Karácsony után elindul a roham a nem megfelelő ajándékok cseréje miatt, összesített adat vagy felmérés ugyanakkor nincs arról, hogy a megvásárolt termékek hány százalékát viszik vissza ilyenkor az üzletekbe – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára az MTI megkeresésére.
A szakember hangsúlyozta: nem kötelezi jogszabály a kereskedőket, hogy kicseréljék azokat a termékeket, amelyek nem tetszenek a megajándékozottaknak, vagy megengedjék azok árának levásárlását. Kialakult azonban az a gyakorlat, hogy az üzletek az ünnepek után néhány napig megteszik ezt.
A csere feltétele a nyugta megléte, illetve az ajándék sértetlensége.
Más a helyzet, ha az ajándék hibás, minőségi reklamációk esetén ugyanúgy érvényesek a fogyasztóvédelmi szabályok, mint máskor – emelte ki Vámos György.
A Budapesti Békéltető Testület az MTI-hez eljuttatott tájékoztatásában arra hívta fel a figyelmet, hogy internetes vásárlásnál az átvétel után tizennégy napon belül még vissza lehet küldeni mindenféle indokolás vagy magyarázat nélkül a terméket, és visszajár az ára. Ugyanakkor több, a fogyasztók körében közkedvelt terméknél bizonyos feltételek esetén már nem gondolhatja meg magát a vevő, például ha a CD vagy DVD csomagolását már kibontották. Kivételként említették azt az esetet, amikor a megrendelés számítógépre, laptopra szólt, és a telepítő CD-t bontották fel.
Azoknál a zárt csomagolású terméknél sem gondolhatja meg magát a fogyasztó, amelyek felbontás után már egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem küldhetők vissza, de csak akkor hivatkozhat a kereskedő egészségvédelmi vagy higiéniai okra, ha előtte meghatározta, melyik termék tartozik ide. A vállalkozásoknak ezekről a kivételekről is tájékoztatást kell nyújtaniuk már előzetesen a webáruház honlapján.
Az átvételtől számított tizennégy napon túl viszont csak akkor lehet már reklamálni, ha hibás a termék.