Tudjuk, kicsit súlyos októberben a karácsonyi ajándékbegyűjtéssel foglalkozni, mégis jobban tesszük, ha már most gondolunk a fa alá kerülő ajándékokra. Tavaly ugyanis több magyar cégnek komoly problémákat okozott a megnövekedett karácsonyi forgalom, a futárcégek is alábecsülték az online rendeléseket. A csúszások miatt volt, aki csak januárban kapta kézhez karácsonyra szánt csomagját. Futárcégeket kérdeztünk, mit tesznek idén a káosz elkerüléséért.
A szélesebb kínálat és az időhatékonyság miatt már sokkal kifizetődőbb a jó öreg boltjárás helyett online beszerezni az ünnepi meglepetéseket. A karácsonyi időszak ezért minden online bolt „rémálma”, a rengeteg rendelést ugyanis logisztikailag kezelni kell és határidőre teljesíteni.
Aki kínai webáruházakból szeretne karácsonyi ajándékot a szeretteinek, annak már októberben érdemes megrendelnie, hogy időben megkapja. Ez persze nem csak a kínai virtuális üzletekre igaz, a tavalyi káosz elkerülése végett európai, sőt magyarországi cégektől is érdemes már most rendelni, ha azonban szorít az idő, és nem gondolkodtunk előre, mindenképpen olyan szállítási módot válasszunk, melyhez társul nyomon követés.
Akár 60 munkanap is lehet a szállítás
Aki külföldről rendel, jó, ha tudja, a pakkok általában nem csomagként, hanem levélként érkeznek, és a közönséges levél kézbesítési ideje külföldről 20-50, kiemelt időszakokban – ilyen a karácsony is – akár 30-60 nap.
Az Aliexpress nekünk például 27 napot jelez a legtöbb termék kézbesítésére, de az apró betűs részben megjegyzik, hogy ez a becsült szám jóval megnövekedhet az ünnepi időszakban. Az eBayen valamivel árnyaltabb a helyzet, ha közeli országból rendelünk még októberben, nem lehet baj.
Rányomta a bélyegét a karácsonyra a bénázás
Tavaly a legtöbb magyar futárszolgálat belátta, hogy meglepte őket a megnövekedett karácsonyi forgalom. Félreértés ne essék, mindenki sejtette, hogy karácsonykor többet vásárolnak az emberek, a 2016-os év azonban kiemelkedő értékeket mutatott, ami az online vásárlást illeti. A legtöbb áruház és futárcég ugyanis a megszokott 15-20 százalékos ünnepi növekedésre számított, ehhez képest mintegy 40 százalékkal nőtt a csomagok száma tavaly. Így nem csoda, hogy a felkészültség és a munkaerő nem volt elég a decemberi csúcsidőben.
Tavaly sokan cikkeztek arról, hogy több internetes portál és futárszolgálat sem tudta kezelni a hirtelen megnövekedett forgalmat, az eMay, az Extreme Digital és a DPD futárszolgálat például elismerte, hogy nehezebben birkózott meg a szituációval, de a Magyar Posta is gondban volt. A DHL megkeresésünkre úgy reagált, hogy a decemberi csúcshajtásra már szeptemberben készülnek, Magyarországon ideiglenesen például körülbelül 10 százalékkal növelik munkatársaik létszámát, elsősorban futáraik, vámügyintézőik és raktári dolgozóik körében. Hasonló mértékű bővítést eszközölnek a kézbesítéshez használt járművek, illetve a csomagok feldolgozásához szükséges eszközök, például a futárszkennerek esetében.
A GLS lapunk megkeresésére azt közölte, hogy sem tavaly, sem a korábbi években nem okozott nekik gondot a karácsonyi őrület. Elmondták, hogy 2016-ban például a csomagok 99,54 százalékát már másnap kézbesítették, és ez alól az ünnepi időszak sem volt kivétel.
A Magyar Posta is több intézkedést tesz azért, hogy ne ismétlődjön meg a tavalyi probléma. A logisztikai-csomagfeldolgozási kapacitásait megemelte, a csomagautomaták rekeszeinek a számát is növelte, a kiemelt időszakban több munkavállalót foglalkoztat, és novembertől 12 városban ideiglenes csomagátvevő helyeket létesít.
Elküldtük kérdéseinket a DPD-nek is, de ők nem reagáltak megkeresésünkre.