Az utóbbi években szinte csak a vizsgadíjak növekedése miatt lett nagyobb a jogosítványszerzés költsége. Egy autóvezetéshez szükséges okiratra ma legalább 110-130 ezer forintot kell szánni, a vizsgadíjakon és egyéb költségeken kívül, ám szakemberek szerint a spórolók később busásan megfizethetnek. Az autósiskolák az utóbbi évekhez hasonlóan nehéz szezonra készülnek.
Szerencsés esetben másfél-két hónap alatt, s 110-130 ezer tandíj, plusz 35.800 forint egyéb költség ellenében már hozzá lehet jutni egy autós jogosítványhoz, ám a szakemberek szerint sem a tanulásra fordított időn, sem a kiadásokon nem érdemes sokat spórolni. Mint azt Harkai Zoltán, az egyik közkedvelt pécsi autósiskola vezetője a Pécsi Híreknek elmondta, a jogosítványhoz a legügyesebbek viszonylag olcsón és gyorsan is hozzájuthatnak, de a papír megszerzése önmagában még nem garantálja azt, hogy a tanítványból jó autós lesz.
Az évente félezer autóst és motorost képző iskola vezetője szerint a szolgáltatás díjai nem sokat változtak az utóbbi években, s szinte csak amiatt emelkedtek az árak, hogy a vizsgadíjakat a háromszorosára emelte az állam. Egy B-s, autó vezetésére alkalmas engedélynél csak a vizsgadíjak és az egészségügyi alkalmassági vizsgálat költsége közel 26 ezer forintot tesz ki. Ezekre jön a KRESZ-oktatás díja, ami iskolánként 15-25 ezer forintot jelent, az autós oktatás során pedig 2400-2900 forintos óradíjakkal kell számolni.
Egy becsületes kezdő vezetőnek jogszabály szerint összesen legalább harminc órát kell a volán mögött töltenie a rutinpályán és a forgalomban, de ez legtöbbször nem elegendő. Harkai Zoltán szerint az órákon spórolók sokszor a vizsgán isszák meg takarékoskodásuk levét, így kétszer vagy akár háromszor is meg kell méretniük magukat. Ebben az esetben, ha pluszórát nem is vesz a delikvens az újabb vizsga miatt, csak a vezetésre és a hatósági díjra vizsgaalkalmanként, tehát akár többször is, közel 14 ezer forintot kell áldoznia. Ilyenkor gyorsan drágábbá válik a leves, mint a hús.
Akad is botlás bőven, hiszen Pécs „büszkélkedik” országos szinten az egyik legmagasabb bukási aránnyal. Ez azonban elsősorban nem azért van, mert itt vasszigorral megáldott biztosok dolgoznak, vagy rosszak a sofőrök, hanem egészen egyszerűen nehéz Pécsett vezetni; nagy a forgalom, sok az emelkedő, szűkek az utcák, beláthatatlanok a kereszteződések, nem látszanak jól az útburkolati jelek, bonyolult a forgalomszabályozás.
Harkai szerint, aki jogosítványt szeretne, annak érdemes jól körülnéznie a piacon. Az iskolák elsősorban a KRESZ-tanfolyamokon szoktak spórolni, így előfordul, hogy nem biztosítják az alapvető szabályok megtanulásához szükséges eszközöket, rossz minőségűek a tanórák. Érdemes olyan helyet választani, ahol a „diák” megkapja a tananyagot, személyes segítséget kap, s akár a tanteremben használható, akár hazavihető vizsgaszoftvert is biztosítanak számára.
Az interneten fellelhető, ellenőrizetlen kalózprogramokkal óvatosan kell bánni. Az autós oktatásnál érdemes „lenyomozni”, hogy a kezdő vezetővel bejárják-e a vizsgacsomópontokat, s hogy az ötvenperces tanóra döntően gurulással zajlik, s nem elméleti oktatás folyik álló autóban. Nem mindegy az sem, hogy hány éves, milyen műszaki állapotú autókban végzik az oktatást – a leharcolt, öreg gépeket ugyanis vezetni is körülményesebb.
Érdemes utánajárni annak is, hogy az iskola teljes körű tájékoztatást ad-e az árakról. Egyesek ugyanis csakis az iskola tandíjáról szólnak, míg a vizsgadíjakat, az orvosi ellenőrzés árát, az elsősegély-nyújtási tanfolyam díját és az okmányiroda illetékdíját nem számítják bele a költségekbe.
Harkai kérdésünkre azt mondta, ha valaki „útközben” jön rá, hogy az iskola át akarja verni, vagy nem találja megfelelőnek az oktatás színvonalát, joga van másik intézményhez menni, ahol folytathatja a tanulást. Érdemes azonban mindig végigolvasni a szerződést: ha ugyanis abban kikötik, hogy átjelentkezés esetén az iskola kezelési költséget számol fel, az már eleve gyanús.