A koronavírus miatti szigorú kormányzati intézkedések a gazdaság több ágazatát is érzékenyen érintették. Ezek közül egyik az autókereskedelem, autószervizelés, ami nagyban függ az emberek megélhetésétől. Fekete Attila, a pécsi Opel Penthe Autóház ügyvezetője is ezt támasztotta alá, és arról is beszélt, mekkora kiesésre számíthatnak.
– A kormány intézkedései felforgathatták az autószalon mindennapjait.
– Igen, jelentősen megváltozott a helyzet. Ugyan a szalon reggeltől estig nyitva van, az értékesítés magánszemélyek számára jelenleg nem lehetséges, csak a szerviz. Értékesítést csak a közületek – vállalkozások, vállalatok, hivatalos szervezetek – számára végezhetünk 8 és 15 óra között. Azért reméljük, hogy május 4-gyel azonban sok szabály megváltozott. Mostantól ismét teljes nyitvatartási időben – 8–17 óra között – tarthatunk nyitva, minden érdeklődő számára.
– Hány munkavállalójuk van és jelenleg hányan dolgoznak?
– 38 munkavállaló dolgozik nálunk. A kötelező korlátozások hatására az új gépkocsi-értékesítésen nem volt minden kolléga jelen – ők szabadságon vannak, távmunkában dolgoztak: online térben foglalkoztak az érdeklődő ügyfelekkel – de mostantól teljes létszámmal állunk ügyfeleink rendelkezésére. A szerviz pedig eddig is megkövetelte a személyes jelenlétet. Egyébként a veszélyeztetett korhoz közeli munkatársainkat, természetesen az ő érdekükben, a veszélyhelyzet meghirdetésekor azonnal hazaengedtük, ők vagy távmunkában dolgoznak, vagy szabadságon vannak.
A szalonban és a szerviz-munkafelvételen számos óvintézkedést vezettünk be a dolgozók és az ügyfelek érdekében. A fertőtlenítőszerek és a maszkok mellett beszereztünk egy speciális gépjárműfertőtlenítő berendezést, ami minden baktérium, gomba, vírus ellen hatásos. Az ózonos fertőtlenítő szolgáltatásunkat nem most vezettük be, de ez most különösen jól jött. Ez a kezelés az autók teljes körű fertőtlenítésére alkalmas, a klímarendszertől kezdve az üléshuzatokon át a légtérig az ózon elpusztítja a baktériumokat.
– Hogyan alakult a szerviz forgalma az elmúlt időszakban?
– Kisebb visszaesést ugyan tapasztaltunk, de korántsem akkorát, mint az értékesítésben, ahol jelentősen csökkent a forgalom. Ezért itt extra kedvezményes akciókat alakítottunk ki a készleten lévő autókra. A mai helyzetben még inkább felértékelődött a gépjármű-karbantartási szolgáltatásunk. Szerencsére megvannak a megfelelő alkatrész-beszerzési forrásaink, fennakadás nincs. Sokszor ugyanazon vagy jobb áron tudunk dolgozni, mint akár a független vagy a kisebb műhelyek. Előnyünk, hogy sokuk most nem is működik, és ők sokkal nehezebben tudják a biztonságot úgy garantálni, mint egy márkaszerviz.
Az is tény, hogy a tömegközlekedés az elmúlt időszakban bizalmát vesztette, így az autóhoz kell fordulni. Ha autót használunk, akkor azt pedig szervizelni is kell…
Nem minden magyar dolgozik most sem otthonról, sokan nem tehetik meg, egyszerűen lehetetlen, hogy ne hagyják el lakóhelyüket – segíteni az idős rokonoknak, vagy csak mindennapi munkavégzés céljából utazzanak. És van jó pár vállalkozás, akinek most még fontosabb a gépjárműhasználat. Gondoljunk csak a csomag- vagy ételfutárokra, de bármilyen vállalkozásra, aki akár beszerzéssel foglalkozik. Kell az üzembiztonság ahhoz, hogy az autó ne romoljon el, ne szenvedjünk balesetet. És ehhez kellünk mi, a szerviz.
Még egy példa a szervizelés fontosságára: nézzük a műszaki vizsgák esetét. A veszélyhelyzet alatt a lejárt papírokkal rendelkező magánszemélyeket nem büntetik meg, ám az időszak lezárulta után 15 napjuk lesz pótolni az iratokat. Időpontot kell ehhez találni, ami – ha még az aktuálisan lejáró műszaki vizsgájukkal érkező gépkocsikat is az említettek mellé számítjuk – igencsak nehéz lesz ebben a szűk időszakban. 3-4 havi autómennyiséget műszaki vizsgáztatni. És így bizony pont akkor nem lesz érvényes közlekedési engedélyünk, amikor majd a legjobban kell.
– Az elkövetkező időszakban az emberek anyagi lehetőségei jelentősen rosszabbak lesznek. Erre felkészültek?
– Nyilván a gazdasági helyzet romlásával, bevételek csökkenésével, munkahelyek elvesztésével csökken a fizetőképes kereslet, és így az autóvásárlási kedv is. Ugyanakkor ha megtartják az emberek a régi autót, azt ugyanúgy kell továbbra is szervizelni – minél használtabb, annál többször.
Komolyan bízom abban, hogy nem lesz extrémen elhúzódó hatása a jelenlegi vírushelyzetnek, a régi, megszokott munkanapok egy 4-5 hónapos kiesés után visszatérhetnek, és az emberek által eddig elhalasztott vásárlásokra akkor szükség lesz.
A gépkocsik ára az utóbbi időben felment, és ez a – még a koronavírus előtt kirajzolódó – trend így is marad egy darabig. Azonban most nagyszerű készletkedvezményeket hirdettünk meg, amivel mindenkinek érdemes élni! Ahhoz, hogy gyárból rendelt gépkocsik érkezzenek meg, még hosszú hónapok telhetnek el, hiszen közismert, hogy hetekre leállt a nemzetközi autógyártás. A gyárak szerencsére mostanra újraindultak, de a kiesés pótlása időbe kerül.
(x)