A diákok matematika- és természettudományos eredményeinek javulása alapvető az ország jövője szempontjából – hangoztatta a köznevelési államtitkár a természettudományos tárgyakat népszerűsítő Geomatech programindító rendezvényén, csütörtökön Budapesten.
Hoffmann Rózsa kiemelte: feladatuk és felelősségük, hogy olyan intézkedéseket hozzanak, amelyek lehetővé teszik, hogy minden gyermek a lehető legsikeresebben folytassa tanulmányait. Ahhoz, hogy jól tanuljon egy diák, alapvető feltétel, hogy szeresse is, amit tanul – mutatott rá az államtitkár, aki szerint a jó tanulmányi eredmények alapja a jó matematikatudás. Enélkül a természettudományok ismerete, elsajátítása is nehéz – jegyezte meg.
Az államtitkár hangsúlyozta, ahhoz, hogy versenyképes legyen Magyarország, ipara és az innováció is fejlődjön, szükséges, hogy az iskolákban a matematika- és a természettudományos oktatás eredményessége javuljon. Ezért minden olyan eszközt támogatni kell, amely ezt a célt szolgálja – szögezte le. Kitért arra is, hogy nemzetközi felmérések szerint e területen a diákok eredményei 2000 óta stagnálnak vagy romlanak. Ez annál inkább fájdalmas, mert az 1980-as években még a magyar diákok eredményei az élvonalban voltak – mondta.
Hoffmann Rózsa szólt arról is, hogy zajlik a természettudományos laboratóriumok kialakítása, amelyre jelentős forrásokat tudtak biztosítani a Széchenyi-terv keretében. Elmondta: a mostani program előnye a tananyagfejlesztés mellett többek között, hogy tanár- és továbbképzéseket is kínál ezres nagyságrendben.
Csépe Valéria, a Magyar Tudományos Akadémia főtitkárhelyettese arról beszélt, hogy Magyarország nagyhatalom a matematika területén, és a világ élvonalába tartoznak a fiatal tehetségek is. Köztük és a lemaradók között azonban óriási a különbség – jegyezte meg. A PISA-felmérés romló eredményeire utalva azt mondta: nem sokkolni kell, hanem a helyzetet megoldani. A főtitkárhelyettes rámutatott: a tartalmi megújulás keretei megvannak, a mostani program ehhez egyfajta eszközt kínál.
A rendezvényre összeállított tájékoztató szerint a projekt legfontosabb célja, hogy olyan korszerű, nemzetközi módszertanokon alapuló oktatási anyagokat hozzanak létre, amelyek segítségével a közoktatásban részt vevő diákok a matematika és a természettudományos tantárgyakat megszeretik, tanulásuk során motiváltabbak lesznek és így mérhetően javul az e területeken nyújtott teljesítményük.
A Budapesti Kommunikációs Főiskola közreműködésével kidolgozott Geomatech projekt keretében az oktatás hatékonyságát javító, az órák élményszerűségét növelő digitális tananyagegységek aktívan hozzájárulhatnak majd ahhoz, hogy a diákok a jövőben nemzetközi összehasonlításban is javuló teszteredményeket mutassanak fel – írták.
A projektben dolgozó magyar és külföldi szakemberek a korszerű, nemzetközi kutatási módszertanokon alapuló, digitális tananyagokat a világ egyik legismertebb, mintegy 20 millió ember által használt, matematikai-természettudományos szoftvere, a GeoGebra segítségével jelenítik meg. A projekt keretében a tananyagok oktatásban való alkalmazására több ezer általános iskolai és középiskolai pedagógust terveznek kiképezni, továbbá az elkészült oktatási anyagokhoz ingyenes online hozzáférést biztosítanak valamennyi érdeklődő számára.