Az előnevezések alapján hat-hétszáz hajót várnak a csütörtökön rajtoló 51. Kékszalag Nagydíjra – közölték a verseny szervezői szerdán Balatonfüreden.
Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) elnöke a sajtótájékoztatón elmondta: kiegyensúlyozottak az erőviszonyok az idei versenyen, a meteorológiai előrejelzések pedig gyenge szelet ígérnek a Kékszalag idejére. Emlékeztetett arra, hogy idén a vitorlás szövetség fennállásának 90 éves jubileumát ünneplik. A sportág sikereiről szólva elmondta: a magyar vitorlássport már három olimpiai kvótát szerzett a tokiói játékokra, amivel elérték a riói létszámot. Augusztusban a Gyapjas testvérek szerezhetik meg a negyedik kvótát, ami minden idők legjobb kvalifikációs eredményének számítana, hiszen négy hajóosztályban öt olimpikon vehetne részt az olimpián – mondta.
Bóka István, Balatonfüred polgármestere a Kékszalagot a vitorlázás ünnepének, a már megszerzett három olimpiai kvótát pedig a sportág nagy sikerének nevezte, amely komoly egyesületi, szövetségi és versenyzői munka eredménye. Kifejtette, hogy egyre több vitorlás van a Balatonon, ami azt jelenti, a vitorlázás mint szabadidősport is egyre népszerűbb Magyarországon.
Holczhauser András, az MVSZ főtitkára a sportág népszerűsítése érdekében fontosnak ítélte a Kékszalag szerepét. Elmondta, az idei verseny a hagyományos úton halad, Balatonfüredről rajtol, majd Balatonkenese, Siófok és Keszthely érintésével érnek vissza a hajósok Balatonfüredre.
Hozzátette: a biztonság érdekében idén hajózási zárlatot rendelnek el a kenesei bójánál és a befutónál a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság segítségével. Szintén újítás, hogy a nagy hajókat kísérő hajókra sárga villogót szereltettek a figyelemfelkeltés érdekében, a trapézos (a hajó oldalára kiálló) legénység mellényére pedig egy fehér fényjelzést szereltettek fel, amely vízbeesés esetén aktiválva megkönnyíti a mentést. Az élő nyomkövetést pedig idén nem GPS-készülékekkel, hanem egy mobiltelefonos applikációval biztosítják majd.
Elmondta, a versenyt az M4 Sport csatorna élőben közvetíti, és Balatonfüreden led-falon is követhető lesz az adás.
A főtitkár beszámolt arról is, hogy közös projektben kikötőfejlesztés indul Balatonfüreden a kempingnél levő 1,2 hektáros területen a vitorlás szövetség, a kajak-kenu szövetség és a városi önkormányzat összefogásával, emellé egy Kékszalag sétányt is terveznek, ahol a verseny „hőseit” kívánják bemutatni a nagyközönségnek.
A tizenháromszoros Kékszalag-győztes Litkey Farkas a sajtótájékoztatón elmondta: harmincöt napos felkészülési cikluson vannak túl, csapatukhoz pedig egy svájci hajós is csatlakozott. Mint mondta, kreatív és nyitott vitorlázást vár csapatától, és akkor jönnek az eredmények is.
Józsa Márton, a Kékszalag időrekordját tartó Fifty-Fifty kapitánya harmadik győzelmére tör magyar tervezésű és építésű hajójával, amelyen a legénység is magyar. Felkészülésük során a Földközi-tengeren is gyakoroltak egy tapasztalt új-zélandi vitorlázó társaságában, és bár a Balatonon kevesebbet edzettek, már hét éve versenyeznek hajójukkal a tavon, így jól tudják, mire számíthatnak.
A korábbi győztes Roland Gäbler, a New Black Jack kapitánya elmondta: egy erősebb, gyorsabb hajóval vágnak neki az idei Kékszalagnak. Mivel fontosnak tartja az utánpótlás-nevelést, két 18 éves fiatalt is bevett csapatába. Úgy fogalmazott: legalább ötven országban hajózott már, de a Balaton a könnyű szeleivel mindig különleges élményt és nagy kihívást jelent számára.
A verseny fődíjait a Herendi Porcelánmanufaktúra biztosítja, Simon Attila vezérigazgató elmondta: a legjobbak kék Apponyi-mintás serleget kapnak majd.
A Kékszalag Európa leghosszabb tókerülő vitorlásversenye, amelyet először 1934-ben rendeztek meg. A Balatonfüreden csütörtök 9 órára kiírt rajt után a hajósoknak 48 óra áll rendelkezésre ahhoz, hogy teljesítsék a mintegy 155 kilométert.
A Kékszalag távját tavaly a svájci Rodolphe Gautier vezette és Christophe Peclard kormányozta Safram tette meg leggyorsabban 12 óra 40 perc 31 másodperc alatt. A verseny abszolút időrekordját a Józsa Márton kormányozta Fifty-Fifty, egy kétárbocos, kéttestű, magyar fejlesztésű hajó tartja, amely 2014-ben 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt ért célba.