Hamarosan megkezdődik hazánk legnagyobb, egybefüggő területet kínáló ipari parkjának, a Pécs Déli Ipari Parknak 1,5 milliárdos közművesítése, kiépítése. Az önkormányzat, a park menedzsmentje és a kormányzat folyamatosan hirdeti a lehetőségeket – külföldön is. A jég akár hamarosan meg is törhet egy német beruházás képében.
– Konkrét előszerződést, megállapodást még nem kötöttünk, de abban bízunk, hogy az folyamatban lévő tárgyalásaink hónapokon belül, a felparcellázott telkek közművesítésekor, a feltáró utak elkészülte után meghozzák eredményeiket. Jövő héten egy hazai középvállalkozás képviselői érkeznek hozzánk a lehetőségek felől érdeklődve, de megjelentünk külföldi vásárokon is, marketing osztályunk keményen dolgozik, hogy a lehetőségekkel megismertessük a piacot – mondja Beimel Ádám, az összesen mintegy 200 hektáros területet kínáló Ipark Pécs Kft. ügyvezetője.
A tárgyalásokat segíti, hogy a park most nyerte el a Nemzeti Külgazdasági Hivataltól (HITA) az Év Legjobb Ipari Parkja címet. Ez itthon és külföldön jó üzenet lehet a piacnak.
A város még a cím odaítélése előtt került kapcsolatba egy német autóipari beszállítóval, amely neves márkáknak szállít sebességváltóműveket. Döntés még nem született a tényleges betelepülésről, de Páva Zsolt polgármester elmondta: a legesélyesebb három célhelyszín között van Pécs is.
– Keményen dolgozik rajta az önkormányzat, a Pécs Holding, s különböző szervein keresztül a kormányzat is, hogy a páratlan lehetőségeket kínáló park mielőbb megteljen élettel. Azt akarjuk, hogy az Ipark bekerüljön a külföldi befektetők látómezejébe. Előny, hogy a kormányzat és a külföldi érdeklődőkkel kapcsolatban állók már tisztában vannak a pécsi park tulajdonságaival, a helyben meglévő munkaerő nagyságával, milyenségével – mondja Csizi Péter alpolgármester.
– Az információs adatbázis ugyanis már a Nemzeti Külgazdasági Hivatal rendelkezésére áll. A szervezetről azt kell tudni, hogy hozzá futnak be a külföldi érdeklődők, akik területeket keresnek beruházásaikhoz, legyen szó call-centerről, összeszerelő üzemről, logisztikai bázisról, alkatrész-előállításról. Mivel éppen ők választották az év ipari parkjává a pécsit, remélhetjük, hogy az érdeklődőknek is az elsők között a pécsi lehetőségeket ajánlják ki – tette hozzá Csizi.
Elmondta: a HITA már megtette az első lpéseket, s a városvezetés is több szereplővel ült immáron tárgyalóasztalhoz.
– Konkrétumokat azért nem mondhatok, mert titoktartási nyilatkozat köt bennünket, de reményt keltőek a tárgyalások. Kisebb és nagyobb vállalatok képviselői is megkeresték a várost; ők nyilvánvalóan a következő hónapokban döntenek arról, folytatódnak-e a tárgyalások – így Csizi.
Beimel Ádám azt mondja, heteken belül megkezdődhet a telkek közművesítése, hiszen a kivitelezési szerződést hamarosan aláírják. Számításai szerint jó idő esetén nyár végére részben, jövő tavaszig teljesen készen lesz a kétszáz hektáros területből az első hatvanhektáros felparcellázott rész infrastruktúrájának kiépítése. Ő úgy számol, a munka megindulása után az érdeklődés is erősödni fog.
– Volt olyan szereplő, akit el kellett utasítanunk, mert már holnap gyártott volna Pécsen, s volt olyan, amelyik a következő évben tervez beruházást, s előtte vizsgálja végig a hazai lehetőségeket – tette hozzá Beimel, aki szerint nyárra eljuthatnak az első a szerződéskötésekig.
[frame]
Mi kell egy nagyberuházáshoz?
Csizi azt mondja, mivel hazánk legnagyobb egybefüggő és nemsokára közművesített ipari parki területéről van szó, jó esély van rá, hogy idővel nagyobb gyártóbázis is megjelenik a városban. – Az sincs kizárva, hogy egy kecskeméti Mercedes vagy egy dunaújvárosi Hankook típusú beruházás indul egyszer el; a lehetőség adott. Azt azonban hozzá kell tenni: egy ekkora fejlesztésből általában több éves előkészítés, kormányzati tárgyalások után lesz valóság. Ezzel együtt a néhány tucat, pár száz főt foglalkoztató üzemek hónapok alatt is Pécsre kerülhetnek – bizakodott Csizi.
[/frame]