Csak bizonyos korlátok mellett engednék be a teherszállító járműveket Pécs belterületére, s a legtöbb esetben díj megfizetése mellett adnának csak könnyítést. A döntést az indokolja, hogy Pécsett különösen magas a szállópor koncentrációja.
A közgyűlés nemrégiben döntött arról, hogy teherforgalmi stratégiát készít a városban közlekedő nehézgépjárművek nagy száma miatt. A cél, hogy a jövőben az ilyen teherautókat üzemeltetők kétszer is meggondolják, hogy a városba hajtanak-e; többek között behajtási díjakat is szednének tőlük.
A beavatkozás indokai között szerepel a kulturális fővárosi projekt keretében létrejött új közterületek védelme, s az a tény, hogy Pécsett nagyon jelentős a szállópor koncentrációja. Ez utóbbi jelenség több ezer ember légúti és érrendszeri megbetegedését és több ember közvetlen halálát okozza városunkban.
A tervek között szerepel, hogy bizonyos esetekben nemcsak a teher, hanem a személygépjárművek forgalmát is korlátozni kell. Egyik esetben sem lehetséges azonban a teljes tiltás – vélekednek a városházán -, hiszen az üzletek ellátását, a lakosság kiszolgálását, az indokolt esetekben való behajtás engedélyezését meg kell oldani.
Ezen problémákra nyújthat megoldást a védett és össztömeg-korlátozott övezeti rendszer kialakítása. E szerint az önkormányzat a város bizonyos területeire a gépjárművek behajtását korlátozza, de behajtási hozzájárulás megváltását követően engedi azok közlekedését.
A lépések kidolgozását komoly felmérés előzi meg, ám erre a városnak jelen anyagi helyzetében nincs pénze. Így jött számításba az az elképzelés, hogy a Tüke Busz Zrt. bevonásával, szakmai finanszírozó partner segítségével induljon meg a munka.
Magyarországon egyébként egyedüli városként csak Budapesten korlátozták eddig jelentős mértékben a tehergépjárművek közlekedését, ám ezen intézkedéseket egy tizenegyezer főt megkérdező közvélemény-kutatás alapján, a lakosság közel száz százaléka támogatta.
A pécsi szabályozás a tervek szerint 2012 elejétől élhet.