt is le kell szögezni, hogy nem a hibák elrejtéséről van szó! – ismertette az alapokat Vátyi Veronika.
Vevőként a pénzéért mindenki minél modernebb, újabb, jobb állapotú, értékesebb és nagyobb lakást szeretne kapni. Úgy kell tehát alakítani a teret, hogy az érdeklődők könnyen beleszeressenek. Jó elrendezéssel és megfelelő színekkel meg lehet mutatni a kihasználhatóságot, otthonérzetet varázsolhatunk az értékesítésre kínált ingatlanba.
– A home staging lényegében pszichológia, marketing és lakberendezés együttese. Természetesen mindig az adott ingatlan egyedi esete mutatja, hogy pontosan mit kell tenni, de a lényeg, hogy minél több embernek tetsszen, tehát az eljárás egyik eszköze egyfajta személytelenítés – mondta a homestager.
Mit keresnek a vevők?
Az emberek úgy az életben, mint a leendő otthonuk esetén a harmóniát, a tisztaságot, a rendezettséget keresik. Ennek megfelelően az a cél, hogy ezt a pozitív hangulatot, összképet sikerüljön elérni a „színpadra állításkor”. Ehhez olyan apróságok is hozzájárulhatnak, mint a vágott virág, a friss kávé illata, hiszen ezek otthonérzetet adnak.
– Üres lakás esetén kicsit nehezebb a helyzet, a berendezetlen ingatlan ugyanis kisebbnek tűnik. Ilyenkor a feladat, hogy ezt ellensúlyozni tudjuk: kölcsönbútorokkal, kiegészítőkkel – pl. egy belógatott lámpával, képpel, tükörrel – lehet osztani a teret – magyarázta Vátyi Veronika.
Amit érdemes elkerülni
A vevők az újat, a tisztát és a rendezettet keresik, így értelemszerűen mindennek az ellenkezője ellenszenves. Ha nagyon rossz állapotban van az ingatlan, akkor egyből a fogyó pénztárcát látják, vagyis a felújítás költségeinek súlyos számai lebegnek a szemük előtt. Veronika szerint az erős szélsőségek lehetnek még taszítóak: túl harsány falak, túl karakteres bútorok, rendezetlenség, kosz, hulló vakolat – ezeket igyekezzünk magunk orvosolni, hogy ne lehessen alku tárgya, mert biztos, hogy az eladó jár rosszabbul.
– Az eladóknak meg kell érteniük: nem biztos, hogy mindenkinek tetszik a mi ízlésünk – figyelmeztetett a szakember.
A személyes tárgyakat is jobb elcsomagolni, mert így az eladó felkészül a költözésre lélekben, jobb kedvvel fogadja a vevőket, akik így letisztultabb képet kapnak. Sokszor az ember maga ragaszkodik az ingatlanhoz, mert még érzelmileg kötődik hozzá. Ezt könnyű legyőzni úgy, ha elkezd összecsomagolni, elpakolni, elteszi mindazokat a személyes tárgyakat, amik nem kapcsolódnak kardinálisan a hétköznapokhoz.
[box title=”Ilyen egy jól eladható lakás” box_color=”#a6ff0f”]
- tiszta
- rendezett
- terei jól kihasználhatóak
- otthonos
- nem árulkodik korábbi tulajáról
- plusz: online hirdetés esetén a jó fotó elengedhetetlen[/box]
[box title=”Ami riasztó” box_color=”#ff1010″]
- hivalkodó színek
- extrém bútorok
- személyes tárgyak
- rendezetlenség
- kosz[/box]
Hasznos beruházás
Ha valaki el akarja adni az ingatlanját, akkor már nem igazán akar belefektetni, azonban ezen túl kell látni, és meg kell érteni, hogy ez egy fontos, megtérülő beruházás – hívta fel a figyelmet Vátyi Veronika. Ha valaki nem tudja értékesíteni ingatlanját, akkor nem jut előrébb, hosszú távon tehát károsodik. Ami a konkrét számokat illeti: az ingatlan értékének 3-5%-a az átlagos összeg, amiből a home staging kihozható. Ez az összeg mindenképpen megtérül, hiszen az a jó, ha eladásra kínált ingatlanunk kitűnik a hasonló árú és minőségű ingatlanok közül.