Hirdetés

Inkább a hazai használt autó, vagy az import? Sokan félnek a távolról érkezett kocsiktól, pedig általában kedvezőbbek a paraméterek, gyakran az ár is. A pénztárcánk szűkössége miatt a határokon átívelő használtautó-kereskedelem virágzik, a szakértő szerint úgy tűnik, ez nem is egyhamar fog változni.

Több felmérés is napvilágot látott nemrég, melyek szerint idén várhatóan csökkenni fog a 2012 óta meredeken felfelé ívelő használtautó-import. Ezt pusztán a statisztikákkal indokolják, szerintük a behozatal tavaly augusztusban elérte a csúcspontját. A pécsi szakértő azonban teljesen másképp látja, szerinte továbbra is létfontosságúak a külföldről behozott járművek.

Márton Szabolcs, a pécsi Tomor-autó vezetője idén tizenkilencedik éve foglalkozik használtautó-importtal.

– 2008 óta emelkedik folyamatosan a használtautó-behozatal, a gazdasági válság után az új autók vásárlása magánszemélyek részéről szinte meg is szűnt. Száz új gépjárműből körülbelül tízet vesznek ők, kilencvenet a különböző flották – mondta.

A kereskedő szerint akkoriban – a szocialista – kormány rossz lépése volt, hogy hangsúlyozta, mindenkinek legyen új autója, nulla százalékos önerővel lehetett már vásárolni egy többmilliós új autót. Így mindenki svájci frankos hitelekbe verte magát, amiket még hosszú évekig nyögött. Holott abszolút nem ez volt a realitás.

– Mára helyreállt a rend, ma az emberek nagy része annyiért vesz autót, amennyi pénze van. Napjainkban – a mi tapasztalataink szerint – a magyar használtautót vásárlók az egy millió forinton belüli kocsikat érik el önerőből, készpénzben. Ezért idősödik a hazai autóállomány – véli Márton Szabolcs.

Szerinte a megvásárolt használt autókat itthonról nem lehet pótolni, ezért létfontosságú az import. Rengetegen még bizalmatlanok a külföldi autókkal szemben, sokan aggódnak, hogy lenyomozhatatlan az autó előélete. Holott ma már az összes papír a kereskedők rendelkezésére áll.

Egy évtizede trend volt a hitelből vásárlás

Amondó, érdemes a hazai helyett egy importautót választani inkább, egy külföldi utakat megjárt, külföldön szervizelt jármű még jó pár évig jó szolgálatot tehet itthon.

– A használtautó-import egy mindkét fél számára pozitív jelenség. A vevő kedvezőbb áron juthat jól karbantartott autóhoz, a kereskedő pedig növeli a forgalmát. De senki se gondolja azt, hogy a mi dolgunk csupán az átfuvarozás: hétfajta adót kell fizetnünk egy külföldről behozott kocsira. A jelenséget mozgató ok tulajdonképpen a mi igényünk, amit a belpiacról nem lehet kielégíteni. Ha ez változik, akkor elmozdulhat a jelenleg zajló tendencia is, de erre még nem sok jel mutat – tette hozzá.

Hirdetés