Kedden szavaz a pécsi közgyűlés az új pécsi parkolási rendeletről. A 2011 óta érvényben lévő szabályozást egy új váltja fel, aminek alapvető célja, hogy csökkenjen a védett és fokozottan védett övezetek forgalma, de kialakít a város egy új típusú övezetet is, amelynek szintén csökkenteni kívánják a leterheltségét.
Négy bizottságon is keresztülment már az új pécsi parkolási rendelet tervezete. Mivel a jogi és ügyrendi, a városfejlesztési és kommunális, a költségvetési és gazdasági, valamint a környezetvédelmi és innovációs bizottságok is támogatták a Péterffy Attila polgármester által jegyzett előterjesztést, már csak a közgyűlésnek kell azt megszavaznia, hogy a rendelet hatályba léphessen.
A módosítás tavaly óta terítéken van, korábban írtunk már róla. A városvezetés egy évvel ezelőtt jelezte, hogy a tervezetet társadalmi vitára is bocsátaná, amely azóta meg is történt, a közelmúltban megrendezett közmeghallgatás fő témája is ez volt. Mivel a város parkolási rendelete már tízéves, időszerű volt azt a jelen szabályaihoz, és a megváltozott közlekedéshez igazítani. Az erről szóló előterjesztés szerint a fő cél az volt az új rendelet kidolgozásakor, hogy elsősorban a védett, és a fokozottan védett övezetek forgalmát, leterheltségét csökkenteni tudják. Éppen ezért ezen övezetek használati feltételei jelentősen szigorodni fognak.
Szűkülni fog a jogosultak köre, és drágulni fog az igénybevétel díja is.
A mindennapokban ez úgy fog megmutatkozni, hogy a korábban mindenki számára elérhető 30, illetve 60 perces eseti behajtási engedélyek meg fognak szűnni, és kizárólag egész napos behajtási engedélyt lehet majd kiváltani ezekre a területekre.
Kialakítanak több új, úgynevezett korlátozott várakozási övezetet is a parkolózónák és a védett övezetek külső határain lévő közterületeken. Ezekben az övezetekben munkanapokon 8–18 óra között legfeljebb 120 percig lehet majd várakozni, egy órával ellátott engedély kiváltásával.
A behajtási engedélyek kiadásánál a korábbi rendelet személyhez és titulushoz kötött kedvezményeket is biztosított. Az új szabályozás megalkotója ezzel az elvvel szakítani kíván, ugyanis ezután kizárólag feladatalapú elbírálásra lesz lehetőség az engedély kiadásakor – azaz a személyes elbírálásra ez nem ad majd lehetőséget, és egységes kedvezménypolitikát lehet érvényesíteni a rendszerben.
Ami a parkolózónákat illeti, komoly változások ott nem lesznek tapasztalhatók. A II-es zóna bizonyos részei kicsit nagyobb területet foglalnak majd magukba, mint eddig – például a Király utca Felsőmalom utcától a Lánc utcáig tartó szakasza az I-esből a II-es zónába kerül át –, de a díjfizetés módja és mértéke nem változik sehol.
Az új rendeletben azonban több kedvezményt is biztosítani fognak a pécsiek, főként a családos pécsi lakosok számára. Ennek köszönhetően létrehoznak egy „társított bérletet” és egy „családi kedvezményt” is. A társított bérletet pécsi bejelentett lakcímmel rendelkező magánszemélyek válthatják majd ki, és az több gépjárműre (legfeljebb 3-ra) is érvényes lesz, ugyanakkor egyszerre csak egy járművel használható.
Az előterjesztésben a következő olvasható a családi kedvezményről:
A „családi kedvezmény” bármely éves bérlet- vagy engedélykonstrukcióhoz kapcsolható.
A pécsi állandó lakóhellyel rendelkező kisgyerekes magánszemélyek élhetnek a kedvezménnyel, ami egyrészt szombaton ingyenes parkolást biztosít, másrészt további 1 gyermekszállítói engedély vásárlását teszi lehetővé. Aki nem él a családi kedvezménnyel, az legfeljebb kettő gyermekszállítói engedélyt vásárolhat, aki élhet a családi kedvezménnyel, az eggyel többet (legfeljebb hármat).
Végezetül mutatjuk, hogy hol fogják kijelölni az új, korlátozott várakozási övezeteket, ahol legfeljebb 120 percre lehet majd leparkolni az autót, órával ellátott engedéllyel:
- Antónia utca
- Az Aradi Vértanúk útja díszburkolattal ellátott szervizútjának a Bartók Béla utcától a Vilmos utcáig tartó szakasza
- Babits Mihály utca
- A Bartók Béla utcának a Székely Bertalan úttól az Aradi Vértanúk útjáig tartó szakasza
- Bessenyei utca
- Gebauer Ernő utca
- György utca
- A Hunyadi János utcának a Surányi Miklós úttól az Aradi vértanúk útjáig tartó szakasza
- Juhász Gyula utca
- Kacsóh Pongrác utca
- Kaposvári út
- A Mecsek utcának az Antónia utcától a Juhász Gyula utcáig tartó szakasza
- Miklós utca
- A Mikszáth Kálmán utcának a Surányi Miklós úttól a Hunyadi János utcáig tartó szakasza
- Nyíl köz
- A Surányi Miklós útnak a Székely Bertalan úttól a Hunyadi János utcáig tartó szakasza
- A Székely Bertalan útnak a Surányi Miklós úttól a Bartók Béla utcáig tartó szakasza
- Vilmos utca
- Domonkos utca
- Ferenc utca
- A Kálvária utcának a Tettye utcától a Majorossy Imre utcáig tartó szakasza
- A Majorossy Imre utcának a Tettye utcától a Kálvária útig tartó szakasza
- Szikla utca
- A Tettye utcának a Majorossy Imre utcától a Kálvária útig tartó szakasza
- Zidina
- A József Attila utcának a Megyeri úttól Petőfi utcáig tartó szakasza
- A Megyeri útnak a József Attila utcától a Nagyvárad utcáig tartó szakasza (kivéve a
- Megyeri út 4. számtól északra eső várakozóhelyek)
- A Nagyvárad utcának a Megyeri úttól a Petőfi utcáig tartó szakasza
- A Szilágyi Dezső utcának a Nagyvárad utcától északra eső szakasza
- A Tompa Mihály utcának a József Attila utcától a Nagyvárad utcáig tartó szakasza
- Az Ungvár utcának a Nagyvárad utcától északra eső szakasza
- A Vas Gereben utcának a József Attila utcától a Nagyvárad utcáig tartó szakasza
- Batsányi utca
- Fogaras utca
- Homok utca
- Jakabhegyi út
- Mikes Kelemen utca
- A Tiborc utcának a Mikes Kelemen utcától a Kürt utcáig tartó szakasza