Ruzsa Csaba alpolgármester hétfőn ismertette a város közösségi közlekedési fejlesztését célzó koncepcióját, melyből többek között kiderült, hogy okoskamerákat kapnak a pécsi buszok, nemsokára pedig megkezdődik egy nagyszabású közvéleménykutatás is a pécsiek buszozási szokásáról. A cél az, hogy Pécs jövő nyárra már egy teljes, konkrét, kész, költségvetésileg alátámasztott, az unió és a kormány felé előkészített projekttel tudjon felkészülni a következő uniós költségvetési időszakra.
A városvezetés közösségi közlekedéssel kapcsolatos részletes jövőbeni terveiről és elképzeléseiről tartott sajtótájékoztatót hétfő délelőtt Ruzsa Csaba alpolgármester, melyen többek között szó esett a pécsi tömegközlekedéssel és annak használatával kapcsolatos lakossági felmérésről, buszos okoskamerák felszereléséről, adatgyűjtésről, elektromos buszokról.
A tájékoztatót az alpolgármester azzal kezdte, hogy a közösségi közlekedés fejlesztése a Pécs Zöld Város koncepciójának egyik kiemelkedő célja. A koncepció megvalósításához – mint mondta – a már meglévő rendszerek és eszközök fejlesztése mellett szükséges az elektromos közlekedés és a modern közlekedési formák további szakértői vizsgálata és integrálása a helyi közlekedésbe. A város ezért új okoseszközöket vezetne be a közösségi közlekedés terén.
Egy úgynevezett „adatváros-koncepciót” szeretnének elindítani:
– A digitális városnak adatokon kell alapulnia, nem lehet diákokat ültetni a buszokra utasokat számoltatni, olyan digitális megoldásokra van szükség, melyek valós időben szolgálnak információkkal – mondta.
Ruzsa Csaba kiemelte, hogy a témát érintő egyik legfontosabb cél az, hogy célforgalmi és keresztmetszeti utasszámlálás útján feltárják a jelenlegi pécsi közösségi közlekedés igénybevételének állapotát, valamint hogy az így nyert adatok alapján kidolgozzák a város közlekedési rendszerének hosszú távú fejlesztési koncepcióját. Ehhez nyújtanak majd nagy segítséget azok az okoskamerák, melyeket már 15 pécsi buszban felszereltek (a járatszámokat változtatva minden útvonal és járat fel- és kihasználtságáról nyernek adatokat). A nyáron előkészített, októbertől pedig már működő kamerarendszer folyamatosan szolgáltat valós idejű adatokat a pécsi buszok utasszámairól, ez pedig lehetővé teszi azok folytonos elemzését és részletes helyzetértékelések elkészítését (az adatelemzésben a PTE Műszaki és Informatikai Karának szakemberei is részt vesznek). A teljes menetrend mérése idén októberben és novemberben történik. Így kiderülhet például, hogy milyen ki nem használt lehetőségek vannak a helyi tömegközlekedés területén, hogy honnan hova utaznak leggyakrabban a pécsiek, hogy milyen tipikus utazási szokásaik vannak. Az alpolgármester kiemelte, hogy a forgalomfelvételek, adatok, számlálások alapján történő adatelemzést a győri egyetem egyik szakcége végzi majd, velük októberben kötött szakértői szerződést a város. Hozzátette: a járvány miatt valamelyest torzulhatnak az utasszámok, ezt a szakértők tudják és kezelni fogják.
A fentiek mellett a városvezetés a koncepció részeként fontosnak tartja, hogy kikérje a pécsiek véleményét is: idén novemberben és decemberben összesen 9 ezer pécsit kérdeznek meg személyesen – és a járványügyi szabályoknak megfelelve – egy közvéleménykutatás keretében arról, hogy miért nem használják a helyi közösségi közlekedés adta lehetőségeket, illetve hogy milyen feltételek mellett vennék azt jobban igénybe. A Pécsett rendhagyó és hiánypótló közvéleménykutatás eredményeképp kiderülhet, hogy milyen intézkedések szükségesek az utasszám-növeléshez, de a városvezetés számít arra is, hogy a pécsiek konkrét javaslatai akár új fejlesztéseknek is irányt mutathatnak – mondta az alpolgármester.
A cél az, hogy az okoskamerás utasszámláló-rendszer decemberi eredményei, a közvéleménykutatás jövő januári eredményei és minden elérhető adatbázis adatai alapján 2021 márciusában elkészüljön a lehető legteljesebb körű szakértői koncepció, mely elengedhetetlen a 2021–2027-es uniós költségvetési időszakra tervezett projektterv előkészítéséhez.
Ruzsa Csaba ennek a projekttervnek a konkrét céljairól is beszélt. Az egyik cél az, hogy a város „jelentős számú” új elektromos buszt vásárolna uniós források bevonásával (jelenleg is folynak tárgyalások az Európai Bizottság illetékeseivel és az Európai Beruházási Bankkal). Emellett az állami támogatású Zöld Busz Programhoz Pécs hivatalosan is csatlakozott, a program első pályázatainak kiírása októberben várható, a Tüke Busz Zrt. a pályázatokon pedig természetesen indulni fog – mondta az alpolgármester. A Zöld Busz Program keretén belül jövőre továbbá Pécsett tesztelhetnek elektromos csuklós buszokat – mondta.
A pécsi közösségi közlekedés jelenlegi helyzetét ismertetve Ruzsa Csaba kiemelte, hogy a város útjain még ma is 183 dízeles – 4-5 év múlva cserére szoruló – busz közlekedik naponta, a csuklós buszok száma pedig a szükségesnél kevesebb. Többnyire Euro 5-ös kategóriájú buszok közlekednek a városban, de a csuklósoknál elég sok Euro 3-as besorolású van még. Hozzátette, hogy ugyan idén szeptemberben forgalomba állt 10 teljesen elektromos hajtású busz a városban, hatékonyságukról, használatukról a tapasztalatokat csak jövő tavasszal, az első fél év után tudják összegezni. Megemlítette, hogy a 10 e-busz nem tölthető napelemről – ez a beszerzésüket célzó IKOP-pályázat hátránya – ugyanakkor a városvezetés számít arra, hogy a jövőben a közösségi közlekedésben is hasznosítható lesz a városba megtermelt napenergia. Ezzel jelentősen csökkenhet az évi 1 milliárdos áramszámla összege.
Mint mondta, a közösségi közlekedés fejlesztésén belül céljuk az is, hogy a városban egyre több környezetbarát taxi közlekedjen – ilyen taxiból csak pár van egyelőre – ezért egyeztetésekbe fognának a helyi taxis cégekkel is, ösztönözve, hogy azok zöld taxivállalattá fejlődjenek. Kitért arra is, hogy a helyi bicikliúthálózat az elmúlt évben több nagyobb fejlesztésen és bővítésen is átesett, az irány tehát jó, de a biciklis szervezetekkel tovább fogják folytatni az egyeztetéseket, például a kerékpárutak használatáról, azok pozitívumairól és negatívumairól.
A fenti teljes koncepció kidolgozásához fontos egy hosszabb egyeztetés az abban részt vevőkkel (közlekedési és egyetemi szakértők, megkérdezett pécsiek, zöld és közlekedési szervezetek, az unió és az állam), a koncepció első kész verziója pedig márciusban várható.
– Azt szeretnénk, ha Pécs jövő nyárra már egy teljes, konkrét, kész, költségvetésileg alátámasztott, az unió és a kormány felé előkészített projekttel tudna felkészülni a következő uniós költségvetési időszakra – mondta végül Ruzsa Csaba.