A magyarországi dohányipari befektetők heves tiltakozásba kezdtek a tervezet ellen, amely egységesítené a cigisdobozoka kormány, amellyel szeretnék visszaszorítani a dohányzást. Az iránnyal nehéz vitatkozni, de a szakértők szerint senkit nem érdekel az, hogy milyen a doboz, úgyis megvásárolják a rákkeltő rudakat. A fiatalokra lehetnek hatással.
Jövő májustól dobozokon óriási, rákos szerveket ábrázoló képek és feliratok próbálnák elriasztani a dohányzót, a márkajelzés pedig alig látszana. Ez felháborodást váltott ki a dohánygyártók körében, hiszen a reklámfelület ezáltal teljesen megszűnne.
Dr. Varga Ágnes, a Lánc utcai rendelőintézet tüdőgyógyász főorvosa szerint alapvetően nem befolyásolja a dohányzókat a csomagolás. A leszokni akaró dohányos elsősorban nem a riasztó külső miatt fogja letenni a cigit, inkább egészségi állapota miatt szeretne megszabadulni a szenvedélyétől. A szakorvos kiemelte, hogy fiatalokra azonban hatással lehetnek rákos szervekkel illusztrált dobozok, hiszen ha már a kezdetekkor súlyos betegségeket kapcsolnak hozzá a termékhez, akkor kisebb eséllyel válhatnak fogyasztókká. Míg a már dohányzó felnőttek esetében mindössze ez csak újabb változást hozhat.
Törőcsik Mária, a pécsi egyetem marketingprofesszora szerint sem lehet egyértelmű társadalmi hatásról beszélni az egyencsomagolással. A már bevált márkákat választó cigisek nem fogja befolyásolni mindez, de az „új dohányzóknál viszont sokszor fontosabb az, hogy milyen mintákat látnak a környezetükben, így esetükben sem számít minden esetben a csomagolás.
Az intézkedést egyébként Ausztráliában vezették be a világon először 2012-ben. Az ottani kabinet indoklása szerint ez a lépés visszaszorítja a dohányzást, hozzásegíti a dohányzókat a leszokáshoz. Magyarországon kívül egyébként még Franciaországban és Írországban is tervezik az intézkedés bevezetését.
A Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége (DBMSZ) azonban teljesen abszurdnak tartja az ötletet, mert szerintük az ausztrál példa nem vált be, sőt, nőtt a feketepiac, miközben több fiatal jutott hozzá a dohányhoz. Úgy látják, hogy mindezek mellett kiskereskedéseknek is csak hátrányuk származhat az egységesítésből, a kisebb márkajelzések miatt a fogyasztók olcsóbb termékekre váltanának. Az állam szintén szívna, hiszen jelentős adóbevételtől eshetne el – legalábbis a dohányiparosok szerint.