Tavaly és idén is több mint 300 olyan közúti baleset történt szeptemberig a megyében, melyek során megsérült valaki. Most itt van az ősz, köddel, korai sötétedéssel, csúszós avarral, vadakkal. Mutatjuk is, hogy mire kell odafigyelni ilyenkor, hogy hogyan vezessünk biztonságosan!
Az év első felében több mint 300 baleset történt
Idén is sok baleset történt a megye útjain, érdekes módon azonban 2017-ben a személyi sérülésekkel járó közúti balesetek száma a rendőri statisztikák szerint a tavalyi adatokhoz képest szinte alig változott. Míg ugyanis 2016-ban augusztusig 341 baleset történt, addig idén augusztusig (egyelőre eddig látni az adatokat) 338, tehát mindössze hárommal kevesebb (2015-ben mindkét említett időszaknál több volt, 349). Ezek közül a balesetek közül halálos kimenetelű idén augusztusig 13 volt, tavaly augusztusig pedig 14. Ez a két szám viszont jóval magasabb, mint a 2015-ös adat, amikor „mindössze” 9 halálos baleset történt őszig.
A tavasszal és nyáron történt – több esetben halálos áldozattal is járó – autós és motoros tragédiák okait korábban már boncolgattuk egy cikkünkben, és már akkor is kiderült, hogy az időjárás nagyban közrejátszik a balesetekben. A figyelmet tikkasztó nyári hőség után a meglehetősen hirtelen beköszöntött ősszel más akadályok – sokszor szó szerint – gördülhetnek az autósok elé. Érdemes tehát felkészülni az őszi vezetésre, hogy ne legyen annyi baleset!
Köd előttünk, köd utánunk
Rác István, a pécsi Sziget Autósiskola vezetője lapunknak elmondta, hogy bizony az autósok számára nemcsak a téli időjárás jelent veszélyt, hanem az őszi is, mely főleg a kevésbé rutinos sofőrök életét nehezíti meg. Ez persze nem jelenti azt, hogy a rutinos sofőröknek ősszel nem kell odafigyelniük az ősz hozta váratlan helyzetekre.
Tipikusan őszi körülmény például a reggelente beálló vastag köd és a nyomában érkező páralecsapódás, melyektől őszre minden évben elszoknak az autósok. Ha ködben autózunk, válasszunk olyan sebességet és átlagosnál nagyobb követési távolságot, hogy biztosan meg tudjunk állni, ha valami gáz van.
A ködlámpát csak akkor ajánlott (illetve szabad) bekapcsolni, ha azt tényleg indokolja a látási viszonyok gyengesége. Amennyiben viszont javulnak a közlekedési viszonyok, a ködlámpákat le kell kapcsolni, így az nem vakítja el a szemből jövőt – emelte ki Rác István. Ne idegeskedjünk az esetleges csigatempó miatt, inkább legyünk türelmesebbek és ne kapkodjunk, a lényeg, hogy épségben érjük el célunkat. A lassúság és az óvatosság azonban nem ugyanaz, hangsúlyozta Rác István. Mindez nemcsak a reggeli köd, hanem ez egyre koraibb sötétedés miatt is fontos.
Elfújta a szél
Oldalszélben a kormányt erősen kell fogni, mivel a szél nagyban képes befolyásolni a kocsink irányítását, főleg a széltől kevésbé védett hidakon, felüljárókon, emelkedőkön.
Ha folyamatos a szél, annak csak ellent kell tartani, ha viszont hirtelen jön, vagy hirtelen szűnik meg, nagyon kell figyelni, hogy ne korrigáljunk túl, vagy alul (klasszikus eset, mikor egy mellettünk haladó kamion blokkolja a szelet mindaddig, míg el nem húz mellőlünk). Arra is fel kell készülni, hogy szeles időben az útra hullhatnak letört faágak, illetve fennáll annak is a lehetősége, hogy egy másik előttünk vagy mellettünk haladó autóról letép valamit egy erős széllökés.
Csúszkálás leveleken, párán, nyálkán
A megfelelő sebesség megválasztása a legfontosabb az ősszel – kifejezetten véletlenszerűen – csúszóssá váló utak miatt. A párás útra hulló száraz falevelek ugyanolyan csúszóssá képesek tenni az aszfaltfelületet, mintha az le lenne fagyva, épp ezért a hirtelen fékezést mindenképp mellőzni kell az ilyen utakon, ahogy az éles kanyarodásokat is, hiszen így könnyen megcsúszhat az autónk.
A csúszós utakkal kapcsolatban érdemes megemlíteni egy érdekes esetet. Az ősszel és kora télen tapasztalható páralecsapódásokból származó víz ugyanis a sózott utakon a sóval és az úton felhalmozódott szennyeződésekkel (olaj, sár, gumipor, gépzsír) csúszós, nyálkás elegyet alkothat még plusz fokokban is.
Vadak az úton
Ősszel oda kell figyelni még a vadállatokra is, mivel ekkor vannak a párzási és vonulási időszakok, ilyenkor az erdős területek mellett bármikor az autónk elé ugorhat egy vad. A legnagyobb gond az – mondta Rác István – hogy a korai szürkület miatt sötétben szaladhatunk vadállatokba, amitől szintén elszoktak a sofőrök, hiszen tavasszal és nyáron állatokkal az úton csak az esti órákban találkozhattak.
Mindenképp oda kell figyelni rájuk, főleg, ha tábla is jelezte, hogy beléjük futhatunk, hiszen ha ilyen jelzett szakaszon csapunk el egy vadat, nem csak a kocsink megy tropára, nem csak mi és utasaink sérülhetnek meg, de még súlyos bírságot is kiszabhatnak ránk a vadásztársaságok. A megfelelő sebesség és az éberség a lényeg ilyenkor is.