Infekció című műalkotással köszönték meg a galériák a virológusok munkáját

Hirdetés

Infekció, azaz fertőzés annak az ifj. Ficzek Ferenc által létrehozott alkotásnak a találó címe, mely eredetileg az Üres tér című kiállításra készült, mostantól pedig a PTE Szentágothai János Kutatóközpont virológiai osztályának falát díszíti majd. 

A képet ünnepélyes keretek között adta át Fekete Valéria, a Pécsi Galériák művészeti vezetője, a Virológiai Kutatócsoport képviseletében pedig dr. Kemenesi Gábor víruskutató vett részt az eseményen.

– Mikor nekivágtunk májusban a kiállításnak, még csak úgy hangzott a címe, hogy „Üres tér – karantén tárlat”. Aztán június végére hirtelen megváltozott az élet és úgy tűnt, hogy a bezártság a múlté, odabiggyesztettük elé, hogy posztkarantén tárlat. Reméltük, hogy ez az életünknek csak egy rövid része volt és többé nem kell szenvedni tőle. Ma már tudjuk, hogy az öröm korainak bizonyult, Kemenesi doktorék prognózisa szerint a tavaszi állapot visszatér, sőt talán még rosszabb lesz. Mikor a kiállítást lebontottuk, már erősen látszott ez az előrejelzés, ezért úgy döntöttünk, hogy ha mással nem, legalább egy műalkotással szeretnénk kedveskedni a Virológiai Kutatócsoportnak azért az áldozatos munkáért, amit folyamatosan folytatnak nem csak Pécsért, de az egész ország lakosságáért – mondta Fekete Valéria az ünnepélyes átadón.

Fekete Valéria és Kemenesi Gábor az Infekció című műalkotással

A kutató elmondta, kollégáival sokfajta elismerést kaptak már, de ehhez hasonlót még sosem. Hangsúlyozta, nagyon örülnek az ajándéknak, melynek tökéletes helye lesz náluk, hiszen – ahogy a korábbi kiállítás címére viccesen utalva fogalmazott – „a kutatóközpontban bőven van üres tér”. Azt is elárulta, a víruslabornál fogják elhelyezni a színes, sokatmondó darabot. Elmondta, a kép egyfajta mementója lesz annak a küzdelemnek, amit mindenki folytat a koronavírus ellen.

Az átadott alkotásról:

Ifj. Ficzek Ferenc május 31-én készítette el OSB lemezre LEGO-elemek és akril festék
felhasználásával a 216X252 cm-es Infekció című képet az Üres tér kiállításra. Az Üres tér kiállítás koncepciója részben az volt, hogy a pandémia ideje alatt, amikor az otthon maradás és a közintézmények, hivatalok látogatásának tilalma lépett hatályba, a Pécsi Galéria kiállítóhelyiségében egy-egy művész az ott fellelhető anyagokból installációt vagy más típusú művet hozzon létre a számára kijelölt napokban, hogy aztán egy újabb alkotónak adja át a teret a munkára.

„Ennek a tervnek a szellemében a galéria által korábban paravánként használt, két összeillesztett OSB lapot választottam képfelületnek. A merev táblák találkozásánál az alapozás mindig megrepedt, mivel bármennyire is stabilan illeszkedtek egymáshoz a lapok, egy minimális mozgásuk mindig volt, aminek következtében látható repedés keletkezett a teljes felület hosszában. Ez a függőleges csík eleve meghatározta a készülő képi kompozíció kiindulását: a repedés eltakarásának szándékától vezetve egy függőleges csíkban építettem össze a táblára erősített LEGO kockákat. Tehát keletkezett egy középen kettéosztott képfelület két azonos méretű területtel, kvázi két világ. A két világot pedig egybe kívántam nyitni, ezért a műanyag építőelemekből emelt falat megszakítottam egy ponton, így átjárhatóságot biztosítva a világok között” – árulta el Ficzek Ferenc.

Az elválasztott, de mégis összekapcsolt két mező közötti hasonlóság az őket kitöltő képi elemek azonosságából (LEGO és folyatott festékcsíkok) adódik, a különbözőség pedig ezen elemek méretkülönbségéből, eltérő léptékéből: az egyik térfelet a makrokozmoszt jelképező nagy méretű kockák és festéksávok, míg a másik térfelet a mikrovilágot jelentő apró méretű LEGO-elemek és vékony festékcsíkok lakják be. A mindkét területen merőlegesen összeépülő kockák a nagyméretű elemek esetében függőleges-vízszintes helyzetűek, míg a kicsi elemek esetében ferde állásúak – ez az eltérés is a két világ különbözőséget hivatott hangsúlyozni.

Az Infekció felületén mind a makrovilágban, mind pedig a mikrokozmoszban hasonló folyamatok zajlanak le: festékcsíkok folynak és ütköznek a LEGO-akadályokba, majd keresik útjukat tovább a gravitációnak engedelmeskedve lefelé a képfelületen. Azonban a mikrokozmosz utat talál a makrokozmoszba. A határvonalon fellelt résen átbújva megfertőzi a nagyméretű építőkockák alkotta világot és a vékony festékcsík célba talál, amikor belefolyik a kép alján lévő „tálkába”.

A posztkarantén-kiállítás rendhagyó tárlatvezetésén szeptember elején Kemenesi Gábor
víruskutató mesélt a pandémia ihlette installációkról. A tárlatvezetésen az érdeklődők a
víruskutató szemszögéből nyerhettek betekintést a műalkotások, a pandémia ihlette installációk mondanivalójába.

Hirdetés