Újabb pécsi ikonok jelennek meg a buszokon azt követően, hogy júniustól már olyan hírességek láthatóak a Tüke Busz járművein, mint Victor Vasarely képzőművész, Breuer Marcell világhírű pécsi építész, Horváth Judit kosárlabdázó legenda és Nagy Lajos király, egyetemünk alapítója.
A Páva Zsolt polgármester által megálmodott ötlet nyomán azok portréi ékesítik a buszokat, akiknek a város nagyon sokat köszönhet, és akik messze földre is elvitték Pécs jó hírét, vagy éppen a pécsiek előtt vívtak ki tiszteletet.
– A pécsiek időről időre számos területen tesznek tanúbizonyságot arról, hogy komoly erővel bíró lokálpatriotizmus munkálkodik bennük. Ezen kötődést szeretnénk erősíteni azzal, hogy folyamatosan ikonikus figurák előtt hajtunk fejet ilyen módon – mondta a polgármester.
A városvezetés ezzel is szeretné tovább erősíteni a pécsi lokálpatriotizmust. Első körben nyolc pécsi buszon helyeztek el portrékat, a pécsiek szavazatai alapján azonban mások is jönnek még.
Szavazni ezen a felületen lehet október 15-ig. A szavazás lezárulta után kiderül, ki lesz az a négy új pécsi ikon, akinek arcképe a pécsi buszokra kerül.
[poll id=”201″]
Csorba Győző
1939-ben végezte el a jogi egyetemet Pécsen, 1943–1952 között a Pécsi Városi Könyvtár vezetője volt, majd előbb a megyei könyvtár csoportvezetője, később igazgatóhelyettese lett. Hatalmas költői életművet hagyott maga után, műfordítóként is tevékenykedett.
Martyn Ferenc
A képzőművész a gyermek- és ifjúkorát rokona, Rippl-Rónai József házában töltötte. 1926 és 1940 között Párizsban élt és dolgozott, megismerkedett a modern irányzatokkal, 1945-től kezdve azonban Pécs művészetének meghatározó egyénisége lett. A nonfiguratív irányzat egyik első magyar képviselője volt, majd sík-geometrikus ábrázolás felé fordult. Szobrászként is dolgozott.
Koppenbachi Henrik fia, Vilmos
A pécsi egyetem alapítója. 1361 és 1374 között a pécsi egyházmegye élén állt, a 14. század egyik neves főpapja volt. Németországból érkezhetett Pécsre.
Kubicza János
Kubicza János százados volt az, aki az egyedüli magasan képzett katonatisztként egységbe szervezte a szovjetekkel szemben 1956. november 5-től számítva több mint két hétig ellenálló Mecseki Szabadságharcos Csoportot.
Ranga László
A legendás raliversenyző 1976-ban volt először navigátor, majd 1982-ben a Pécsi Volántól kapott egy vállalati autót, amivel versenyezhetett. Több magyar bajnoki címet is nyert. Nemzetközi futamokon is versenyzett. 43 éves korában hunyt el gyógyíthatatlan betegségben.
Várkonyi Nándor
Egyik elindítója és szerkesztője a Symposion című lapnak, az egyetemi könyvtár osztályvezetője és megbízott igazgatója volt. Világirodalmi-történeti doktorátusát 1929-ben szerezte meg a pécsi egyetemen. A két világháború között Hamvas Bélával és Kodolányi Jánossal együtt ők alkották a nagy szellemi triumvirátust, műveiknek csonkítatlan megjelenése azonban csak 1989 után vált lehetségessé.
Zsolnay Vilmos
1853-ban vette át a Zsolnay-család üzletének irányítását, majd az ő nevéhez fűződik a Zsolnay Porcelánmanufaktúra nemzetközi hírűvé tétele. Az ő találmánya a porcelánfajansz és az épületdíszítésre alkalmazott fagyálló pirogránit. A pécsi gyár elsőként alkalmazta az eozinmázat dísztárgyain.
Littke József
Apjától vette át a pécsi pezsgőgyár irányítását, külföldön leste el a mesterség fogásait. Pécs polgárai a törvényhatósági bizottság tagjai közé választották, ahol hosszú időn át a testület egyik vezéralakjaként tartották számon. Megbecsülését tükrözi az is, hogy a Pécsi Nemzeti Casino több alkalommal is alelnökévé, a Pécsi Kereskedelmi és Iparkamara pedig elnökévé választotta.