Október elsején nyílik kiállítás az 1987-ben elhunyt pécsi grafikus-fotós-képzőművész, Ficzek Ferenc munkáiból. Nem életműtárlat lesz, inkább a művész rajzfilmes tevékenységéhez köthető fotós, grafikai, festészeti és feszített vásznas alkotásaira, valamint az utolsó éveinek munkásságára és kevésbé ismert műveire fókuszál a válogatás.
Október elsején délután öt órakor nyílik és egész hónapban látható Pécsett, Európa Kulturális Fővárosában a Ficzek Ferenc emlékkiállítás. Az 1987-ben elhunyt grafikus-fotós fia, ifj. Ficzek Ferenc elmondta: a Pécsi Műhely volt tagjának eredetileg egy életműkötetet szeretett volna szentelni, ám ez végül nem valósult meg. „Egyelőre egy bővebb katalógus és egy kiállítás lett belőle” – így a fiatalabb Ficzek.
„A Nádor Galériában látható kiállítás nem egy hagyományos életműtárlat. Apu hagyatékából elsősorban a Hátrahagyott kijáratok című animációs filmhez kapcsolódó alkotásokból és az utolsó évtizedének jellemző munkáiból válogattunk, illetve olyan műveket láthat a közönség, amelyek kevésbé ismertek.”
A Pécsi Műhely a hetvenes években a fénykorát élte. Az öt alapító tag, Pinczehelyi Sándor, Halász Károly, Kismányoky Károly, Szijártó Kálmán és Ficzek Ferenc óriási lelkesedéssel láttak munkához. Ficzek akkoriban készült fotó- és rajzsorozatai témája mindig egy-egy banális használati tárgy volt, legtöbbször egy közönséges hokedli, amelyek fénysugár rávetítésével és az árnyékok körülrajzolásával öltöttek újabb és újabb alakot.
„A vetítés képzőművészeti vizsgálatától nyílegyenesen vezetett Ficzek útja a film felé, különösen azután, hogy létrejött a Pannónia Filmstúdió pécsi részlege”- írja visszaemlékezésében Beke László. – „Ebből az időszakból mindössze egyetlen emlékem van: Ficzek egyik forgatási napján vettem részt Pécsett. A munka még eléggé a kezdeténél tartott; a film koncepciója az lett volna, hogy egy élő alak mozgását hogyan lehet szembesíteni a Ficzek által létrehozott formák animációjával.
A művész az utóbbi célra egy nagyon bonyolult, sok fázisrajzból, különféle megvilágítási effektusokból és szűrőkből álló rendszert dolgozott ki a stúdióban. Kissé kilátástalannak látszott az egész, sziszifuszi munkának nézhettünk elébe, de úgy tudom, a film mégis megvalósult.” (Hátrahagyott kijáratok, 1981)
Ficzek Ferenc (1947-1987)
Pécsett született, 1961-től a pécsi Művészeti Szakközépiskolában tanult ötvös szakon. Közben intenzíven rajzolt a „Zsolnay” műteremben, a „Doki”-ban Lantos Ferenc keze alatt. 1970-ben vett részt első jelentős csoportos kiállításán Pécsett. 1971 decemberétől a Siklósi Művésztelep vezetője, 1972-ben Pécsre került, novemberben vett részt a Pécsi Műhely első kiállításán. (a PM alapító tagja) 1979. március 1-től a Pannónia Filmstúdió munkatársa. 1984 nyarán kilépett a Pannónia Filmstúdióból. Elfogadta egy kölni induló filmstúdió meghívását, ám e vállalkozás nem járt sikerrel.