A húsvéti időszakban vásárolt édességek mennyisége évről-évre csökken, de kevesebb fogy a sonkából is – derül ki a GfK piackutató intézet adataiból.
A húsvéthoz kapcsolódva tízből négy magyar család vásárol csokoládét és édességet. A szezonális finomságok vásárlóközönsége évek óta stabil, de a háztartások által megvett mennyiség egyre csökken – közölte a GfK szerdán.
A közlemény szerint a húsvéti ajándékcsomagok iránti kereslet jelentősen visszaesett tavaly. Míg a 2012-es húsvéti időszakban átlagosan 1860 forintot költött egy háztartás ajándékcsomagra, addig tavaly már csak átlagosan 1580 forintot szánt az ünnepi ajándékra. Stabil viszont a csokoládéfigurák iránti kereslet, húsvéti nyulakra, tojásokra, illetve egyéb figurákra megközelítőleg 1950 forintot költött egy háztartás mindkét évben.
Az ünnepi édesség vásárlásánál az ismert márkanevek és az általuk garantált minőség fontos szempont a magyar családok számára. A kereskedelmi márkák jelentősége a húsvéti édességek piacán továbbra is messze elmarad a napi fogyasztási cikkek teljes piacán mért átlagtól. Az olcsóbb sajátmárkás húsvéti édességek vásárlói bázisuk csaknem 40 százalékát vesztették el a 2013. március-áprilisi időszakban a megelőző évhez képest – közölte a GfK.
Az ünnepi időszak másik hagyományosan fontos terméke a sonka; míg a tavalyi év egy átlagos hónapjában ötből egy háztartás vett sonkát, addig a húsvéti szezonban a duplájára emelkedett a vásárlók száma.
A háztartások tavaly a húsvéti időszakban vásárolták az éves szinten elfogyasztott sonkamennyiség csaknem felét. Ugyanakkor a 2012-es csúcsidőszakhoz képest 9 százalékkal kevesebb sonka fogyott 2013-ban. Az értékbeli forgalom viszont lényegében stabil maradt a jelentős áremelkedés miatt.
A húsvéti főtt füstölt-sonkát az idősebb, 50 év feletti háziasszony által vezetett háztartások vásárolták nagyobb arányban, a 39 évnél fiatalabb háziasszony által vezetett háztartások viszont országos arányukhoz képest kevésbé vették ezeket a húskészítményeket.