A Mozaik Múzeumtúra Roadshow negyedik állomásán, Pécsett a főszerepet a Zsolnay kerámiák, a festészet és a kortárs irodalom kapták. Az október 7-ei rendezvénysorozaton a múzeumok falain túl is megismerkedhettek az érdeklődők a város jellegzetes vonásaival: a régi épületek magukon hordozzák a település történelmének fontos eseményeit.
A baranyai nagyvárosban hat helyszínen, tizenkét programmal várták az érdeklődőket. A Vasarely Múzeumban a délelőtt folyamán Vadvári Katalin tartott múzeumpedagógiai foglalkozást a kisebbeknek, a „nagyobbak” számára pedig archív filmvetítéssel készültek: az épület egyik termében a múzeum 1976-os megnyitóján készült felvételt lehetett megtekinteni. A pécsi születésű, világhírű festőművész nevét viselő intézményben délután sem volt hiány érdekes programokban: Pusztai Tünde szakmai tárlatvezetésén az érdeklődők rengeteg értékes információval gazdagodhattak Vasarelyről, s az általa képviselt optikai festészetről. A hagyományoknak megfelelően az alkotni vágyók Pécsett is részt vehettek a PaintCoctail ingyenes programján: ezúttal – a helyszínhez hűen – Victor Vasarely Zebrák című alkotását festhették meg vendégeink.
A Martyn Ferenc Múzeumban délelőtt Gábor Olivér régész, főmuzeológus múzeumpedagógiai foglalkozásán vehettek részt az iskolások, majd Csepregi János és Borbáth Péter rendhagyó irodalomórájával folytatódott a nap.
Pécsett, a Zsolnay kerámia hazájában a szervezők számos ehhez kapcsolódó programmal készültek: délután Tillai Gábor főmuzeológus és történész tárlatvezetésén ismerkedhettek meg a középiskolás korú gyerekek a Zsolnay család történetével, s a világhírű kerámiák sokszínű felhasználási módjával. A tárlat egyik fő látványossága a Kacsás kút másolata, amely az 1906-os torinói világkiállításon a magyar pavilon ékessége volt. A főmuzeológus azt is elmesélte, hogy milyen „ártalmas hatásoknak” volt kitéve a kút a világháború alatt: a mulatozó katonák kedvtelésből ellőtték a kacsák nagy részét, mindössze két eredeti alkotás maradt a kúton.
A kiállításon vendégeink megcsodálhatták többek között a budapesti városkép meghatározó épületeinek elemeit is: Zsolnay építészeti kerámiával van díszítve az Iparművészeti Múzeum, a Mátyás-templom és a Parlament is. A múzeumi program után Pécs belvárosában, a Zsolnay-kútnál csatlakozhattak Tillai Gáborhoz az érdeklődők, ahol a muzeológus vezetésével kiadós séta keretében ismerkedhettek meg a települést ékesítő kerámiákkal. Pécs Széchenyi terének meghatározó látványeleme az egykori takarékpénztár épülete, melynek homlokzatát – a gyűjtögetés és spórolás szimbólumaként – méhkaptárak díszítik. A sétán az érdeklődők megismerkedhettek a Postapalota kalandos történetével is: úgy maradhatott meg teljes épségében az épületet ékesítő címer, hogy a szocializmus évei alatt egy lemezzel letakarták azt. A korszak lenyomataként a mai napig látható a homlokzaton – a régi, díszes címer mellett – a szocialista változat is.
Az este folyamán a Csontváry Múzeum impozáns termeiben is színvonalas programokon vehettek részt vendégeink: Gy. Vass Ágnes hegedűművész koncertje után Tillai Gábor vezetésével indult szubjektív tárlatvezetés nemzetünk nagy festőjének művei közt. A Modern Magyar Képtárban is esti rendezvényekkel várták az érdeklődőket: Beck Zoli (30Y) és Háy János közös estjén, a Háy come Beck-en kellemes dallamok és művek hangzottak el a szerzők előadásában. A két művész bensőséges, családias hangulatot teremtve mesélt gyerekkorról, szerelemről, életről. Vendégeink mosolyogva hallgatták az anekdotákat arról, hogy az író miért nem lett soha rocksztár, vagy éppen arról, hogy milyen élmény volt a zenésznek élete első punk-koncertje. A pécsi programsorozatot Nagy András főmuzeológus és esztéta tárlatvezetése zárta, ahol vendégeink megismerkedhettek a XX. század magyar képzőművészetével.