A minap Vujity Tvrtko elindította a „Fotózkodj egy csekkel” Facebook-mozgalmat, amelyben arra buzdít mindenkit, hogy fényképezze le magát egy alapítvány számára befizetett csekkszelvénnyel. Korántsem ő az első, aki a legnagyobb közösségi fórumon szólítja meg az embereket. Szerte a világon ezerféle kezdeményezésnek adott nagy lökést a Facebook. Vannak olyanok, amelyek valóban hasznosak, de léteznek értelmetlen és egyben érthetetlen jelenségek is.
Tvrtko a legjobb fórumot találta meg, hiszen a Facebook melegágya a különféle kihívásoknak, őrületeknek. A legnagyobb sikert legutóbb talán az „ice bucket challenge” érte el. A vödör jeges vizet a nyakukba öntők eredetileg az ALS-nevű izomsorvadásos betegségre szerették volna felhívni a figyelmet.
Hasonló népszerűségnek örvendett az egész Facebookot végigszántó versözön, ahol ismerőseinket is kötelezhettük, hogy vegyenek kezükbe egy kötetet és posztoljanak egy-egy verset. Akadt olyan hullám is, amikor kedvenc mesehőseinket kellett profilképnek beállítani, vagy még friss a legutóbbi képkihívás, amely során régi, gyerekkori képeket kellett megosztani ismerőseinkkel egy héten át.
Lévai Richárd, a pécsi RG Stúdió közösségimarketing-specialistája szerint a kihívásos jelenségek villámgyors terjedésének kulcsa magában a kihívásban rejlik. Mivel ez nyilvános, rajtunk a megfelelés kényszere, hiszen mindenképpen teljesíteni kell.
– A népszerűség másik kulcsa a szokatlanság. Minél furcsább, megütközést keltőbb a jelenség, annál inkább megmosolyogtat, és ez elég ahhoz, hogy vonzza a tömegeket – véli a szakértő.
Lévai szerint minden esetben valamilyen érzelem, érzés dominál, ez mozgatja előre a kezdeményezéseket.
Sajnálatos, hogy egy idő után a jó kezdeményezések is elvesztik tartalmukat – vagy módosulnak -, a csak a komolytalan szórakoztatás marad – tette hozzá.
Az emberi lelemény és fantázia kimeríthetetlen, így született néhány olyan kihívás is, amely annak ellenére, hogy totálisan értelmetlen, hihetetlen népszerűségre tett szert. Íme, pár példa:
Planking
A planking során olyan fotót kell készítenünk magunkról, amelyen hason fekve, mereven kinyújtózva pózolunk minél extrémebb helyszíneken. Ez az őrület halálos áldozatokat is követelt már: például egy férfi az ablakpárkányon szeretett volna pózolni, de lezuhant és szörnyethalt.
Horsemanning
Teljesen hanyatt fekve kell úgy fényképezkednünk, hogy fejünk teljesen hátrahajtva ne látszódjon, miközben tőlünk távolabb valaki csak a fejét mutatja a kamerának testét elrejtve – így a kép olyan hatást fog kelteni, mintha levágott fejünk kicsit arrébb bukkanna fel.
Owling
Az illetőről úgy készüljön felvétel, hogy minél magasabban, minél lehetetlenebb helyszíneken üljön bagolypozícióban.
Moneyfacing
Pózolj papírpénzen található félbehajtott arcképpel, úgy, hogy az arc másik fele a sajátod legyen.
Cat breading
Végül az egyik legmeghökkentőbb kihívás: posztolj képeket a macskáddal, miután a fejét átfúrtad egy toastkenyér-szeleten. No comment.