Jövőre nem kell sokat számolni azzal, hogy hivatalos okmányainkra, iratainkra, igazolványainkra költünk majd el egy csomó pénzt, ugyanis a kormány 2016. január elsejétől egy olyan nagyszabású bürokráciacsökkentési csomagot vezet be, amelynek köszönhetően ingyenessé válik legtöbb dokumentumunk beszerzése vagy cseréje.
Nincs is annál szebb dolog, mint abban a tudatban indítani a nemsokára beköszöntő új évet, hogy ezentúl nem kell fizetnünk hivatalos okmányaink ügyintézésekor. Az Országgyűlés ugyanis elfogadta azt az illetéktörvény-módosítást, amelynek következményeként a jövő évtől kezdve számos illetéket és eljárási díjat törölnek majd el.
A törvénymódosításra – azaz a díjak eltörlésére – 10 milliárd forint állami pénzt szánnak, ami tehát azt jelenti, hogy ez a 10 milliárd forint jövőre az emberek zsebében maradhat.
De nézzük is, milyen okmányokon spórolhatnak a magánszemélyek! Díjtalan lesz a személyi igazolvány és persze a hozzátartozó lakcímkártya kiállítása, de ezentúl nem kell fizetni azért sem, ha nevünk vagy családi állapotunk megváltozása miatt cserélnénk le bizonyos okmányainkat.
Örülhetnek a diákok is – és persze szüleik –, mivel a diákigazolvány elkészítése is ingyenes lesz. A diákok mellett azonban a tanárok is készülhetnek az örömtáncra, hiszen a pedagógus-igazolványért sem kell egy petákot sem adni, csakúgy, mint az iparművészeti igazolványra sem.
Akik jövőre jutnak hozzá első jogosítványukhoz, azoknak sem kell a zsebükbe nyúlniuk. Maradjunk egy kicsit még a vezetés témakörénél, hiszen ingyenes lesz a mozgáskorlátozottak parkolási igazolványának kiváltása- és cseréje is. Azok pedig, akik mezőgazdasági és erdészeti gépeket kezelnek, szintén jól járnak majd, az ő jogosítványuk sem kerül majd pénzbe.
Nem kell fizetni az erkölcsi bizonyítvány kikéréséért sem, legalábbis nem mindegyikért, évente 4 bizonyítvány jár majd ugyanis ingyen és bérmentve mindenkinek.
A magánszemélyek mellett a vállalkozók is örülhetnek, évente négy alkalommal ingyenes lesz a cégük cégkivonatának, cégbizonyítványának és cégmásolatának kiállítása – már ha ezt a cég egyik tagja vagy képviselője kéri. De térítésmentes lesz a vállalkozói igazolvány kiadása vagy az üzlet működési engedélyével kapcsolatos eljárás is.
Jól járnak azok is, akik jövőre kezdenek bele különböző építkezésekkel kapcsolatos munkákba. A 160 négyzetméter alatti egylakásos lakóépületek építéséhez vagy bontásához is ingyen jár majd az engedély, akárcsak a használatbavételéhez. Öröklés esetén pedig a tulajdonjog-változás dokumentálása (ingatlan-nyilvántartási bejegyzés, haszonélvezeti jog) is illetékmentes lesz. Akkor sincs olyan nagy baj, ha egy természeti- vagy egyéb vészhelyzet során keletkezik kár egy épületben, ugyanis – már ha az adott vészhelyzetet a kormány rendeletben is megerősítette – az adott károkkal kapcsolatos építési-, bontási- és használatbavételi engedélyezések is ingyenesek lesznek.
Mindemellett az adóhatósági igazolásokat is ingyenesen adják majd ki, és a vállalkozásoknak a számviteli beszámolók közzétételéért sem kell a jövőben igazgatási szolgáltatási díjat fizetniük. Sőt, nem kell fizetni a jelnyelvi tolmács névjegyzékbe vételért sem.
Mindez nagyon jól hangzik, de mi van akkor, ha mondjuk ellopják a személyi igazolványunkat? Ekkor sincs azonban gond, az eltulajdonított személyazonosító- és egyéb okmányokkal kapcsolatos ügyintézésért sem kell majd pénzt kiadni. Ugyanígy nem kell a pótlásért fizetni, ha az adókártyánkat nyúlják le.
Arra a kérdésre azonban nem találni a választ sehol, hogy mit kell tennünk akkor, ha eltörik, elszakad, tönkremegy valamelyik iratunk. Az ilyen esetekben egyelőre nem világos, hogy fizetünk-e végül, vagy nem. Megkerestük az ügyben a Kossuth téri kormányablakot, ahol az ügyintéző elmondta, egyelőre ezt a kérdést még nem tudják megválaszolni.
Mindent összevetve: ha nem sürgős a dolog, akkor az idén már ne fizessünk azért, ami jövőre ingyenes lesz.