Bár a pécsi egyetemen továbbra is közgazdaság-tudományt tanít az MSZP-P-frakciószövetség tagja, Mellár Tamás, valamit ezúttal elszámolhatott. A politikus ugyanis azt hangsúlyozva kért 500 milliót forintot az államtól, mert a buszon vásárolt megemelt árú drágább menetjegy korlátozza a mobilitást. A város alpolgármestere, Decsi István szerint vagy sosem utazott a zengővárkonyi Mellár a pécsi buszon, vagy a Kétfarkú Kutyapárt színvonalán viccet akar csinálni egy igen komoly, pécsieket érintő költségvetési kérdésből.
Aki valaha ült már buszon, az tudhatja, hogy Pécsen többféle módon is lehet menetjegyet vásárolni: méghozzá elővételben – darabonként, 10 darabos gyűjtőjegyként –, vagy pedig a buszon a sofőrnél. A legolcsóbb megoldás – ahogy más termékeknél a diszkontáruházakban – itt is a 10 darabos gyűjtőjegy, hiszen amíg egy menetjegyet 350 forintért lehet megvenni elővételben, addig 10-et egyben 3300 forintért.
A sofőrnél megvett jegy viszont drágább, hiszen ez kényelmi szolgáltatás, nem kell külön boltba menni jegyért, ráadásul a vezetőnél váltott jegy megvásárlása időt vesz igénybe, amivel a többi utast is feltartja a vásárló – tehát ezért mindenhol több pénzt kérnek.
Mindezt a pécsi utasok is tudják, a számokból is ez derül ki: a buszos társaságtól egész évben tavaly ugyanis elővételben 1,7 millió jegyet vásároltak, míg a sofőröknél kevesebb mint 500 ezret.
Ez utóbbi ára Pécsett 400 forint volt sokáig – nagyjából 20 milliós bevételt hozott a konyhára tavaly, a nyári díjváltozás után immár 500 forintot kell fizetni érte. Ám, ha a korábbi arányokat nézzük, akkor egy év alatt 25 milliót hozhat a buszos cégnek a megemelt áron bevezetett jegytípus, vagyis 5 millióval többet, mintha 400 forint lett volna az ára.
Az MSZP-P-frakciószövetség tagja, Mellár Tamás a megemelt, 500 forintos jegyár miatt kért 500 milliót a kormánytól, mondván, ez súlyosan korlátozza a pécsiek mobilitását, a tömegközlekedés az országban Pécsett a legdrágább. Az indítványt a Parlament nem fogadta el.
– Nem véletlenül, hiszen a szocialistákkal közösödő politikus vagy egy Kétfarkú Kutyapárt-színvonalú viccet csinál a város költségvetési helyzetéből, vagy valamit nagyon nem ért – mondta Decsi István, Pécs alpolgármestere. – Egyrészt komolytalan arra hivatkozni, hogy egy 5 milliós többletbevételt hozó áremelés miatt kellene 500 milliót kérni a kormánytól, ezt világosan kellene tudnia egy közgazdásznak, másrészt Mellár Tamás éppenséggel indítványozhatta volna azt is, hogy az egyik frakciófőnöke, és jó barátja, az MSZP-s Tóth Bertalan pécsi regnálása idején ellopott buszpark pótlása miatt kérjen segítséget. Éppen nekik köszönhető az, hogy a jobboldali városvezetésnek milliárdokat kellett fordítania arra, hogy több tízezer pécsi lakos nap mint nap megfelelő állapotban lévő, nem kigyulladó, lerobbanó buszokon közlekedhessen.
Decsi István emlékeztetett az áremelés okára is. Mint mondta, bár az elmúlt években közel 30 százalékkal nőtt egy Tüke Busznál dolgozó sofőr alap- és átlagbére, mivel újabb emelést szerettek volna a vállalatnál, ezért az újabb 10 százalékos többletet a Tüke Busz csak a jegy- és bérletárak megemelésével tudta rendezni. Korábban a cég ezt saját erőből tette meg, ezúttal, idén nyáron a pécsi önkormányzat a tömegközlekedés biztonságos és kiegyensúlyozott működtetésének érdekében lépte meg a döntést.
Korábban egyébként Kósa Lajos, a megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli minisztere Pécsett arról beszélt, hogy Miskolc, Debrecen, Szeged, Kaposvár és Pécs önkormányzati fenntartásban látja el a tömegközlekedést, miközben például a Pécsnél jóval nagyobb iparűzési adóbevétellel bíró Győrben állami kézben van a buszos vállalat. Ezt az aránytalanságot szeretné megszüntetni a kormány, s ennek a problémának a megoldására letesznek egy javaslatot az asztalra az érintett városok.
Mellár egyébként a HVG-nek minap adott interjúban arról beszélt, hogy nem bízik abban a modellben, hogy a demokratikus ellenzéki pártok egy ismert független jelöltet támogatnak. A lap szerint bírálta a kormányt is: úgy látja, bebizonyosodott az elmúlt nyolc évben, hogy Orbán Viktor nem élt azzal a kivételes lehetőséggel, amit a kétharmaddal és a nagy mennyiségű uniós pénzzel megkapott.