Teljesen átalakul a KRESZ-vizsga: januártól a Nemzeti Közlekedési Hatóság minden kategóriában változtat a közúti járművezetők képzésében alkalmazott elméleti vizsgakérdéseken.
Feltehetően a közlekedési hatóság illetékeseinek fülébe is eljutott, hogy a KRESZ-vizsga teljesítése nem feltétlenül igényel alapos felkészültséget a közlekedési ismeretekből, sokkal inkább a kérdések rutinszerű megválaszolását jelenti. Ezért lehet az, hogy idén év januártól, a vizsgaszünet után már új kérdésekkel bombázzák a vizsgázókat.
A Baranya Megyei Közlekedési Felügyelőségen elmondták, hogy a kérdéseket tároló adatbázis bővítésével a hatóság azt kívánja elérni, hogy a tanulók rákényszerüljenek a KRESZ-ben foglalt elméleti ismeretek és szabályok tényleges elsajátítására, ne csak felületesen és magolva tanulják meg azokat. Az új feladattárban több kérdés lesz, az elavult, több évtizedes múltra visszatekintő irreleváns szövegeket és képeket pedig leváltják a naprakészekre.
A változtatások igazából csak a kérdések aktualizálásában merülnek ki – ami egyébként 2004-től folyamatosan zajlik –, hiszen a vizsgarendszer egyéb területének módosítására nincs szükség. Az elméleti képzés tananyaga változatlan, a vizsga követelményrendszere úgyszintén, és a számítógépes vizsgáztatási rendszer működése, a vizsga menete és pontozása sem változik.
Az aktualizálás során tehát búcsút mondtak az elavult kérdéseknek, azok helyét pedig a korszerű technikai megoldások mikéntjét firtató kérdések veszik majd át. Ami az „alapkérdéseket” illeti, a jövőre vizsgázók négyszer több kérdésből álló adatbázissal fognak szembesülni, ami a magasabb számú variációs lehetőségeknek köszönhetően akár a vizsgán felbukkanó feladatok tízszeresét is jelentheti.
[box title=”Többször buknak a pécsiek?”]
Megtanulni vezetni nem mindenkinek jelent egyszerű feladatot. Rengeteg mindenre kell odafigyelni, és ez sokaknak nem is jön össze. Van, akinek csak ötödjére sikerül. Niki ötször megbukott forgalomban, ezért tehát elküldték Budapestre pályaalkalmassági vizsgát tenni. Azonban a lány szerint nem kellett volna ott kikötnie, mivel szerinte erősen kétes indokokkal buktatták meg négyszer, az utolsó bukását tartja jogosnak. Őt, ahogyan ötször bukó társait is, a fővárosba küldik ilyenkor pályaalkalmassági vizsgára. A Nemzeti Közlekedési Hatóság adatai szerint az elmúlt egy évben országosan 648 főt küldtek pályaalkalmassági vizsgára. Ha ezt az ország lakosságára vetítjük, akkor arányosítva a közel 400 ezres Baranyából nagyjából harminc mazsolának kellene eljutnia évente alkalmasságira: 2013-ban 33 főt küldtek el a tesztre, 2014-ben viszont már 49-et, ami másfélszeres emelkedést jelent. [/box]