Nem kis felháborodást váltott ki a Budapest és Pécs között ingázó vonatozók körében, hogy a december kilencedikén életbe lépő új MÁV-menetrend értelmében a Keleti lesz a pécsi IC-k induló és végállomása. A társaság az utóbbi években többször is módosított, de miért? Erre kerestük a választ.
Rendesen kiakadtak az éppen aktuális Inercityre váró pécsiek a vasútállomáson, amikor munkatársunktól megtudták, hogy december kilencedikétől már nem a megszokott Déli pályaudvarra, hanem a főváros másik végébe, a Keletibe futnak be a vonatok. Az általunk megkérdezettek szinte mindegyike rossz elgondolásnak tartja a MÁV szándékát. Az érveket felsorolni is hosszú lenne, de néhány véleményt azért közreadunk.
A nyugdíjas korú Júlia például elképesztőnek tartja a pár hét múlva életbe lépő új rendszert, hiszen Buda és Pécs között ingázik néhány hetente. – Ez minimum egyórás pluszt jelent nekem a pesti tömegközlekedés miatt. A Déli budai célállomásomhoz közel esett, most a csomagjaimmal még át is kell szállnom néhányszor – mérgelődött.
Eszter szintén a fővárosból jön többször egy hónapban, a nyugdíjas asszony hosszú idő óta kórházban lévő hozzátartozóját látogatja időről időre. Ő azt mondja, kényelmesebb, egyszerűbb a Déliből továbbutaznia, ráadásul ha már egyszer beért a fővárosba, nem szeret további perceket vonaton zötykölődni csigatempóban.
Anita most Pécsen egyetemista, egyébként Tatán lakik. Ő egyszerűen képtelen ötletnek tartja, hogy a Keletibe viszi majd az IC. – Eddig remekül boldogultam, hiszen Tatára szintén a Déliből ment a vonatom.
Decembertől az sem segít, ha Kelenföldnél kiszállok, ugyanis pont lekésem a csatlakozásomat. Pár hét múlva jó lesz, ha öt óra alatt hazaérek az ide-oda utazgatás miatt – dúlt-fúlt a huszonéves lány.
Jenő az egyetemre jár tanítani. Ő szinte sírva fakadt, amikor meghallotta a módosulást munkatársunktól. – Érzelmi okokból gyűlölöm a Keletit, pedig ahhoz közelebb van a lakhelyem; amióta ismét a Déliből indultunk, még a kedvem is jobb volt. Egyszerűen nem fér a fejembe, miért rendezik át kétévente a rendszert – tette fel a kérdést.
Van azonban, aki örül a változásnak, de szerinte is megkeseríti az utasok nagy részének az életét a MÁV. Ő a vasút helyében átvágná a gordiuszi csomót. – Mi a párommal Jászberény és Pécs között szoktunk gyakran utazni, így a Keleti kézenfekvő megoldás lesz. Az viszont nem fér a fejembe, hogy az államvasutak miért nem felváltva közlekedteti az IC-ket a két állomás között; egyiket küldhetné a Délibe, a másikat a Keletibe. Így mindenki megtalálná a számítását – fogalmazott.
Megkerestük a MÁV kommunikációs osztályát, ahol egyszerű választ adtak: a Keletiben lesz decembertől szabad pálya.
A cég azt közölte, hogy a Budapest-Székesfehérvár vonal felújítása jövőre valósul meg, emiatt pedig jelentősen megnövekszik a Déli pályaudvar forgalma. Elismerték azt is, hogy nem az utasok kérték a kényszerű változást, s valószínűleg meg sem kérdezték őket. Leszögezték ugyanis, hogy „a vonatok végállomását – többek között – a rendelkezésre álló szabad pályakapacitás határozza meg, így a Déli pályaudvarra a pécsi InterCity vonatok a menetidejük jelentős növelése nélkül idén nem fértek volna be” – írták.
A menetidő azonban így is nő, csak a MÁV szerint nem jelentős, tíz perc körüli idővel. Pécsről Pestre így két perc híján három óra alatt, Pestről Pécsre pedig valamivel több mint három óra alatt juthatunk el decembertől.