Augusztus utolsó napján véget ér a város július elsején elindított rendhagyó turizmusélénkítő kampánya, a „Pécs NYITVA!”. Az elmúlt két hónap tapasztalatairól, az elért sikerekről és a kezdeményezést ért kritikákról beszélgettünk Kincses Márkkal, a pécsi önkormányzat turizmusfejlesztési osztály vezetőjével.
– Lassan vége a „Pécs NYITVA!” kampánynak. Az eddigi tapasztalatok és számok szerint mennyire volt sikeres a turizmusélénkítő program?
– Minden kampány esetében fontos a hatékonyság mérése, mérjük is különböző eszközökkel, de azért laikus pécsiként sétálva a városban tisztán érezhettük azt, hogy egy kicsit talán nehezebb volt szabad helyet találni az éttermek, bárok, kávézók teraszain, pezsgett a város. A partnereinktől kapott visszajelzések alapján nagyon pozitív hatása volt a kampánynak, egyértelműen élt a város, és hiszem azt, hogy azok a vendégek, akik a nyáron Pécsre látogattak, jó élményekkel, szép emlékekkel távoztak, amiket ismerőseikkel is megosztanak. Számunkra ez a legfontosabb értékmérő. A konkrét számokra még kicsit várnunk kell, szeptember elején kapjuk meg a nyári vendégéjszakákra vonatkozó adatokat. Ezt követően fogjuk megtartani partnereinkkel a második turisztikai kerekasztal-beszélgetést, amelynek keretében természetesen értékelni fogjuk a kampányt, valamint egy az előttünk álló őszi időszakra vonatkozó terveinket is átbeszéljük.
– Ezen a kerekasztal-beszélgetésen a szálláshely-szolgáltató partnerek fognak tudni olyan információkat, adatokat adni, amelyek alapján konkrétan tudni lehet majd, hogy hányan szálltak meg náluk kifejezetten a kampány keretében?
– Természetesen, a szálláshelyek kialakítottak külön „Pécs NYITVA!” csomagokat, ezeknek a kihasználtsága mérhető, az adatok pedig a rendelkezésünkre fognak állni. Szeptember elsején pedig lezárul a kampány nyereményjátéka, ezután fogjuk látni, hogy a „Pécs NYITVA!” pecsétgyűjtő útlevelével mennyien játszottak.
– Mit lehet tudni a „Pécs NYITVA!” jövőjéről? Valamilyen formában tovább él majd a kampány?
– Valamilyen formában mindenképpen. Azt a közösséget a partnerekkel, amit felépítettünk, nem szeretnénk elveszteni, hiszen ők nem a kampányhoz, hanem Pécshez kötődnek. Velük közösen kell arról döntenünk, hogy miként alakul a kampány utóélete, hiszen a vendégek nem az önkormányzatnál foglalnak szállást, nálunk csak a több utazóblogger által is megcsodált Zsolnay-órát tudják megnézni.
– A Szállás.hu által megosztott toplista szerint Pécs nem került be az augusztus 20-ai hosszú hétvégén a legnépszerűbb 10 hazai úti cél közé. Mennyire fontos ez, mennyire számít egy ilyen lista?
– Egyáltalán nem meglepő, hogy Pécs nem volt a listán, hiszen annak élén alapvetően fürdővárosok és balatoni nagyvárosok szerepeltek. A nyár utolsó napjaiban egy hosszú hétvégén természetes, hogy a legtöbben ezeket a helyeket keresik. Egy 20-as listán Pécs is ott lett volna. Arról nem is beszélve, hogy ez nem egy felmérés volt, egyszerűen csak a Szállás.hu oldalán regisztrált foglalások számát jelzi. Ettől függetlenül számunkra ebben az esetben is a kampányban résztvevő szolgáltatók tapasztalata a fontos, a pécsi szálláshelyek pedig közel telt házasak voltak a hosszú hétvégén. Ennél jobb eredményt nem szükséges felmutatnunk.
– Mekkora szerepe van a kampánynak abban, hogy az idei, járványhelyzetet követő nyáron meglepően sok turista látogatott a városba, és mekkora annak, hogy a kormány is erősen ösztönözte a belföldi utazást? Valamint annak, hogy kampánytól és kormánytól függetlenül Pécs önmagában egy szép, érdekes város, ahova általában véve is bőven érkeznek turisták.
– Badarság és naiv dolog lenne azt állítani, hogy kizárólag a kampány hatására jöttek idén nyáron Pécsre az emberek. Az utazási döntéseinket sok tényező befolyásolja. Például a Magyar Turisztikai Ügynökség remek új kisfilmje a Pécs-Villány térségről is biztosan nem csak a pécsiek szívét dobogtatta meg, hanem segített felkelteni az emberek Pécs iránti érdeklődését. De a kampány egy fontos és jól felismert lehetőség volt a város számára, hiszen a járvány miatt sokan nem tudtak külföldre utazni, leszűkültek az úti célok közötti választás opciói. Ezeket az utazókat kellett megszólítani, minél gyorsabban, a lehető legfolyamatosabb kommunikációval, Pécs mellett szóló hatásos érvekkel. Ha nem szólítjuk meg őket, megszólítják őket más városok.
– A Múzeum Utca Plusz programsora és azon belül a Pécsi Szelet is ennek a megszólításnak a része volt?
– Pontosan egy ilyen kezdeményezés volt. Az volt a cél, hogy megtöltsük tartalommal a nyarat, és tudjunk újat mutatni a pécsieknek is. Egy új színfolt volt a város nyári programjai között és úgy gondolom, hogy a jövőben is érdemes lesz megrendezni, hiszen a Káptalan utca, a környező múzeumudvarok és az Északi Várfalsétány korábban méltatlanul alulhasznált rendezvényhelyszínek voltak.
– A kampányon belül sok olyan pécsi program kapott helyet, amelyeket a „Pécs NYITVA!” nélkül is megrendeztek korábban és feltehetően a jövőben is meg fognak. Olyan kritikákat lehet hallani ezzel kapcsolatban, hogy a kampányt ezekre a programokra csak ráhúzták, és hogy a város a kampány keretében nem mutat fel sok újdonságot.
– Igen, ezt tisztázni kell. Mi nem programszervezők vagyunk, nem a mi feladatunk, nem a kampány feladata programokat szervezni. A mi feladatunk az, hogy egy csokorba gyűjtsük a programokat és a vendégek számára láthatóvá, elérhetővé tegyük azokat. Idén nyáron a koronavírus miatt a szállásfoglalás és az utazás között eltelt idő a megszokottnál rövidebb volt, ezért fontos volt, hogy folyamatosan új ingereket, új impulzusokat adjunk a potenciális vendégek számára. A célunk az, hogy így a partnerek számára a városba hozzuk a turistákat, főként pedig a családosokat. Ezt a célt szerintem elértük, jól működtek a kampány marketingeszközei. Ha pedig egy program jó, ha korábban is jó volt, akkor azt meg kell tartani és erősíteni kell. A Múzeum Utca Plusz, mint új pécsi program sem a mi érdemünk, hanem azoké, akik annak megvalósításában aktívan részt vettek.
– Úgy néz ki egyelőre, hogy az őszi időszak a járvány miatt eléggé bizonytalanná vált. Mit jelenthet ez a partnerek, a szolgáltatók, és Pécs turizmusa szempontjából?
– Fontos, hogy az ezen a nyáron elért jó eredményekre ne üljünk rá, a partnereknek is ezt tanácsoljuk. Ha üzletileg jól sikerült a nyár a vendéglátóhelyeknek és szálláshelyeknek, akkor most jött el az ideje annak, hogy megnézzék, milyen tartalékokat tudnak félretenni az őszi és téli időszakra. Mi a belföldi turizmus megnövekedett forgalmából szeretnénk az ősz és a tél folyamán is kihasítani egy jelentősebb szeletet, ráerősítve kiemelten az őszi hosszú hétvégékre és az adventi időszakra. Amennyiben a járványügyi helyzet engedi, a Magyar Turisztikai Ügynökség a déli szomszédos országokban is tervez kampányt, melynek keretében ősszel Pécs is meg tud jelenni a horvát turizmus piacán, tehát például Zágráb térségéből is számíthatunk plusz vendégforgalomra. Az ügynökség természetesen mérlegeli, hogy hol, hogyan, melyik országokban szabad és kell indítani a kampányt.
– Mi az, amin a jövőben, esetleg egy újabb hasonló kampány kapcsán javítani lehetne?
– Mindig van, amin lehet javítani. Talán az együttműködést kicsit tanulnia kell még a partnereknek, mivel azt láttuk, hogy ugyan sokan csatlakoztak a kampányhoz az induláskor is, de többen csak akkor jelezték, hogy részt vennének benne, mikor látták a többiek sikerét. De lehet, hogy egy következő alkalommal ezért már többen lesznek a rajtvonalnál. Fontos továbbá, hogy a partnerek ne, mint egymás konkurenciái, hanem mint egymással együttműködő versenytársak vegyenek részt egy ilyen projektben. Egyébként 90 partnert vonzott a kampány, ami egy igen széles körű összefogás eredménye. Az ilyen együttműködések szerintem nagyon fontosak a jövőben is Pécsen.