A héten megérkezett az igazi hőség, és ilyenkor bizony jól jár az, akinek az autójában van klímaberendezés. Bár sokan természetesnek vesszük ezt, azonban nem árt karban tartani a berendezést, ha nem akarjuk kockára tenni az egészségünket.
Bár manapság már a legtöbb autó felszerelésének részét képezi a klíma, arra bizony nem minden gépkocsi tulajdonos gondol, hogy olykor-olykor bizony a karbantartásával is foglalkozni kell. Az pedig sosem jó, ha megvárjuk, amíg jön a baj. Azonban akadnak olyan árulkodó jelek, amelyek figyelmeztetnek a meghibásodásra.
– A két leggyakoribb tünet a kellemetlen szag, és a nem elég hatékony hűtés – mondta el lapunknak Amrein Tamás, az Amreinracing Autószervíz ügyvezetője. – Az előbbi esetében a nagymértékű baktérium felhalmozódás okozza az érzékszerveink által is érzékelhető negatív irányú változást. Ez a jelenséget idejében kell kezelni, és nagyon komolyan kell venni, hiszen komoly felsőlégúti problémákat is tud okozni. Amikor nem megfelelően, vagy egyáltalán nem hűt a rendszer, akkor arra gyanakodhatunk, hogy nincs megfelelő mennyiségű klímagáz a rendszerben. Ennek megoldását mindenképpen szakemberre kell bízni.
Amrein azt is hozzátette, hogy legalább évente egyszer, a nagy melegek beállta előtt érdemes elvégezni az ellenőrzést, a tisztítást és a rendszer teljes átvizsgálását. Tehát aki esetleg még nem tette ezt meg, az a kánikula beköszönttével mielőbb intézkedjen.
Sokan a kisebb-nagyobb szerelési, karbantartási munkákat nem szívesen végeztetik el egy műhelyben, hanem megkímélve a pénztárcát inkább otthon, a garázsban maguk oldják meg ezeket. Azonban ha autóklímáról van szó, ez nem jó ötlet.
– A Nemzeti Klímavédelmi Hatóság nyilvántartott szakembereként mindenképpen azt javasolom, hogy bármilyen, a klímarendszert érintő karbantartási és tisztítási munkálatot bízzanak hozzáértőre – szögezte le a téma pécsi szakértője. – A jelenleg hatályos jogszabályok szerint a gázrendszert érintő bárminemű beavatkozás csakis engedéllyel rendelkező, képesített szakember végezhet el.
Az Amerinracingnál is sok meghibásodással találkoztak már. Tapasztalatuk szerint leggyakrabban a klímahűtő tömőfik el, ilyenkor pedig nem tudja megfelelően lehűteni a gázt, ezért nem lesz hatékony a rendszer működése. E mellett sokszor találkoznak szivárgással a csatlakozási pontokon, illetve a kompresszor meghibásodásával is.
Persze akadnak olyanok is, akiknek az autójában nincsen klíma. Estükben az a kérdés merülhet fel nyáron, hogy vajon érdemes-e beszereltetni azt?
– A tapasztalatom az, hogy sokkal nagyobb költséget jelent az utólagos beszerelés – árulta el Amrein Tamás. – Éppen ezért gépjármű vásárlása esetén alaposan gondolja át mindenki az igényeit, mindennapi szokásait, és ezek figyelembe vételével hozza meg a döntést.
Végezetül kíváncsiak voltunk arra, hogy a közhiedelem – amely szerint az autó klímaberendezésének használata növeli a gépjármű fogyasztását – igaz-e?
– Ez leginkább a régebbi típusú gépjárművekre igaz, és főként a kis teljesítményű autók esetében figyelhető meg, ahol jelentős teljesítményvesztést tud okozni a klíma használata – öntött tiszta vizet a pohárba a szakember. – Az újabb gyártású és nagyobb teljesítményű autóknál ez a különbség nem jelentős.
(x)